Ami röstellni való, és ami nem az
Egyik legkedveltebb írónkkal, Bán Jánossal készített interjút a minap Pataki Tamás a Magyar Időkben. A beszélgetés során a Hunyadi történelmi regénysorozat szerzője történelemről, kultúráról, kultúrpolitikáról, de még a filmgyártásról is elmondta véleményét.
Kép forrása
Párhuzamos világok
Bán szerint „párhuzamos világok alakultak ki az irodalmi életben” Példaként utalt arra, hogy az elmúlt években megjelent és megerősödött egy jobbára fiatal, a vidéki Magyarországot képviselő történelmiregény-írói kör, amely csak az olvasóközönség figyelmének, szeretetének köszönhetően kaphatott publikálási lehetőséget, ám ezek az alkotók nem jelennek meg a fősodratú irodalom és a hozzá kötődő intézményrendszer keretei között.
Az író úgy látja, az általa tapasztalt kettősség rímel a Szakács Árpád által kirobbantott kulturális vitában kirajzolódó polarizációra. Mindazonáltal Bán büszke arra, hogy a most népszerű történelmi regényírók közé tartozik. „A Hunyadi-sorozat megírásának ötlete éppen a fősodratú irodalom ellenében fogant, amelynek sztárolt írói a magyar történelem meghatározó alakjairól és dicsőséges évszázadairól többségében fanyalogva beszéltek, ha egyáltalán beszéltek. Elegem lett a folytonos bűntudatkeltésből és a magyarság becsmérléséből.” Majd hozzá tette: „saját hangon kezdtem beszélni nemzeti múltunkról. Azon a hangon, amelyen olvasóként az irodalmi élet bevett alakjai közül senki sem tudott vagy akart megszólítani sem engem, sem a hozzám hasonlókat.
Kép forrása
Történelmi regények
A Hunyadi-sorozat sikerével kapcsolatban úgy vélekedett, hogy igazi meglepetést nem okozhatott, hiszen semmi meglepő nincs abban, hogy az olvasók szívesen szembesülnek a nemzeti nagyság, a nemzeti múlt, a nemzeti büszkeség elemeivel.
Hozzá tehetjük, mint ahogyan Pataki Tamás hozzá teszi: a Hunyadi sikere elhozta a magyar történelmi regény újjászületését is. Ezzel kapcsolatban Bán úgy fogalmazott: „Erre vagyok a legbüszkébb. Kiderült, hogy akarni és tenni kell, nem örökkön siránkozni. Vidéken, családi vállalkozásként működő kiadó adja ki a Hunyadit, ám a sikert látva a nagy kiadók is elkezdték a történelmi regények kéziratait bőszen keresni. Ők jó üzletet látnak ebben, mások küldetést.”
Kép forrása
Toldi, Hunyadi, Zrínyi, Bethlen
Ugyancsak izgalmas témaként merült föl az a lehetőség, hogy a történelmi regények népszerűsége talán hozzájárulhat a történelmi filmek újjászületéséhez. Sokan kritizálják ugyanis a magyar filmgyártást, mondván, hogy még a szocializmus évtizedei alatt is több történelmi témájú film született, mint a rendszerváltás után. Az akkori filmipar feldolgozta Jókai számos munkáját, moziba került az Egri csillagok, rendszeresen mutattak be olyan sorozatokat, mint a Tenkes kapitánya…
Bán János szerint „röstellni való, ami film-ügyben történik. Az Andy Vajna által vezetett Magyar Nemzeti Filmalapnál halomban állnak a visszautasított forgatókönyvek: Toldi, Hunyadi, Zrínyi, Bethlen, A pozsonyi csata… Ezeket a filmterveket többnyire a megfelelő minőségű forgatókönyv hiányával indokolva kaszálták el” – igaz, teszi hozzá az író – „számos alkalommal sajnos jogosan hivatkozva erre.”
Történelmi regényírótól elvárható tájékozottsággal sorolja szerzőnk a környező országokban futó nagy költségvetésű történelmi játékfilmeket: Bécs ostroma – 1683, A varsói csata – 1920, Báthory, Westerplatte, Katyn, Jan Zizka, A szevasztopoli csata, A breszti erőd, 1612, Báthory, Szláv hősköltemény… Majd megemlíti, hogy a hazai televíziócsatornák képernyőjén is kedveltek a történelmi sorozatok: Szulejmán, a Borgiák, a Tudorok, a Vikingek. „Hogy az ördögbe nem merül már végre fel valakiben, hogy miért nincsen Árpádok, Hunyadiak, Zrínyiek tévésorozat a magyar képernyőkön? Miért nem készülnek hazai történelmi filmek, sorozatok?”
