Stirlitz tudta, de Ön tudta-e?

Hosszú forró nyár, A Tenkes kapitánya, Maigret felügyelő, Forsyth-saga és A tavasz tizenhét pillanata. Ismerős még valakinek ezekből bármelyik? Igen, ezek hatvanas évekbeli tévésorozatok voltak, melyek a képernyők elég szögezték a magyar tévénézőket. A sorozatok azonban csak eleve remek regények adaptációiként válhattak sikeressé. Így volt ez A tavasz tizenhét pillanata című háborús kémtörténettel is, mely annak ellenére volt rendkívül népszerű, hogy az akkor nem éppen rokonszenves szovjet kultúrkulisszából került ki. Jullian Szemjonov író Stirlitz alezredes személyében korszakos figurát alkotott. 

Filmsorozatok rabságában

Különleges időutazásra hívom az olvasót, mintegy ötven évvel ezelőtti időre, amikor feltűntek és elkezdtek elterjedni az első televízió-készülékek a magyar háztartásokban. A hatvanas években járunk tehát, amikor – szinte hihetetlen – de már akkor a filmsorozatok rabságában éltek a tévénézők. Ez még bőven a kádári, illetve szovjet dominancia korszaka volt. És ez természetesen meglátszott a tévében és moziban bemutatott filmeken is. Az egyik ilyen figyelemre méltó széria volt A tavasz tizenhét pillanata, mely egy tizenkét részes szovjet filmsorozat volt.  


A szovjet felderítő

A legkiválóbb kaland-, bűnügyi- és ponyvaregényeket felvonultató Albatrosz Könyvek – Budapest 1961-ben gondolt egy merészet (na, jó, nem kellett gondolnia és nem is volt merészség) és kiadta A tavasz tizenhét pillanatának könyv változatát, a Stirlitz-dossziét. A második világháború utolsó éveiben játszódó kémtörténet rezzenéstelen főhőse, a szovjet katonai, beépített kém, Makszim Iszajev, fedőnevén Stirlitz, komoly sármmal és még komolyabb bátorsággal, profizmussal végzi halálosan veszélyes munkáját a náci Németországban. Az eredetileg szovjet felderítő, mint az SS alezredese végzi kémtevékenységét, melynek célja, hogy meghiúsítson egy, a szovjet haderők ellen készülő hatalmas offenzívát. Eközben természetesen, mint minden rendes kémtörténetben feltűnik a szerelmi szál, a hős Stirlitz profiként nem csak eszére, de a védelemre szoruló „rádiós” nő megmentése érdekében, a szívére is hallgat. 

Tyihonov, a sztár
A Stirlitz-dosszié egy vérbeli romantikus kémregény, melynek írója, Julian Szemjonov kétségkívül az után vált (főleg a „keleti blokk” országaiban) hírnevessé, hogy regényét filmre, illetve televíziós filmsorozatra vitték. A regényből adaptált tévés változat főszereplője Vjacseszlav Tyihonov, Stirlitz megformálója akkora népszerűségnek örvendett, mint a nyugati féltekén Sean Connery vagy Roger Moore. 
És végül egy kedves, de a Stirlitz-kultuszt jól érzékeltető anekdota szerint Tyihonov-tól egy közönségtalálkozón egy lelkes rajongó megkérdezte, hogy tud-e németül. Mire a színész azt válaszolta, hogy természetesen nem. A kérdező filmrajongó csak annyit tud szólni a döbbenettől: Akkor nem értem, hogy hogy nem bukott le soha!