A cigány múlt térképe
Tudja ön, hogy hol alakult ki a cigányság? Na, jó, persze, hogy Indiában, de azon belül, merre? Honnan jöttek a romák? És meddig jutottak? Az például megvan, hogy még Dél-Amerikában is élnek cigányok? És igen, majdhogynem úgy mentek oda is, mint ahogy ide jöttek: szekérkaravánnal. Jó, Brazília felé azért hajózni is kellett…
Kép forrása
Rabszolgák Magyarországon?
Akárhogyan is nézzük, hiánypótló kiadvány jelent meg a magyar könyvpiacon az Ünnepi Könyvhét alkalmából. A Méry Ratio Kiadó gondozásában sajtó alá rendezett atlasz a cigányság történetét úgy mutatja be, ahogy eddig nem volt látható. A negyven éve Londonban élő térképész, történész, Bereznay András munkája ötvenkét térkép – és a hozzájuk tartozó magyarázószöveg – segítségével tárja elénk a romák történetét, kultúráját, de akár az is mondhatnánk, hogy sorsát. A kötet érdekessége ugyanis, hogy a história eseménytörténete mellett a kultúra, sőt a szociális közeg változásainak jelentősebb momentumait is bemutatja.
Mert az hagyján, hogy végigkövethetjük, hogyan jutott el a kezdetben maroknyi cigány népesség Ázsiából Amerikába, hogyan terjedt el a Balkánról Közép-Európában, majd az egész kontinensen, hogyan lett belőle hatalmas tömeg, s hogyan szívódott fel azokban a közegekben, ahol ma már csak emléke él a cigányság megjelenésének. De mindezek mellett olyan részletekről is alapos tudást szerezhetünk, mint például a havasalföldi cigány rabszolgaság. Ki gondolta volna, hogy ennek a borzalmas hagyománynak van magyarországi vetülete is? Az oláh fejedelmek Fogaras-vidéki birtokain ugyanis fennállt a cigány rabszolgaság, csakúgy, mint a Kárpátokon túl, s akkor is fennmaradt egy ideig, amikor oláh fejedelmekről már régen nem volt szó.
De azt sem gondolhatta volna senki, hogy Magyarországon – eltekintve az imént említett fogarasföldi felbukkanástól – sokáig nem jelentek meg a cigányok. Úgy tűnik Nyugat-Európába – vélhetően az Adrián és Itálián keresztül, illetve Moldvából Lengyelországon át – előbb érkeztek meg a romák, mint a Kárpát-medencébe. Jó, nem sokkal korábban, de azért egy-két emberöltővel biztosan előbb. Amoda a XV. század elején, hozzánk a század közepén, végén jutottak el jelentősebb számban.
Kép forrása
Akasztás és dínom-dánom
Érdekesség, hogy a cigányok felbukkanása, jelenléte, mozgása, aktivitása leginkább a velük kapcsolatos panaszok, illetve az ellenük hozott intézkedések dokumentumaiban követhető nyomon. Életmódjuk éppen olyan volt a korai újkorban, mint amilyen most: egy otthontalan, befelé forduló, a külvilággal minduntalan konfliktusba kerülő, törzsi-nemzetségi közeg képe rajzolódik elénk a történelmi forrásokból. Ennek megfelelően a megjelenésüket követő évtizedekben szinte mindenhol presszió alá került a cigányság, a XVI. század közepétől pedig ez a nyomás már állandó, egész Európára kiterjedő és enyhén szólva is kíméletlen. Angliában például egészen egyszerűen a kivégzésüket írja elő I. Erzsébet, Dániában viszont enyhébb a törvény, ott csak a kóborló cigánycsapatok vezetőit kell felakasztani. Ehhez képest Spanyolországban csak kényszerletelepítés vár rájuk, Franciaországból meg szimplán kiűzte őket I. Ferenc, illetve utódai.
Viszont a franciáknál jelenik meg először az az ambivalencia, ami tulajdonképpen máig jellemző a cigányság és a befogadó ország népének együttélésére. Mivel a gazdag Franciaországban ilyesmire már korán volt kereslet, számos roma talált megélhetést és elismerést táncosként, muzsikusként. Bár a cigányokat általában üldözték, az ezerhatszázas évek elején divatba jött a főúri udvarokban cigány művészeket tartani. És ez a divat hamar körbefutotta Európát. Az atlasz egyik térképe döbbenetes erővel mutatja meg, hogy a XVIII. századra már a kontinens nagy részén szinte kizárólag cigány zenészeket, táncosokat foglalkoztattak a népi-polgári mulatságokon. De még a fejedelmi udvarokban is bemutatkozhatott egy-egy tehetséges, hírneves mulattató. A divat a XIX. századra teljesedett ki, amikor egyes cigányzenészek, mai kifejezéssel élve, igazi világsztárokká válhattak. Sőt, olyan esetek is előfordultak, hogy a kedvelt művészek beházasodhattak a legelőkelőbb famíliákba.
Kép forrása
Jóra fordul?
Természetesen a legsötétebb tragédiákat is bemutatja Bereznay András térképtára. Elképesztő már maga a tény is, hogy a Szovjetunióban kolhozokba, artelekbe (kézműves szövetkezetekbe) szervezték a cigányokat, akiket pedig végképp nem sikerült integrálni, azokat – cseppet sem elképesztő módon – Szibériába deportálták. Az igazi tragédiát azonban a náci rémuralom, illetve az egész Közép-Európában elterjedő fajvédő indulat jelentette. A háborús években a romákat deportálták, munkatáborba hurcolták és egy csomó helyen le is mészárolták.
Úgy szokott lenni, hogy a történet végére minden jóra fordul. A cigányok ügyében azonban erre a fordulatra még várni kell. A nagyszerű áttekintést kínáló kötet utolsó térképei egy zavaros, kakofóniában vergődő cigány világot mutatnak, amelyben az újraéledő vándorlás keveredik a visszatoloncolásokkal, a beilleszkedés igyekezete a kívül maradás vágyával, az állam asszimilációs szándéka a faji-kulturális kirekesztés hétköznapi rutinjával.
Különös és érdekes valóságot mutat meg Cigányság történetének atlasza. Annak is érdemes belelapozni, aki különösebben nem érdeklődik a romák sorsa iránt, akit különösebben nem nyűgöznek le az izgalmas térképek, plasztikus magyarázatok. A cigányok ugyanis – végigolvasva a kötetet, úgy tűnik nekem – még évszázadokig velünk, mellettünk fognak élni. Jó lenne ezt az együttélést jól csinálni.
Kép forrása
Rabszolgák Magyarországon?
Akárhogyan is nézzük, hiánypótló kiadvány jelent meg a magyar könyvpiacon az Ünnepi Könyvhét alkalmából. A Méry Ratio Kiadó gondozásában sajtó alá rendezett atlasz a cigányság történetét úgy mutatja be, ahogy eddig nem volt látható. A negyven éve Londonban élő térképész, történész, Bereznay András munkája ötvenkét térkép – és a hozzájuk tartozó magyarázószöveg – segítségével tárja elénk a romák történetét, kultúráját, de akár az is mondhatnánk, hogy sorsát. A kötet érdekessége ugyanis, hogy a história eseménytörténete mellett a kultúra, sőt a szociális közeg változásainak jelentősebb momentumait is bemutatja.
Mert az hagyján, hogy végigkövethetjük, hogyan jutott el a kezdetben maroknyi cigány népesség Ázsiából Amerikába, hogyan terjedt el a Balkánról Közép-Európában, majd az egész kontinensen, hogyan lett belőle hatalmas tömeg, s hogyan szívódott fel azokban a közegekben, ahol ma már csak emléke él a cigányság megjelenésének. De mindezek mellett olyan részletekről is alapos tudást szerezhetünk, mint például a havasalföldi cigány rabszolgaság. Ki gondolta volna, hogy ennek a borzalmas hagyománynak van magyarországi vetülete is? Az oláh fejedelmek Fogaras-vidéki birtokain ugyanis fennállt a cigány rabszolgaság, csakúgy, mint a Kárpátokon túl, s akkor is fennmaradt egy ideig, amikor oláh fejedelmekről már régen nem volt szó.