Miért nem?
Kép forrása
Párhuzamos világok
Bán szerint „párhuzamos világok alakultak ki az irodalmi életben” Példaként utalt arra, hogy az elmúlt években megjelent és megerősödött egy jobbára fiatal, a vidéki Magyarországot képviselő történelmiregény-írói kör, amely csak az olvasóközönség figyelmének, szeretetének köszönhetően kaphatott publikálási lehetőséget, ám ezek az alkotók nem jelennek meg a fősodratú irodalom és a hozzá kötődő intézményrendszer keretei között.
Az író úgy látja, az általa tapasztalt kettősség rímel a Szakács Árpád által kirobbantott kulturális vitában kirajzolódó polarizációra. Mindazonáltal Bán büszke arra, hogy a most népszerű történelmi regényírók közé tartozik. „A Hunyadi-sorozat megírásának ötlete éppen a fősodratú irodalom ellenében fogant, amelynek sztárolt írói a magyar történelem meghatározó alakjairól és dicsőséges évszázadairól többségében fanyalogva beszéltek, ha egyáltalán beszéltek. Elegem lett a folytonos bűntudatkeltésből és a magyarság becsmérléséből.” Majd hozzá tette: „saját hangon kezdtem beszélni nemzeti múltunkról. Azon a hangon, amelyen olvasóként az irodalmi élet bevett alakjai közül senki sem tudott vagy akart megszólítani sem engem, sem a hozzám hasonlókat.
Kép forrása
Történelmi regények
A Hunyadi-sorozat sikerével kapcsolatban úgy vélekedett, hogy igazi meglepetést nem okozhatott, hiszen semmi meglepő nincs abban, hogy az olvasók szívesen szembesülnek a nemzeti nagyság, a nemzeti múlt, a nemzeti büszkeség elemeivel.
Hozzá tehetjük, mint ahogyan Pataki Tamás hozzá teszi: a Hunyadi sikere elhozta a magyar történelmi regény újjászületését is. Ezzel kapcsolatban Bán úgy fogalmazott: „Erre vagyok a legbüszkébb. Kiderült, hogy akarni és tenni kell, nem örökkön siránkozni. Vidéken, családi vállalkozásként működő kiadó adja ki a Hunyadit, ám a sikert látva a nagy kiadók is elkezdték a történelmi regények kéziratait bőszen keresni. Ők jó üzletet látnak ebben, mások küldetést.”
Kép forrása
Toldi, Hunyadi, Zrínyi, Bethlen
Ugyancsak izgalmas témaként merült föl az a lehetőség, hogy a történelmi regények népszerűsége talán hozzájárulhat a történelmi filmek újjászületéséhez. Sokan kritizálják ugyanis a magyar filmgyártást, mondván, hogy még a szocializmus évtizedei alatt is több történelmi témájú film született, mint a rendszerváltás után. Az akkori filmipar feldolgozta Jókai számos munkáját, moziba került az Egri csillagok, rendszeresen mutattak be olyan sorozatokat, mint a Tenkes kapitánya…
Bán János szerint „röstellni való, ami film-ügyben történik. Az Andy Vajna által vezetett Magyar Nemzeti Filmalapnál halomban állnak a visszautasított forgatókönyvek: Toldi, Hunyadi, Zrínyi, Bethlen, A pozsonyi csata… Ezeket a filmterveket többnyire a megfelelő minőségű forgatókönyv hiányával indokolva kaszálták el” – igaz, teszi hozzá az író – „számos alkalommal sajnos jogosan hivatkozva erre.”
Történelmi regényírótól elvárható tájékozottsággal sorolja szerzőnk a környező országokban futó nagy költségvetésű történelmi játékfilmeket: Bécs ostroma – 1683, A varsói csata – 1920, Báthory, Westerplatte, Katyn, Jan Zizka, A szevasztopoli csata, A breszti erőd, 1612, Báthory, Szláv hősköltemény… Majd megemlíti, hogy a hazai televíziócsatornák képernyőjén is kedveltek a történelmi sorozatok: Szulejmán, a Borgiák, a Tudorok, a Vikingek. „Hogy az ördögbe nem merül már végre fel valakiben, hogy miért nincsen Árpádok, Hunyadiak, Zrínyiek tévésorozat a magyar képernyőkön? Miért nem készülnek hazai történelmi filmek, sorozatok?”
Miért nem?
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból