Az összefüggések apokalipszise

Ez a hét a szuperhősöké. Minden valószínűség szerint a hónap és talán az év is. De egyelőre minden róluk készült filmet kiszámíthatóan ismerősnek, színtelen-szagtalannak éreztem – az egyetlen Deadpool kivételével. És mivel ez az élmény nyitotta az évet, fel kell tennem a kérdést: vajon ennek a filmnek olyannyira mély nyomot sikerült hagynia bennem, hogy végleg megváltoztatta hozzáállásomat a múlt jól ismert hőseihez? Szarkazmus és önirónia nélkül már soha többé nem fogom „nagy számnak” érezni a látottakat? Ha ez igaz, akkor szomorú világnak nézek elébe… eddig ugyanis egyik idei film sem volt képes megfelelni a Ryan Reynolds alakítása (pontosabban Tim Miller rendezése és Rhett Reese forgatókönyve) által lelkemben támasztott újfajta követelményeknek. De persze az év még koránt sem ért véget! Az elkövetkezendő napokban új versenyző száll ringbe, amely előzményeinek tizenöt éves töretlen sikere arra enged következtetni: ha valaminek, akkor ennek a produkciónak lehet esélye megugrani azt a magasságot, ahova a léc felkerült. Avagy az X-men Apokalipszis lesz az a film, amelynek kudarca fogja beütni az utolsó szöget a régi éra koporsójába?


Meghalnék ezekért az információkért!
A történet jó. Mi más lenne, hiszen a képregény által felvázolt történeti szálat követi. Apokalipszis jön, négy követőt gyűjt maga köré, és megpróbálja elpusztítani a világot. Azonban! Ezt a sztorit kellett beleerőltetni az újfajta X-men filmek világába, lévén már senki nem hajlandó az eredeti szereplőgárdából felölteni a fekete sztreccs jelmezt (kivéve persze Hugh Jackmant, akinek nyilván pénzügyi gondjai vannak, hogy nem hajlandó megszabadulni a Farkas szereptől). Nos, ilyen egyszerű okok miatt a rendező és a forgatókönyvíró iszonyú energiát fektetett abba, hogy elhitesse nézőkkel,  hogy a sorozat szempontjából tényleg van annak értelme, ha a nyolcvanas években feltűnik egy szupermutáns, aki el akarja pusztítani az egész Földet, mégpedig az egyetlen módon, ahogy azt az X-men franchise el tudja képzelni: Magnetó segítségével. És sajnos azt is be kell vallanom, hogy egyedül ez tűnt logikusnak és értelmesnek a filmben – de ez is csak a régi részek fényében. Ebben az új alkotásban ugyanis még olyan – a történet szempontjából igencsak fontosnak tűnő – kérdésekre sem kaptam választ, mint milyen konkrét képességei is vannak Apokalipszisnek azon túl, hogy köpenyt hord, nincs emberi arca és elváltoztatja a hangját, ha beszél (és nem Batman)? Miért akarja kiirtani az emberiséget, ha igazából az a célja, hogy uralkodjon az emberek felett? A négy követőjének tényleg csak az a feladata, hogy szétterpesztett lábbal, vagányul álljanak főgonoszunk mögött, ha éppen beszél? Tényleg azért változtatták meg a múltat az előző részben, hogy most eljöjjön a világ vége? És ezek csak azok a kérdések, amelyek már a film nézése közben is felmerültek bennem. De ahelyett, hogy ezekre választ találtam volna a két és fél órás játékidő alatt, inkább megtudtam, hogy: Xavier hogyan is lett kopasz. Jennifer Lawrence-nél még mindig nem sikerült jobb nőt leszerződtetni az új részekhez, és hogy Hihetetlen Árnyék fiatal korában úgy nézett ki, mint a kékre festett Varga Viktor. De talán megegyezhetünk, hogy ez utóbbi információért megérte feláldozni az összefüggő, logikus történetet…


És ha már a logikánál tartunk
Talán nem én vagyok az egyedüli, aki már teljesen elveszítette a fonalat ebben az időben ugrándozó új trilógiában. Pedig nagyon próbálkoztam „csak élvezni a látottakat”. De amikor már végképp megcsömörlöttem a régi szereplők előéletének bemutatásától, akkor óhatatlanul is belegondoltam: minden ugyanabba az irányba halad, mint amit az első részek felvázoltak. Farkas megkapta az acélkarmait, a Professzor tolószékbe került, Magnetó még mindig übermenschnek képzeli magát… Persze majd a következő részben biztos minden kérdésre választ kapok! De igazából már azzal boldog lennék, ha majd legközelebb 2016-ba jönnének vissza és megakadályoznák, hogy Hujber Feri legyen Magnetó szinkron hangja, amellyel sikerült egy lendülettel kasztrálni a legjobb karakterét a franchisenak. Avagy ha már nagyot álmodunk, menjenek vissza 2014-be, hogy megakadályozzák a Trónok harca reuniont idéző castingot! Egyes színészek alakítását látva visszasírtam azokat az időket, amikor még filmszínészek mentek rengeteg pénzért sorozatokba játszani és nem fordítva! De a szörnyű igazság az, hogy Sophie Turner és Olivia Munn csak a jéghegy csúcsát jelentette. Bestia, Scott, Jubilee és Xavier szerelmének bénázását még a „nagy öregek” tehetsége sem tudta elfeledtetni velem. Az egyetlen pozitívumot a fiatal színészek között Higanyszál jelentette, akivel kapcsolatban viszont az szomorított el, hogy a benne rejlő nagy lehetőségek ellenére egy az egyben ugyanannyit és ugyanúgy sikerült kihozni belőle, mint az Eljövendő múlt napjaiban: egy jelenetben megmentett mindenkit, majd meg is feledkeztek róla. Viszont az általa dominált öt percben sikerült még királyabbá tennie az Eurythmics Sweet Dreams című slágerét – már ha ez egyáltalán lehetséges.


Mindent egybevetve
Egy monumentális alkotást láttam, amely megpróbált belesimulni a sorozat többi része közé úgy, hogy tele rakták utalásokkal mind a régebbi, mind az újabb részekre. A már felbukkant történeti szálakat igyekezett továbbvinni és bővíteni, mégpedig ragaszkodva a képregényhez, bizonyára csak azért, hogy elnyerje ezzel a rajongók szeretetét. A kritikusokat megnyerendő pedig kétségbeesetten próbált a fent említett keretből kilépni: új, soha nem látott karakterek életre hívásával  felpörgetni, újraszínezni és meglepetésekkel telivé tenni az alkotást. És már csak azzal, hogy ezt felsoroltam, nyilvánvalóvá válhatott mindenki számára: még Bryan Singernek sem sikerülhet ennyi lovat egyszerre megülnie. Nem is ment neki. De szakmai rutinjának és rendezői zsenialitásának köszönhetően sikerült mérsékelnie a hatalmasnak ígérkező bukást egy kisebb – dollármilliárdnyi haszonnal kompenzált – eséssé. Az biztos, hogy egyik tábor sem lesz maradéktalanul elégedett ezzel a filmmel, de pont a mindenki felé tett gesztusok miatt senki sem fog lázadozni miatta. A sorozat hangulatát megkaptuk egy egészen értelmetlen történettel körítve, amely aztán végképp meggyőzhetett minket: semmilyen próbálkozás nem tud az eredeti X-men trilógiához felérni. (De még a Deadpoolhoz sem.)