Szeretnéd, ha elfenekelnének?
Ha szerkesztőnk azt kérné, hogy egy sms terjedelmében foglaljam össze Jillian Keenan Szex, Shakespeare című könyvét, ezt adnám le neki: „Náspángolnád? Dögös, bögyös debütáló ifjú írónő a fenekelésről /jó vastag kötetbe rendezve/ (garantált kasszasiker!), avagy Shakespeare ötven árnyalata + egy kis fétis.” Mivel többre is van lehetőség, így azzal folytatom, hogy a fiatal new york-i szerző most ajánlott regénye természetesen E. L. James bestsellerének, A szürke ötven árnyalatának farvizén lapátol felfele.

A fenti, utóbbi állítás még akkor is így van, ha a szado-mazo kultúrának már a névadó (?) De Sade márki illetve a szürrealista kapitány Apollinaire óta voltak és vannak újrafogalmazói. A Szex, Shakespeare eleve abból a helyzetből meséli el a fétisizmus, avagy pervezió coming out-olását, öntudatra ébredését, hogy tisztában van azokkal a huszadik századi, irodalmi és filmművészeti remekekkel, melyekben érzékletesen és huncut módon ábrázolják a kínozni és szenvedni vágyók művelődését, rituáléit, szexuális, társadalmi, filozófiai és szociológiai kultúrtörténetét. Így kerül a képbe a regény lapjain például a Titkárnő című örökérvényű opusz, melyben Maggie Gyllenhaall és James Spader által megformált figurák esnek egymásnak, a szadista főnök és a mazochista asszisztensnő amúgy is a megaláztatásra és gyötrelmekre épülő nexusában.
A Szex, Shakespeare tehát húz egy meredek ívet a vén „Lándzsarázó” reneszánsz korából egészen napjaink erotomán időszakáig, mégpedig arra építve fel a históriát, hogy egy ifjú hölgy miként ébred rá, hogy tulajdonképpen már egész kis gyerekkora óta mennyire vágyott arra, hogy elfenekeljék. Az írónő ugyanakkor – mint avatott Shakespeare-szakértő, szakíró – belefonja a történetbe a shakespeare-i drámagalaxis legismertebb, legklasszikusabb darabjait, azok elemzését, újraértelmezését, a főhős által való a valósághoz mért párhuzamba állítását. Nincs ezen mit csodálkozni, sokan gondolták már úgy, hogy a Globe-színház házi írója maga volt a felszabadult szexualitás, a szerelem égből pottyant hírnöke, a korszak koraszülött liberális zsiványa, az érzékek és érzelmek fantasztája, egy reneszánsz love-me-gender bohóc-bűvész-artista. A kötet tehát azoknak a széplelkeknek is való, akik szeretik a Rómeó és Júlia és a további drámák világát, de egyben szeretnék, ha kitörhetne belőlük valami egészen mélyen fekvő szép, csillogó és irgalmatlanul negédes perverzió, egy fétis, amit már nemigen van kedvük magukba fojtani, eltakarni.

A fenti, utóbbi állítás még akkor is így van, ha a szado-mazo kultúrának már a névadó (?) De Sade márki illetve a szürrealista kapitány Apollinaire óta voltak és vannak újrafogalmazói. A Szex, Shakespeare eleve abból a helyzetből meséli el a fétisizmus, avagy pervezió coming out-olását, öntudatra ébredését, hogy tisztában van azokkal a huszadik századi, irodalmi és filmművészeti remekekkel, melyekben érzékletesen és huncut módon ábrázolják a kínozni és szenvedni vágyók művelődését, rituáléit, szexuális, társadalmi, filozófiai és szociológiai kultúrtörténetét. Így kerül a képbe a regény lapjain például a Titkárnő című örökérvényű opusz, melyben Maggie Gyllenhaall és James Spader által megformált figurák esnek egymásnak, a szadista főnök és a mazochista asszisztensnő amúgy is a megaláztatásra és gyötrelmekre épülő nexusában.
A Szex, Shakespeare tehát húz egy meredek ívet a vén „Lándzsarázó” reneszánsz korából egészen napjaink erotomán időszakáig, mégpedig arra építve fel a históriát, hogy egy ifjú hölgy miként ébred rá, hogy tulajdonképpen már egész kis gyerekkora óta mennyire vágyott arra, hogy elfenekeljék. Az írónő ugyanakkor – mint avatott Shakespeare-szakértő, szakíró – belefonja a történetbe a shakespeare-i drámagalaxis legismertebb, legklasszikusabb darabjait, azok elemzését, újraértelmezését, a főhős által való a valósághoz mért párhuzamba állítását. Nincs ezen mit csodálkozni, sokan gondolták már úgy, hogy a Globe-színház házi írója maga volt a felszabadult szexualitás, a szerelem égből pottyant hírnöke, a korszak koraszülött liberális zsiványa, az érzékek és érzelmek fantasztája, egy reneszánsz love-me-gender bohóc-bűvész-artista. A kötet tehát azoknak a széplelkeknek is való, akik szeretik a Rómeó és Júlia és a további drámák világát, de egyben szeretnék, ha kitörhetne belőlük valami egészen mélyen fekvő szép, csillogó és irgalmatlanul negédes perverzió, egy fétis, amit már nemigen van kedvük magukba fojtani, eltakarni.
Egypercesek

Olvasni jó, és hallgatni is!
Hiánypótló gyerekirodalmi műsor indul a radiocafén
Könyvtolvajok Hollandiában
Grúz bűnszervezet lopja az európai könyvtárak értékes könyveit
Felbecsülhetetlen kincsre bukkantak
A könyvtár nem is tudta, milyen érték lapul a tárolóban