A finnek negyven évig fontolgatták
A napokban jelentette be Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár, hogy elindulhat a társadalmi vita a kilenc évfolyamos általános iskoláról. A szakmai egyeztetések lezárultak, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) államtitkára szerint a kilenc évfolyamos iskola az egyik lehetséges jó válasz a köznevelés tartalmi megerősítésére.
Kezdődhet a vita
Ahogyan arról mi is írtunk korábban az oktatási tárca hamarosan a Kormány elé is beterjesztheti a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetéséhez szükséges stratégiai anyagot. Az ágazat célja az alapkompetenciák megerősítése az iskolákban.
Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelési államtitkár a hét elején, Budapesten rendezett szakmai tanévnyitó konferencián jelentette be, hogy hamarosan megkezdődhet a 9. évfolyam bevezetésének társadalmi vitája.
Lehetőség, de nem csodaszer
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Medrey László szerint lehetőség, de nem csodaszer a kilenc évfolyamos alapképzés. A PDSZ elnöke úgy véli „Ez egy megoldási lehetőség, nem elixír, tehát nagyon alaposan körbe kell járni és semmiféleképpen sem szabad elkapkodni.” Hozzátette: „A finneknél, ahol jól működik ez a rendszer, negyven évet szántak arra, hogy egyáltalán elkezdjék, akkor is csak részlegesen beindítani.” A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Galló Istvánné korábban úgy nyilatkozott, hogy a kilencedik évfolyam bevezetése csak akkor támogatható, ha tanterem-bővítéssel és tananyagcsökkentéssel is együtt jár majd.
Háttérintézmények megerősítése
Czunyiné szerint a minőségi oktatás célja a hátrányok enyhítése, a versenyképes tudás biztosítása és az esélyteremtés: az iskolarendszernek ezeket egyszerre kell biztosítania. Az alapvető feladatok között említette a kisgyermekkori nevelés kiterjesztését, a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, arányának csökkentését. Megemlítette a minden hároméves gyermekre vonatkozó kötelező óvodáztatást is. Emellett beszélt arról is, hogy elvégezték az oktatási háttérintézmények megerősítését, aminek részeként megalakították a pedagógiai oktatási központokat, így érdemi támogatás áll az iskolák rendelkezésére. A háttérintézményeket Dr. Maruzsa Zoltán, ex felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, az EMMI miniszteri biztosaként felügyeli majd a továbbiakban, egyben ő lett az Oktatási Hivatal új elnöke. A Maruzsa által betöltött helyettes államtitkári poszt pedig betöltetlen marad.
Kezdődhet a vita
Ahogyan arról mi is írtunk korábban az oktatási tárca hamarosan a Kormány elé is beterjesztheti a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetéséhez szükséges stratégiai anyagot. Az ágazat célja az alapkompetenciák megerősítése az iskolákban.
Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelési államtitkár a hét elején, Budapesten rendezett szakmai tanévnyitó konferencián jelentette be, hogy hamarosan megkezdődhet a 9. évfolyam bevezetésének társadalmi vitája.
Lehetőség, de nem csodaszer
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Medrey László szerint lehetőség, de nem csodaszer a kilenc évfolyamos alapképzés. A PDSZ elnöke úgy véli „Ez egy megoldási lehetőség, nem elixír, tehát nagyon alaposan körbe kell járni és semmiféleképpen sem szabad elkapkodni.” Hozzátette: „A finneknél, ahol jól működik ez a rendszer, negyven évet szántak arra, hogy egyáltalán elkezdjék, akkor is csak részlegesen beindítani.” A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Galló Istvánné korábban úgy nyilatkozott, hogy a kilencedik évfolyam bevezetése csak akkor támogatható, ha tanterem-bővítéssel és tananyagcsökkentéssel is együtt jár majd.
Háttérintézmények megerősítése
Czunyiné szerint a minőségi oktatás célja a hátrányok enyhítése, a versenyképes tudás biztosítása és az esélyteremtés: az iskolarendszernek ezeket egyszerre kell biztosítania. Az alapvető feladatok között említette a kisgyermekkori nevelés kiterjesztését, a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, arányának csökkentését. Megemlítette a minden hároméves gyermekre vonatkozó kötelező óvodáztatást is. Emellett beszélt arról is, hogy elvégezték az oktatási háttérintézmények megerősítését, aminek részeként megalakították a pedagógiai oktatási központokat, így érdemi támogatás áll az iskolák rendelkezésére. A háttérintézményeket Dr. Maruzsa Zoltán, ex felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, az EMMI miniszteri biztosaként felügyeli majd a továbbiakban, egyben ő lett az Oktatási Hivatal új elnöke. A Maruzsa által betöltött helyettes államtitkári poszt pedig betöltetlen marad.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból