Egyszervolt

A gyerekek interneteznek. A legkisebbek is a neten lógnak. Még az is lehet, hogy a mai gyerekek több időt töltenek a számítógép előtt, mint amennyit a televízió előtt gubbasztanak. És, hogy mit csinálnak az apróságok a világháló rengetegében, azt a legtöbb szülő elképzelni sem tudja.

Nem, ez a cikk nem arról szól, hogy miképpen védhetjük meg a gyerekeket az internet veszélyeitől. Illetve egy kicsit arról is, csak nem úgy. Arról, hogy ha találunk a világhálón olyan tartalmakat, amelyek őszintén lekötik a gyerekeket, amelyek igazán elszórakoztatják őket, amelyek élményt, kalandot, mi több, igazi tudást is nyújtanak, akkor jó esély van arra, hogy a kis hálólovas nem téved ártalmas környezetbe, hanem egyszerűen jól érzi magát. Szerencsére akad néhány ilyen felület az interneten. Az egyik legteljesebb – óvodásoknak, kisiskolásoknak kínált – weboldal az egyszervolt.hu. A mesét, játékot, fejtörőt (és ki tudja még mi mindent) tartalmazó felület alapítójával, Pintér Róberttel beszélgettünk.

– Hobbiként, illetve inkább a szülői felelősségtudat termékeként született az oldal. Jó tizenkét esztendővel ezelőtt, amikor a gyerekeim elkezdtek nézelődni az interneten, azt fedeztem föl, hogy nagyon kevés olyan tartalom akad, amely igazán nekik való. Természetesen nem akarom bántani az akkori szolgáltatókat, hiszen jó néhány ügyes kezdeményezésre találtam, de valahogy egyik sem volt olyan, ami minden tekintetben megfelelt volna az elképzeléseimnek, sokszor az érződött a felületen, hogy a jó gondolatok kivitelezésére, kibontására nem jutott energia. Mivel mi annak idején ilyesmivel foglalkoztunk, elhatároztam, hogy létrehozunk egy olyan gyermekportált, ami mindenben megfelel az elképzeléseimnek.
– Én jó pár évvel ezelőtt, amikor a gyermekeim még abban a korban voltak, jártam a felületen, de ahogy látom, azóta rengeteget változott. Mára olyan, amilyennek az alkotó szerint lennie kell?
– Egyre olyanabb. Most három lábon áll a kezdeményezés. Az alapját természetesen a régi egyszervolt tartalma adja, amelyen mesék, versek, mondókák olvashatók, számítógépes játékok találhatók. A másik zászlóshajó a mesetévé, amely youtube csatornaként is létezik, de természetesen a weboldalról is elérhető. A harmadik, és egyben a legújabb fejlesztésünk az okosdoboz, amelyben tanulást segítő, készségfejlesztő, az iskolai tananyaghoz kapcsolódó feladatokat tudnak megoldani a gyerekek.
– Úgy tűnik, igazi gyermekportállá dagadt az egyszervolt…  
– Mi inkább családi oldalnak szeretjük nevezni, mert van rajta olyan felület is, amely szülőknek nyújt segítséget. A programajánlótól kezdve a nevelési tanácsokon át, egészen az iskolai kérdésekig, mindenben igyekszünk segíteni felnőtt látogatóinkat.
– Menjünk bele a tartalmakba egy kicsit részletesebben! A Mesék, versek klasszikus szöveges tartalmak, mint régen?
 – Olyan tartalom is akad, de úgy láttuk, hogy ha egy gyerkőc a számítógép elé ül, akkor nem olvasni akar. Ha azt akarna, kezébe venne egy könyvet. Ezért az előadott meséket, verseket nagyon egyszerű animációk kísérik. A gyerekek nagyon szeretik ezt, mert kép és hang összekapcsolódik. Kicsit olyanná lettek így a meséink, mintha animációs filmek lennének. Persze nem csak a gyerekek szeretik. Ezekkel a megelevenedő mesékkel európai díjakat is nyertünk.
– A mesetévé is hasonlóan ötletes fejlesztés?