De azt sem gondolhatta volna senki, hogy Magyarországon – eltekintve az imént említett fogarasföldi felbukkanástól – sokáig nem jelentek meg a cigányok. Úgy tűnik Nyugat-Európába – vélhetően az Adrián és Itálián keresztül, illetve Moldvából Lengyelországon át – előbb érkeztek meg a romák, mint a Kárpát-medencébe. Jó, nem sokkal korábban, de azért egy-két emberöltővel biztosan előbb. Amoda a XV. század elején, hozzánk a század közepén, végén jutottak el jelentősebb számban.
Kép forrása
Akasztás és dínom-dánom
Érdekesség, hogy a cigányok felbukkanása, jelenléte, mozgása, aktivitása leginkább a velük kapcsolatos panaszok, illetve az ellenük hozott intézkedések dokumentumaiban követhető nyomon. Életmódjuk éppen olyan volt a korai újkorban, mint amilyen most: egy otthontalan, befelé forduló, a külvilággal minduntalan konfliktusba kerülő, törzsi-nemzetségi közeg képe rajzolódik elénk a történelmi forrásokból. Ennek megfelelően a megjelenésüket követő évtizedekben szinte mindenhol presszió alá került a cigányság, a XVI. század közepétől pedig ez a nyomás már állandó, egész Európára kiterjedő és enyhén szólva is kíméletlen. Angliában például egészen egyszerűen a kivégzésüket írja elő I. Erzsébet, Dániában viszont enyhébb a törvény, ott csak a kóborló cigánycsapatok vezetőit kell felakasztani. Ehhez képest Spanyolországban csak kényszerletelepítés vár rájuk, Franciaországból meg szimplán kiűzte őket I. Ferenc, illetve utódai.
Viszont a franciáknál jelenik meg először az az ambivalencia, ami tulajdonképpen máig jellemző a cigányság és a befogadó ország népének együttélésére. Mivel a gazdag Franciaországban ilyesmire már korán volt kereslet, számos roma talált megélhetést és elismerést táncosként, muzsikusként. Bár a cigányokat általában üldözték, az ezerhatszázas évek elején divatba jött a főúri udvarokban cigány művészeket tartani. És ez a divat hamar körbefutotta Európát. Az atlasz egyik térképe döbbenetes erővel mutatja meg, hogy a XVIII. századra már a kontinens nagy részén szinte kizárólag cigány zenészeket, táncosokat foglalkoztattak a népi-polgári mulatságokon. De még a fejedelmi udvarokban is bemutatkozhatott egy-egy tehetséges, hírneves mulattató. A divat a XIX. századra teljesedett ki, amikor egyes cigányzenészek, mai kifejezéssel élve, igazi világsztárokká válhattak. Sőt, olyan esetek is előfordultak, hogy a kedvelt művészek beházasodhattak a legelőkelőbb famíliákba.
Kép forrása
Jóra fordul?
Természetesen a legsötétebb tragédiákat is bemutatja Bereznay András térképtára. Elképesztő már maga a tény is, hogy a Szovjetunióban kolhozokba, artelekbe (kézműves szövetkezetekbe) szervezték a cigányokat, akiket pedig végképp nem sikerült integrálni, azokat – cseppet sem elképesztő módon – Szibériába deportálták. Az igazi tragédiát azonban a náci rémuralom, illetve az egész Közép-Európában elterjedő fajvédő indulat jelentette. A háborús években a romákat deportálták, munkatáborba hurcolták és egy csomó helyen le is mészárolták.
Úgy szokott lenni, hogy a történet végére minden jóra fordul. A cigányok ügyében azonban erre a fordulatra még várni kell. A nagyszerű áttekintést kínáló kötet utolsó térképei egy zavaros, kakofóniában vergődő cigány világot mutatnak, amelyben az újraéledő vándorlás keveredik a visszatoloncolásokkal, a beilleszkedés igyekezete a kívül maradás vágyával, az állam asszimilációs szándéka a faji-kulturális kirekesztés hétköznapi rutinjával.
Különös és érdekes valóságot mutat meg Cigányság történetének atlasza. Annak is érdemes belelapozni, aki különösebben nem érdeklődik a romák sorsa iránt, akit különösebben nem nyűgöznek le az izgalmas térképek, plasztikus magyarázatok. A cigányok ugyanis – végigolvasva a kötetet, úgy tűnik nekem – még évszázadokig velünk, mellettünk fognak élni. Jó lenne ezt az együttélést jól csinálni.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból