Mi az igazi és mi nem
Különleges családregénnyel jelentkezett Rakovszky Zsuzsa, a Kossuth- és József Attila-díjas író, költő. A Magvető Kiadó gondozásában megjelent regény elbeszélője, Ádám évtizedekkel később értesül arról, lehet, hogy van egy lánya, így kerül az életébe a húszéves Célia. Miközben egy gyakorlatilag ismeretlen embernek kell apaként segítenie, óhatatlanul rápillant saját élete idegenségére és gyermeki mivoltára is.

Nem férfiregény
Az olvasó – a szerző műveiben először – egy középkorú férfi szemszögén keresztül kapcsolódik az elbeszélésbe. A Célia címet viselő történet mégsem férfiregény, legfontosabb szereplői mindannyian nők. Rakovszky Zsuzsa szerint részben azért is lett Célia a könyv címe, hogy jelezze, igazából a címszereplő áll a középpontban, a férfi narrátor csak elbeszéli a történetet.
„De ez nem jelentett nehézséget, ki tudja, miért, a férfiak valahogy könnyebben megszólalnak, talán mert sokkal nagyobb hagyománya van a férfi elbeszélőnek. Persze az elbeszélő nemcsak elbeszél, ugyanakkor bizonyos szempontból ellenpontja is a címszereplő-főszereplőnek” – fogalmazott.

Szabadság és igazság
A Célia családregény, szereplői mégis a hagyományos értelemben vett család hiányával küzdenek. Cipelik tovább magukkal azoknak a választásoknak és megoldásoknak a súlyát, amelyeket az előttük járó nemzedék adott a szülőség, a család problematikájára. „Általában azok – ezt magamon is tapasztaltam –, akik csonka családban nőttek fel, később nehezen viselik azt a sűrűbb érzelmi közeget, no, meg a folytonos alkalmazkodást, amit egy nagyobb család jelent” – vélte az író.
Az éles humorral és a szerzőre jellemző líraisággal megírt történetben Célia édesanyja, Zsani egész életében a szabadságot keresi, igyekszik a lehető legmesszebb tágítani a család határait, elkerülni minden dogmatizmust, egyben határozott állásfoglalást is. Ezt a gondolkodást adná tovább Céliának, a lány viszont szenved és menekül a választási lehetőségek sokaságától, attól, hogy nem tud dönteni arról, mi az „igazi” és mi nem.

Vers, regény, verses kisregény
A szerző szerint mindez a korunkra jellemző. „Nyilván voltak korok, amikor ez a lehetőség, mármint a túl sok választási lehetőségé, nem állt fenn, vagy csak nagyon kevesek számára, mert volt valamilyen magától értetődő szabály- és hagyományrendszer” – mondta. Kiemelte azt is: a korunk Budapestjén játszódó történetnek a „jelen nem is annyira háttere, mint inkább tárgya”.
A több, mint háromszáz oldalas Célia Rakovszky Zsuzsa eddigi legrövidebb regénye, terjedelme mintegy fele legutóbbi, Szilánkok című művének. A kérdésre, hogy tervezi-e előre művei hosszát, úgy válaszolt: „Nem, sosem tudhatom előre, milyen hosszú lesz, amit írni kezdek. Volt, ami novellából nőtt regényméretűvé. Az anyag természete dönti el, hogy végül is hogy alakul”.
A kérdésre, hogy jelenleg min dolgozik, elárulta: most verseket ír, bár akad köztük olyan hosszú is, ami akár verses regények is elmegy, „vagy legalábbis verses kisregénynek, ha létezik ilyesmi”.

Nem férfiregény
Az olvasó – a szerző műveiben először – egy középkorú férfi szemszögén keresztül kapcsolódik az elbeszélésbe. A Célia címet viselő történet mégsem férfiregény, legfontosabb szereplői mindannyian nők. Rakovszky Zsuzsa szerint részben azért is lett Célia a könyv címe, hogy jelezze, igazából a címszereplő áll a középpontban, a férfi narrátor csak elbeszéli a történetet.
„De ez nem jelentett nehézséget, ki tudja, miért, a férfiak valahogy könnyebben megszólalnak, talán mert sokkal nagyobb hagyománya van a férfi elbeszélőnek. Persze az elbeszélő nemcsak elbeszél, ugyanakkor bizonyos szempontból ellenpontja is a címszereplő-főszereplőnek” – fogalmazott.

Szabadság és igazság
A Célia családregény, szereplői mégis a hagyományos értelemben vett család hiányával küzdenek. Cipelik tovább magukkal azoknak a választásoknak és megoldásoknak a súlyát, amelyeket az előttük járó nemzedék adott a szülőség, a család problematikájára. „Általában azok – ezt magamon is tapasztaltam –, akik csonka családban nőttek fel, később nehezen viselik azt a sűrűbb érzelmi közeget, no, meg a folytonos alkalmazkodást, amit egy nagyobb család jelent” – vélte az író.
Az éles humorral és a szerzőre jellemző líraisággal megírt történetben Célia édesanyja, Zsani egész életében a szabadságot keresi, igyekszik a lehető legmesszebb tágítani a család határait, elkerülni minden dogmatizmust, egyben határozott állásfoglalást is. Ezt a gondolkodást adná tovább Céliának, a lány viszont szenved és menekül a választási lehetőségek sokaságától, attól, hogy nem tud dönteni arról, mi az „igazi” és mi nem.

Vers, regény, verses kisregény
A szerző szerint mindez a korunkra jellemző. „Nyilván voltak korok, amikor ez a lehetőség, mármint a túl sok választási lehetőségé, nem állt fenn, vagy csak nagyon kevesek számára, mert volt valamilyen magától értetődő szabály- és hagyományrendszer” – mondta. Kiemelte azt is: a korunk Budapestjén játszódó történetnek a „jelen nem is annyira háttere, mint inkább tárgya”.
A több, mint háromszáz oldalas Célia Rakovszky Zsuzsa eddigi legrövidebb regénye, terjedelme mintegy fele legutóbbi, Szilánkok című művének. A kérdésre, hogy tervezi-e előre művei hosszát, úgy válaszolt: „Nem, sosem tudhatom előre, milyen hosszú lesz, amit írni kezdek. Volt, ami novellából nőtt regényméretűvé. Az anyag természete dönti el, hogy végül is hogy alakul”.
A kérdésre, hogy jelenleg min dolgozik, elárulta: most verseket ír, bár akad köztük olyan hosszú is, ami akár verses regények is elmegy, „vagy legalábbis verses kisregénynek, ha létezik ilyesmi”.
Egypercesek

Kötet Kína kormányzásáról
Kína sikerének titkairól is ír Hszi Csin-ping
Magyar olvasóihoz fordult Krasznahorkai
A Nobel-díjas író most magyarul is reagált a kitüntetésének hírére
Rózsa Dávidot felfüggesztették az OSZK főigazgatói posztjáról
A nyilvánosság előtt egyelőre nem világos a döntés háttere