Kalapácsok dala
A mai mese egy filozófusról, Püthagoraszról, szól és másik filozófus, Iamblichus, meséli róla.
A mese szerzője Iamblichus, a mára elfeledett, de a maga korában – a Kr. u. második évszázad – nagyra tartott gondolkodó volt, a neoplatonista iskola egyik alapítója. Különös filozófus volt, műveiben keverednek a platóni tanok a miszticizmussal. Hitt a jóslásban és a varázslatokban, valószínűleg e misztikus hajlamok vonzották a püthagoraszi tanokhoz, hisz maga Püthagorasz is ugyanolyan joggal tekinthető vallásalapítónak, mint filozófusnak vagy matematikusnak. Megírta Püthagorasz életét is a Vita Pythagorica-ban. Ez szerencsésen fennmaradt és ebben található egy történet, mely arról szól, miképpen fedezte fel Püthagorasz a zenei harmónia matematikai összefüggéseit.
Kép forrása
A hangok harmóniája
Iamblichus szerint Püthagorasz egy kovácsműhelyben felfigyelt a vasat és az üllőt ütő kalapácsok hangjának harmóniájára. Észrevette, hogy a kalapácsok többségének hangja harmonikusan, a fül számára kedvezően szól, míg volt egy, melynek hangja zavaróan diszharmonikus volt. Megvizsgálta hát a kalapácsokat, és rájött, hogy azok súlya, amelyek harmonikusan szóltak, egyszerű matematikai arányban állnak egymáshoz képest. Ez azt jelenti, hogy amennyiben kalapácsok súlya egymásnak fele, kétharmada vagy háromnegyede akkor azok csengése harmonikus hangokat generál. A disszonánsan csengő szerszám súlya viszont nem aránylott így a többiekéhez. Ma úgy mondanánk, hogy hangjuk kvart, kvint, és oktáv hangközöket adott. Iamblichus szerint így lett Püthagorasz a zeneelmélet matematikájának atyja.
A történet minden bizonnyal nem igaz, ám az bizonyosnak látszik, hogy Püthagorasz tanulmányozta a különböző hosszúságú húrok által kiadott hangokat és azt találta, hogy a húrok akkor szólnak harmonikusan, ha azok hosszainak aránya megegyezik a fenti, a kalapácsok súlyára vonatkozó arányokkal.
Kép forrása
Égi és földi rend
Ami fontos számunkra az az, hogy Püthagorasz, mint mindenben, a zenében is a harmóniát kereste. A világ számára – és az ókor embere számára általában – harmonikus tökéletességet alkotott. A csillagok járása vagy az évszakok változása, de akár tenger hullámai is erről a tökéletes, okszerű és arányos harmóniáról tanúskodott a szemükben. Ez az arányokban is megjelenő kiegyensúlyozottság tükröződik a művészetükben is, a tökéletes emberi test ábrázolásában vagy az épületeket tartó oszlopok arányaiban. Az égi harmónia tükröződött a földiben és az emberek hittek abban, hogy ez így van jól. „Ami lent van, az megfelel annak, ami fent van, és ami fent van, az megfelel annak, ami lent van...” – hirdeti Hermész Triszmegisztosz Smaragdtáblája.
Kép forrása
Rossz véletlenek sora
A ma embere ellenkezőképpen tekint a világra. Számára az csupa ellentmondás, váratlanság, többnyire rossz véletlenek sorozata. A művészetben is megtaláljuk ezt. A kortárs zene is például inkább szól a diszharmóniáról, elterjedt a csúf, a torz, a rossz – tehát diszharmonikus – megjelenítése minden művészeti formában. Nem is nagyon vagyunk kibékülve a világunkkal és a sorsunkkal. Ám, mivel emlékezünk a harmónia világára, megfosztottságérzés uralkodik rajtunk, úgy érezzük, elvettek tőlünk valamit; nyugtalanok vagyunk és dühösek.
Tán el kéne mennünk egy kovácsműhelybe.
A mese szerzője Iamblichus, a mára elfeledett, de a maga korában – a Kr. u. második évszázad – nagyra tartott gondolkodó volt, a neoplatonista iskola egyik alapítója. Különös filozófus volt, műveiben keverednek a platóni tanok a miszticizmussal. Hitt a jóslásban és a varázslatokban, valószínűleg e misztikus hajlamok vonzották a püthagoraszi tanokhoz, hisz maga Püthagorasz is ugyanolyan joggal tekinthető vallásalapítónak, mint filozófusnak vagy matematikusnak. Megírta Püthagorasz életét is a Vita Pythagorica-ban. Ez szerencsésen fennmaradt és ebben található egy történet, mely arról szól, miképpen fedezte fel Püthagorasz a zenei harmónia matematikai összefüggéseit.
Kép forrása
A hangok harmóniája
Iamblichus szerint Püthagorasz egy kovácsműhelyben felfigyelt a vasat és az üllőt ütő kalapácsok hangjának harmóniájára. Észrevette, hogy a kalapácsok többségének hangja harmonikusan, a fül számára kedvezően szól, míg volt egy, melynek hangja zavaróan diszharmonikus volt. Megvizsgálta hát a kalapácsokat, és rájött, hogy azok súlya, amelyek harmonikusan szóltak, egyszerű matematikai arányban állnak egymáshoz képest. Ez azt jelenti, hogy amennyiben kalapácsok súlya egymásnak fele, kétharmada vagy háromnegyede akkor azok csengése harmonikus hangokat generál. A disszonánsan csengő szerszám súlya viszont nem aránylott így a többiekéhez. Ma úgy mondanánk, hogy hangjuk kvart, kvint, és oktáv hangközöket adott. Iamblichus szerint így lett Püthagorasz a zeneelmélet matematikájának atyja.
A történet minden bizonnyal nem igaz, ám az bizonyosnak látszik, hogy Püthagorasz tanulmányozta a különböző hosszúságú húrok által kiadott hangokat és azt találta, hogy a húrok akkor szólnak harmonikusan, ha azok hosszainak aránya megegyezik a fenti, a kalapácsok súlyára vonatkozó arányokkal.
Kép forrása
Égi és földi rend
Ami fontos számunkra az az, hogy Püthagorasz, mint mindenben, a zenében is a harmóniát kereste. A világ számára – és az ókor embere számára általában – harmonikus tökéletességet alkotott. A csillagok járása vagy az évszakok változása, de akár tenger hullámai is erről a tökéletes, okszerű és arányos harmóniáról tanúskodott a szemükben. Ez az arányokban is megjelenő kiegyensúlyozottság tükröződik a művészetükben is, a tökéletes emberi test ábrázolásában vagy az épületeket tartó oszlopok arányaiban. Az égi harmónia tükröződött a földiben és az emberek hittek abban, hogy ez így van jól. „Ami lent van, az megfelel annak, ami fent van, és ami fent van, az megfelel annak, ami lent van...” – hirdeti Hermész Triszmegisztosz Smaragdtáblája.
Kép forrása
Rossz véletlenek sora
A ma embere ellenkezőképpen tekint a világra. Számára az csupa ellentmondás, váratlanság, többnyire rossz véletlenek sorozata. A művészetben is megtaláljuk ezt. A kortárs zene is például inkább szól a diszharmóniáról, elterjedt a csúf, a torz, a rossz – tehát diszharmonikus – megjelenítése minden művészeti formában. Nem is nagyon vagyunk kibékülve a világunkkal és a sorsunkkal. Ám, mivel emlékezünk a harmónia világára, megfosztottságérzés uralkodik rajtunk, úgy érezzük, elvettek tőlünk valamit; nyugtalanok vagyunk és dühösek.
Tán el kéne mennünk egy kovácsműhelybe.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból