Egy komplex művész csodálatos rajzai

Életműve szinte egészét, elsősorban dalait, képzőművészeti munkáinak egy részét és életének megannyi alkotói és magánjellegű állomását, részletét hallgathatja, nézheti meg a közönség a Cseh Tamás Archívum honlapján. Itt kapott helyet a neves dalos, pályafutása korai időszakának képzőművészeti virtuális galériája, melynek teljesebb változatát adta ki a Méry Ratio Cseh Tamás Grafikák címmel.

Valójában azért gondoltam, hogy a Cseh Tamás – Grafikák című könyv kapcsán felhívom a figyelmet a csehtamasarchivum.hu oldalra, mert a kötethez hasonlóan ott is különleges világ fogadja az érdeklődőt. A könyvről így fogalmaz a kiadó: „A kötet anyaga a hatvanas években készült, úgy is mondhatnánk, Cseh Tamás első alkotói korszakában. Amikor festőnek készült. Főiskolai kollégái szerint remekül rajzolt, irigylésre méltó dolgokat csinált. Nagyon tehetséges, igaz, jegyzik meg, hogy az a tűz, ami benne dolgozott, lehet, hogy nem képzőművésznek való volt.”

A Cseh Tamás rajongók, akik között sokan vannak olyanok, akik koncertjein, előadásain is vele dúdolták a dalokat vagy akik csak lemezekről ismerték Bereményi Gézával közös megzenésített versek előadásait. Cseh Tamás igazi szubkulturális ikon volt, egy nemzedéki hang, egy megtörhetetlen ellenkulturális zászlóvivő, egy egyszemélyes (valójában ketten voltak Bereményi Gézával az alkotásban) intézmény, egy zenés színházi produkció magja, aki kimondta, kiénekelte a reálszocializmus hamis értékvilágában az értéket, sőt a valóságot, ötvözve folkzenét, beat-, rock and roll és több más könnyűzenei műfaj elemeit, végül is létrehozva rendkívüli és nagyon egyéni zenei univerzumot. 

Az, hogy valaki, aki tehetséges grafikus, festő, miért vált át egy lényegesen más művészeti ágazatban aktívvá fontos, de megválaszolhatatlan kérdés annak fényében, hogy akár teljes művészeti életet, pályát élhetet volna meg csak mint képzőművész. Cseh Tamás esetében mégis ott motoszkál bennünk a kérdés: miért hagy fel a rendszeres képzőművészeti munkával, hogy helyette inkább a zenét, a megzenésített kortárs versek intenzív előadását válassza? 

A válasz talán az lehet, hogy Cseh Tamás sokkal több, sokkal komplexebb művész volt annál, hogy csak egy vagy két ágban legyen aktív alkotó. Zenei, előadói és képzőművészeti tevékenysége mellett regényírói, költői, valamint jelentős filmszínészi munkássága is volt, ahogy színházi darabokban is itt-ott feltűnt, illetve ne feledjük „bakonyi indián” közösségben való szervező, résztvevő szerepét se. 

A most kínált kötet amúgy ez utóbbi dolgairól is kínál illusztrációkat. Visszatérve a kiadói ajánlóra, ott így elemzik az énekes-dalos figuráját megelőző képzőművészi alaktának leírását: „Ahogy ő emlékezik, tudta, hogy olyat fog festeni, mint amilyet senki más, de nem azért akarta a rendkívülit, hogy sok pénzért eladja, hanem hogy ő legyen a legjobb. Hatni akart. A Dalok máig élnek, mióta elment, szinte erősödnek. Grafikáinak, metszeteinek eredetiségét, zseniális tehetségét, mint életének dokumentumait – e kötetben elsőül – most ismerheti meg az olvasó.”

Cseh Tamás – Grafikák. Méry Ratio, 2014.