– Annak az a nagy előnye, hogy Magyar Televízió gyermekarchívumát is tudtuk használni, amikor elindultunk. Most ez a kapcsolat kicsit megfeneklett, de remélem, hamarosan ismét elérhető lesz a legtöbb hazai gyermekmese. Ugyanakkor vásárlunk is meséket, és természetesen készítünk is. Most körülbelül ezer minőségi film közül választhat a szülő, illetve a gyermek. Igyekszünk úgy összeállítani a kínálatot, hogy a hazai gyermekkultúrából olyan palettát mutassunk, amiről a szülők is örömmel választanak.
– Na, akkor térjünk rá a nagy titokra: Mi az, hogy okosdoboz?
– Nem akkora titok ez, hiszen ezek a tartalmak  körülbelül tizenötezer iskolai számítógépről elérhetőek….
– Ilyen sokan használják?
– Igen, szerencsére nagyon sokan. A pedagógusok, a szülők és a gyerekek egyaránt kedvelik. Sok tanító jutalomként, egyfajta motivációs eszközként veti be, azaz a gyerekek akkor játszhatnak az okosdoboz kínálatával, ha megfelelően szerepeltek az órán. A szülőknek abban segít, hogy olyan feladatokat találjon a gyerekek számára, ami az iskolai előmenetelét biztosan támogatja, és végül a gyerekek egyszerűen csak játszanak. Nem is sejtik, mennyi mindent megtanulnak közben…
– Ezek szerint az okosdoboz játékai afféle tanulást segítő tartalmak?
– Igen. A játékok a Nemzeti Alaptanterv elvárásaihoz kapcsolódnak, és az egyes tantárgyak témaköreit dolgozzák fel. Arra nagyon ügyeltünk, hogy a programok függetlenek legyenek az egyes tankönyvektől, így gyakorlatilag minden gyerek használni tudja. A játékok, játékos feladatok készségeket, képességeket, részképességeket fejlesztenek, illetve elmélyítik az iskolában megszerzett tudást. Persze arra is ügyeltünk a kialakítás során, hogy olyasmit készítsünk, amivel a gyerekek szívesen játszanak. Ezért a játékos értékelésre, dicséretre is számíthat, sőt, még oklevelet is kaphat, amit kinyomtatva, akár a falára is kitehet. Így a gyerekeknek nő az önbizalma, miközben természetesen nő a tudása is. Úgy tűnik, kedvelik.
– Elképesztő munka lehetett ezt a programot összeállítani.
– Igen, nagy munka volt és még nincs vége. A fejlesztések most is tartanak, hiszen egyelőre nem minden korosztály nem minden tantárgyához tudunk tartalmat biztosítani. Természetesen a legkisebbekkel kezdtük, de ma már a nagyobbaknak, a felső tagozatosoknak is készülnek tartalmak. A munkába egyébként nagyon sok pedagógust vonunk be, a játékokat ezerkétszáz gyermek segítségével teszteljük, és tizenhét iskolában próbáljuk ki.  
– Mostanában itt-ott már lehet találkozni az e-learning fogalmával. De a megvalósult projektek inkább nagyobbaknak, egyetemistáknak, felnőtteknek szólnak. Nekem úgy tűnik ritkaság, hogy ilyen komoly, tanuló, vagy tanulást támogató program szülessen.
– Ritkaság, de nem példa nélkül álló. A közelmúltban Londonban jártunk egy konferencián, ahol elégedetten állapíthattuk meg, hogy jó úton járunk, és nem is az utolsók között kullogunk.  Ugyanakkor tény, hogy az informatikai területen nagyon fejlett országokban már olyan projektek bontakoznak ki, amelyek a digitális iskolák felé mutatnak. Persze az nagy kérdés, hogy ezen az úton meddig kell, vagy meddig lehet elmenni. Nehezen tudok elképzelni olyan oktatást, amelyben a tanári személyiséget a számítógépes program helyettesíteni tudná. Mi azonban egyelőre nem is törekszünk ilyesmire. A célunk pusztán annyi, hogy egy játékos, szórakoztató, szerethető weboldalon olyan tartalmakat kínáljunk a gyerekeknek, a szülőknek és a pedagógusoknak, ami akár kulturális értelemben, akár az iskolai előmenetel tekintetében támogatni tudja látogatóinkat.