A finnek negyven évig fontolgatták

A napokban jelentette be Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár, hogy elindulhat a társadalmi vita a kilenc évfolyamos általános iskoláról. A szakmai egyeztetések lezárultak, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) államtitkára szerint a kilenc évfolyamos iskola az egyik lehetséges jó válasz a köznevelés tartalmi megerősítésére.

Kezdődhet a vita

Ahogyan arról mi is írtunk korábban az oktatási tárca hamarosan a Kormány elé is beterjesztheti a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetéséhez szükséges stratégiai anyagot. Az ágazat célja az alapkompetenciák megerősítése az iskolákban.
Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelési államtitkár a hét elején, Budapesten rendezett szakmai tanévnyitó konferencián jelentette be, hogy hamarosan megkezdődhet a 9. évfolyam bevezetésének társadalmi vitája.

Lehetőség, de nem csodaszer
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Medrey László szerint lehetőség, de nem csodaszer a kilenc évfolyamos alapképzés. A PDSZ elnöke úgy véli „Ez egy megoldási lehetőség, nem elixír, tehát nagyon alaposan körbe kell járni és semmiféleképpen sem szabad elkapkodni.” Hozzátette: „A finneknél, ahol jól működik ez a rendszer, negyven évet szántak arra, hogy egyáltalán elkezdjék, akkor is csak részlegesen beindítani.” A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Galló Istvánné korábban úgy nyilatkozott, hogy a kilencedik évfolyam bevezetése csak akkor támogatható, ha tanterem-bővítéssel és tananyagcsökkentéssel is együtt jár majd.

Háttérintézmények megerősítése

Czunyiné szerint a minőségi oktatás célja a hátrányok enyhítése, a versenyképes tudás biztosítása és az esélyteremtés: az iskolarendszernek ezeket egyszerre kell biztosítania. Az alapvető feladatok között említette a kisgyermekkori nevelés kiterjesztését, a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzését, arányának csökkentését. Megemlítette a minden hároméves gyermekre vonatkozó kötelező óvodáztatást is. Emellett beszélt arról is, hogy elvégezték az oktatási háttérintézmények megerősítését, aminek részeként megalakították a pedagógiai oktatási központokat, így érdemi támogatás áll az iskolák rendelkezésére. A háttérintézményeket Dr. Maruzsa Zoltán, ex felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, az EMMI miniszteri biztosaként felügyeli majd a továbbiakban, egyben ő lett az Oktatási Hivatal új elnöke. A Maruzsa által betöltött helyettes államtitkári poszt pedig betöltetlen marad.