Tankönyvellátási tapasztalatok két év távlatából

Sok bírálat érte a 2012 óta üzemelő állami tankönyvellátási rendszert mind a tankönyvek tartalmát, mind a kiszállításokat illetően. A 2015/2016-os tanévet érintő megrendelések még csak ezután következnek, azonban a tankönyvellátás témája ismét napirenden van, ugyanis Székely László, az alapvető jogok biztosa jelentést készített, melyről a napokban a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet is cikkezett.

Praktikus, ámde jogszerűtlen

A biztos szerint nemcsak a tartalmi hibák és a sok esetben késedelmes kiszállítás jelentett gondot a tankönyvellátásban, de mint kiderült, a szűkre szabott rendelési határidő is problémás. Székely László jelentése szerint kifogásolható, hogy a könyvek kiválasztására, szakmai véleményeztetésére, s a szülőkkel való megismertetésére mindössze hat tanítási napot hagytak tavaly. A javasolt kiadványok listája ugyanis csak április közepén, illetőleg a hónap második felében ért el az iskolákhoz, azonban április 17. és 22. között tavaszi szünet volt. A szaktanároknak a rendelés leadási határidejéig – április 30. – ki kellett választaniuk a könyveket, véleményeztetni a szakmai közösségekkel, valamint lehetővé tenni, hogy a rendelési listát a szülők is megismerjék. Így az iskoláknak mindösszesen hat tanítási napjuk volt a rendelések lebonyolítására. Ez idő alatt nyilatkozhattak volna a szülők arról, hogy az összes tankönyvet meg kívánják-e vásárolni, vagy máshogy oldják meg gyermekeik ellátását. Mindezek után lehetett összesíteni és leadni a rendelést. Az ombudsman által vizsgált intézményben mindezt úgy oldották meg, hogy a rendelhető tankönyvek listáját szülői értekezleten ismertették, de egyénileg nem nyilatkoztatták a szülőket, ami a biztos szerint praktikus, ámde jogszerűtlen volt.

Nagyobb az intézmények mozgástere
Székely László kitért arra is, hogy „a tankönyvrendelésre vonatkozó szabályok évenkénti jelentős, a már megkezdett felkészülési időszakban történő megváltoztatása mind az érintett iskolák, mind a tanulók, mind a szülők számára visszatérően bizonytalanságot okozó körülmény”. A biztos felkérte az emberi erőforrások miniszterét és a Klik elnökét, hogy a jövőben fordítsanak fokozott figyelmet a kellő felkészülési idő biztosítására.
A Klik elnöke az ombudsmannak küldött tájékoztatásában jelezte: az állam nagy erőfeszítéseket tett a tankönyvellátás színvonalának emelésére, hatékonyságának javítására, aminek köszönhetően az árak is csökkentek.
– Mivel az állami tankönyvtámogatás összege az első évfolyam kivételével változatlan (tanulónként 12 000 forint), így az árcsökkenés miatt az iskola mozgástere, rendelési lehetősége a 2-11. évfolyamon jellemzően 10-20 százalékkal javult. Azon iskolákban, amelyek bekapcsolódnak a kísérleti tankönyvfejlesztés és alkalmazás programjába, 50-70 százalékkal olcsóbbak a tankönyvek, ezért ebben az esetben még nagyobb az intézmények mozgástere – hangsúlyozta a Klik.

Idén gördülékenyebb lesz
Korábban Rétvári Bence, az EMMI államtitkára ellenzéki kérdésre válaszolva elmondta, fontos, hogy egyre több gyerek kap ingyen tankönyvet. Hozzátette, hogy minden átállásnál adódnak problémák. Ezek közé tartozik az alapvető jogok biztosának jelentésében megemlített tavalyi szűkös határidő is. Ugyanakkor, hogyha már a rendszer beindult, akkor mindenki számára sokkal átláthatóbbá válik. Az új tankönyvellátási szisztéma előnyei viszont megmaradnak, hiszen egyre kevesebbe kerül a tankönyv a családoknak. Rétvári Bence egyúttal azt is ígérte, hogy idén már gördülékenyebb lesz a tankönyvrendelés folyamata.