Halj meg és nagy leszel!
„A darab nemcsak az én hetven évemet mutatja be dalszövegeim, az ezekhez kapcsolódó zenék és történetek segítségével, hanem az ország elmúlt évtizedeit is. Valamiféle visszatekintés ez, egy exhibicionista gyónásai, de csak egy előadás, nem dokumentatív történet. Elmondom az igazat, úgysem hiszi el senki” – fogalmazott Hobo, azaz Földes László, abból az alkalomból, hogy Halj meg és nagy leszel! címmel mutatja be zenés monodrámáját a Nemzeti Színházban Vidnyánszky Attila rendezésében.
Az alkotó eredetileg önparódiát akart dalszövegekkel, zenék nélkül, de Vidnyánszky Attilával beszélgetve nyilvánvalóvá vált, hogy szükség van a zenei háttérre. „Zene közben egy csomó mindent nem lehet elmondani, egy koncert és egy lemez műfaja más, a színházban mélyebben, ugyanakkor mulatságosan is elő lehet vezetni ezeket a sztorikat”. A művész hozzá tette, hogy saját magáról még nem írt dalszöveget, legfeljebb önirónikus jelleggel, például a Ki vagyok én?-t.
A rendező zavarba ejtően személyesnek, kitárulkozónak, őszintének nevezte a monodrámát. Mint elhangzott, a két óra húsz perc hosszú darabot tizennégy stációra osztották, köztük olyan állomásokkal, mint a második világháború vége, a Rákosi- és Kádár-korszak, a rendszerváltás vagy a mai Magyarország. „Ezek erős vágások a magyar történelem különböző pontjain, miközben a városi ripacskodástól a legkomolyabb önmagammal való szembenézésig minden benne van” – fogalmazott Földes.
A Halj meg és nagy leszel! című zenés monodrámában Hobo, a Hobo Blues Band, valamint a Hobo és Bandája előadásában ismertté vált dalok közül felcsendül egyebek mellett a Másik Magyarország, a Szimpátia az ördöggel, a Vadászok kivonulása, a Kis vörös kakas, az egykor betiltott Bevonuló baka blues vagy a Barbi baba blues. Utóbbit Deák Bill Gyula énekelte eredetileg, Hobo korábban nem adta elő. „Nem a legjobb dalokat csemegéztük ki, hanem Hobo életének fordulópontjaihoz igazodtunk, a gondolatok, a dalok üzenetei határozták meg, melyiket használtuk. A szöveg hamarabb volt meg, negyven százalékát ki kellett vágni, mert túl hosszú volt. Aki végignézi, annak így is erőteljes érzete lesz az eltelt évtizedekről” – hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.
Földes László bemutatta az Úton lenni a boldogság című kötetet is, amely a Nemzeti Kulturális Alap tizenkétmillió forintos támogatásával készült felsőoktatási segédanyag, és tartalmazza az előadó teljes irodalmi munkásságát, dalszövegeit, színházi darabjait, novelláit, műfordításait. A könyvhöz tartozó pendrive-on Hobo valamennyi albuma, előadóestje, színpadi és filmfelvétele megtalálható.
Az ötlet onnan jött, hogy a határon túl és itthon is az irodalom-, a történelem- és zeneórákon hosszú ideje használják a munkáit és felvetették valamiféle gyűjtemény létrehozását. A könyvből ötszáz példány készült, kereskedelmi forgalomba nem kerül, az iskolák az Emberi Erőforrások Minisztériuma pályázatán juthatnak hozzá. A tervek szerint nyolcvankét határon túli magyar iskolába kerül belőle. Mint a művész elmondta, megnyílt a hoboarchivum.hu honlap is, amelyen megtekinthetők és meghallgathatók a gyűjtemény darabjai.
Az alkotó eredetileg önparódiát akart dalszövegekkel, zenék nélkül, de Vidnyánszky Attilával beszélgetve nyilvánvalóvá vált, hogy szükség van a zenei háttérre. „Zene közben egy csomó mindent nem lehet elmondani, egy koncert és egy lemez műfaja más, a színházban mélyebben, ugyanakkor mulatságosan is elő lehet vezetni ezeket a sztorikat”. A művész hozzá tette, hogy saját magáról még nem írt dalszöveget, legfeljebb önirónikus jelleggel, például a Ki vagyok én?-t.
A rendező zavarba ejtően személyesnek, kitárulkozónak, őszintének nevezte a monodrámát. Mint elhangzott, a két óra húsz perc hosszú darabot tizennégy stációra osztották, köztük olyan állomásokkal, mint a második világháború vége, a Rákosi- és Kádár-korszak, a rendszerváltás vagy a mai Magyarország. „Ezek erős vágások a magyar történelem különböző pontjain, miközben a városi ripacskodástól a legkomolyabb önmagammal való szembenézésig minden benne van” – fogalmazott Földes.
A Halj meg és nagy leszel! című zenés monodrámában Hobo, a Hobo Blues Band, valamint a Hobo és Bandája előadásában ismertté vált dalok közül felcsendül egyebek mellett a Másik Magyarország, a Szimpátia az ördöggel, a Vadászok kivonulása, a Kis vörös kakas, az egykor betiltott Bevonuló baka blues vagy a Barbi baba blues. Utóbbit Deák Bill Gyula énekelte eredetileg, Hobo korábban nem adta elő. „Nem a legjobb dalokat csemegéztük ki, hanem Hobo életének fordulópontjaihoz igazodtunk, a gondolatok, a dalok üzenetei határozták meg, melyiket használtuk. A szöveg hamarabb volt meg, negyven százalékát ki kellett vágni, mert túl hosszú volt. Aki végignézi, annak így is erőteljes érzete lesz az eltelt évtizedekről” – hangsúlyozta Vidnyánszky Attila.
Földes László bemutatta az Úton lenni a boldogság című kötetet is, amely a Nemzeti Kulturális Alap tizenkétmillió forintos támogatásával készült felsőoktatási segédanyag, és tartalmazza az előadó teljes irodalmi munkásságát, dalszövegeit, színházi darabjait, novelláit, műfordításait. A könyvhöz tartozó pendrive-on Hobo valamennyi albuma, előadóestje, színpadi és filmfelvétele megtalálható.
Az ötlet onnan jött, hogy a határon túl és itthon is az irodalom-, a történelem- és zeneórákon hosszú ideje használják a munkáit és felvetették valamiféle gyűjtemény létrehozását. A könyvből ötszáz példány készült, kereskedelmi forgalomba nem kerül, az iskolák az Emberi Erőforrások Minisztériuma pályázatán juthatnak hozzá. A tervek szerint nyolcvankét határon túli magyar iskolába kerül belőle. Mint a művész elmondta, megnyílt a hoboarchivum.hu honlap is, amelyen megtekinthetők és meghallgathatók a gyűjtemény darabjai.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból