Keszekusza varázspálcája
Ajsa öt éves. Lesütött szemmel áll velem szemben. Szőke haja balerina-módra kontyba fogva, ruháján Disney hercegnő, lábán flitteres topán. Színházba jött az apukájával, akin látszik, hogy némileg nehezére esett a szombat délelőtti kezdés, de hát a kishercegnőért mindent.
Ajsán kívül még vagy hatvan gyerek zsibong az aulában, pogácsa és almalé minden kis kézben akad.
Kép forrása
A legjobb megoldás
Az előadás lassan elkezdődik, mindenki elfoglalja a helyét. A székeken színlap, szereposztás és egy rövid összefoglaló. Az előadás címe: Keszekusza varázspálcája – öko-mesemusical két részben. A nézőtér fényei még égnek, mikor megszólal a zene, és hátulról begurul a hangya, aki, mint egy hoppmester, gyorsan vázolja a szituációt: ébredezik a tavasz! Fények le, függöny fel: egy bámulatos világ tárul a szemünk elé. Kerekerdőben vagyunk a varázslólak előtti tisztáson. Itt él Keszekusza az erdei varázsló, és manósegédje Teszetosza. Őket keresi fel a pillangó (aki valójában még hernyó, de már annak is gyönyörű), hogy varázsoljon neki Keszekusza szárnyakat, hogy elrepülhessen a virágos mezőkre.
Keszekusza ugyan még nem ébredt fel, de Teszetosza már annál inkább. Ő fogadja a pillangót, akibe rögtön beleszeret, de már az első találkozás alkalmával összetörik a szíve. Rájön, hogy ha a varázsló szárnyakat varázsol a pillangónak, akkor az elrepül messzire, és soha többé nem láthatják egymást. A manó látványosan tipródik, végül pedig arra jut, hogy a legjobb megoldás az lesz, ha eldugja a varázsló pálcáját. Ebből következnek aztán a bonyodalmak.
Kép forrása
Bonyodalom szerelem hátán
De a szerelmi szál mellé jönnek még egyéb egzisztenciális konfliktusok is. A kizöldült erdőben megjelenő emberek rátaposnak a bogarakra, elkapják a katicát, kiöntik az olajat és szétrúgják a hangyabolyt. A károsultak pedig mind Keszekusza elé járulnak, hogy oldja meg a problémákat, aki varázspálca híján erre sajnos képtelen. Kezdetét veszi hát a nagy keresgélés. Nagy nehezen Teszetosza is belátja, hogy szükség van a varázspálcára, ám van egy kis bökkenő: elfelejtette, hogy hová dugta. Szóval bonyodalom szerelem hátán, a szereplők pedig ahol csak lehet, dalra fakadnak.
Az öko részét a mesemusicalnek természetesen az emberek által okozott károk, és azok elítélése jelenti. Emberekkel a darabban ugyan nem találkozunk, bogarakkal viszont annál inkább. Egymásnak adja a kilincset a katica, a szentjánosbogár, a hangya és a giliszták, akik elpanaszolják a kis közönségnek a sérelmeiket. A gyerekek pedig természetesen együttéreznek, és megvetik az effajta viselkedést.
A varázspálca szerencsére végül megkerül, és Keszekusza visszavarázsolja a Katica elveszett hetedik pöttyét, meggyógyítja a Szentjánosbogár lábát, a hangyabolyt is, úgy ahogy rendbe hozza. A pillangó is megkapja a szárnyait a kislányok legnagyobb örömére. Hogy teljesen hepiendes legyen a történet, megegyeznek Teszetoszával, hogy távkapcsolatban fognak élni: a pillangó majd néha visszarepül a virágos mezőkről látogatóba.
Kép forrása
Osztatlan a siker
Az előadás végén, sőt közben is lehet érezni, hogy a gyerekeknél osztatlan a siker. A díszlet pazar, hihetetlenül részletgazdag, semmi sem jelzésszerű, itt minden az, ami: a gomba az gomba, a pipacs az pipacs, a fészer az fészer. A zenék is nagyon jók, dallamosak és táncolhatóak, a saját szememmel láttam, hogy a gyerekek is örömmel rezegnek rá a sötétben. Ha valaki feltesz a színpadon egy retorikai kérdést, akkor arra azonnal érkezik a válasz, a kicsik nem csinálnak ebből ügyet. Akkor is válaszolnak, ha nem is volt kérdés. A színészek is mind kitűnőek a szerepeikben: a manó fess és vicces, a pillangó cuki és gyönyörű, a katica hisztis és piros, a szentjánosbogár piperkőc, a hangya összeszedett és határozott, a varázsló pedig kissé szétszórt. A darab tele van poénokkal, amik mind működnek (a legnagyobb siker az volt, amikor Keszekusza véletlenül virágokat varázsolt a szentjánosbogár fejére). Látvány és showelemekben sem szűkölködik az előadás: kivirágzó almafa, óriásvirágok, és konfettit lövellő varázskondér.
Lehet, hogy mindez első olvasásra túlzásnak tűnhet, de higgyék el, hogy nem az! Ennyi pont kell, feltéve, hogy nem Csehovon és szovjet realista drámákon nevelkedett a gyermekünk. Ezen az álmos szombat délelőttön nem is számítottunk rá, hogy Cirque du Soleil-t megszégyenítő előadást fogunk látni, pedig ez nem is Las Vegas, csak a József körút.
Kép forrása
KESZEKUSZA VARÁZSPÁLCÁJA
Teszetosza: Berényi Dávid/ Endrédy Gábor
Pillangó/Giliszta 1. : Bánfi Kata
Katicabogár/ Giliszta 2. : Endrődi Ágnes
Szentjánosbogár: Jánosi Ferenc
Hangya: Tövispataki Beáta
Rendező: Tövispataki Beáta | Zenei vezető: Endrődi Ágnes | Koreográfus: Bóbis László | Díszlet: Tuza Zoltán
Látvány: Faltis Alexandra és a Szalézi Szakgimnázium hallgatói
Jelmez: Kolonics Kitti és Hajdu Bence
Az előadást nagycsoportos óvodásoknak és kisiskolásoknak ajánljuk.
Ajsán kívül még vagy hatvan gyerek zsibong az aulában, pogácsa és almalé minden kis kézben akad.
Kép forrása
A legjobb megoldás
Az előadás lassan elkezdődik, mindenki elfoglalja a helyét. A székeken színlap, szereposztás és egy rövid összefoglaló. Az előadás címe: Keszekusza varázspálcája – öko-mesemusical két részben. A nézőtér fényei még égnek, mikor megszólal a zene, és hátulról begurul a hangya, aki, mint egy hoppmester, gyorsan vázolja a szituációt: ébredezik a tavasz! Fények le, függöny fel: egy bámulatos világ tárul a szemünk elé. Kerekerdőben vagyunk a varázslólak előtti tisztáson. Itt él Keszekusza az erdei varázsló, és manósegédje Teszetosza. Őket keresi fel a pillangó (aki valójában még hernyó, de már annak is gyönyörű), hogy varázsoljon neki Keszekusza szárnyakat, hogy elrepülhessen a virágos mezőkre.
Keszekusza ugyan még nem ébredt fel, de Teszetosza már annál inkább. Ő fogadja a pillangót, akibe rögtön beleszeret, de már az első találkozás alkalmával összetörik a szíve. Rájön, hogy ha a varázsló szárnyakat varázsol a pillangónak, akkor az elrepül messzire, és soha többé nem láthatják egymást. A manó látványosan tipródik, végül pedig arra jut, hogy a legjobb megoldás az lesz, ha eldugja a varázsló pálcáját. Ebből következnek aztán a bonyodalmak.
Kép forrása
Bonyodalom szerelem hátán
De a szerelmi szál mellé jönnek még egyéb egzisztenciális konfliktusok is. A kizöldült erdőben megjelenő emberek rátaposnak a bogarakra, elkapják a katicát, kiöntik az olajat és szétrúgják a hangyabolyt. A károsultak pedig mind Keszekusza elé járulnak, hogy oldja meg a problémákat, aki varázspálca híján erre sajnos képtelen. Kezdetét veszi hát a nagy keresgélés. Nagy nehezen Teszetosza is belátja, hogy szükség van a varázspálcára, ám van egy kis bökkenő: elfelejtette, hogy hová dugta. Szóval bonyodalom szerelem hátán, a szereplők pedig ahol csak lehet, dalra fakadnak.
Az öko részét a mesemusicalnek természetesen az emberek által okozott károk, és azok elítélése jelenti. Emberekkel a darabban ugyan nem találkozunk, bogarakkal viszont annál inkább. Egymásnak adja a kilincset a katica, a szentjánosbogár, a hangya és a giliszták, akik elpanaszolják a kis közönségnek a sérelmeiket. A gyerekek pedig természetesen együttéreznek, és megvetik az effajta viselkedést.
A varázspálca szerencsére végül megkerül, és Keszekusza visszavarázsolja a Katica elveszett hetedik pöttyét, meggyógyítja a Szentjánosbogár lábát, a hangyabolyt is, úgy ahogy rendbe hozza. A pillangó is megkapja a szárnyait a kislányok legnagyobb örömére. Hogy teljesen hepiendes legyen a történet, megegyeznek Teszetoszával, hogy távkapcsolatban fognak élni: a pillangó majd néha visszarepül a virágos mezőkről látogatóba.
Kép forrása
Osztatlan a siker
Az előadás végén, sőt közben is lehet érezni, hogy a gyerekeknél osztatlan a siker. A díszlet pazar, hihetetlenül részletgazdag, semmi sem jelzésszerű, itt minden az, ami: a gomba az gomba, a pipacs az pipacs, a fészer az fészer. A zenék is nagyon jók, dallamosak és táncolhatóak, a saját szememmel láttam, hogy a gyerekek is örömmel rezegnek rá a sötétben. Ha valaki feltesz a színpadon egy retorikai kérdést, akkor arra azonnal érkezik a válasz, a kicsik nem csinálnak ebből ügyet. Akkor is válaszolnak, ha nem is volt kérdés. A színészek is mind kitűnőek a szerepeikben: a manó fess és vicces, a pillangó cuki és gyönyörű, a katica hisztis és piros, a szentjánosbogár piperkőc, a hangya összeszedett és határozott, a varázsló pedig kissé szétszórt. A darab tele van poénokkal, amik mind működnek (a legnagyobb siker az volt, amikor Keszekusza véletlenül virágokat varázsolt a szentjánosbogár fejére). Látvány és showelemekben sem szűkölködik az előadás: kivirágzó almafa, óriásvirágok, és konfettit lövellő varázskondér.
Lehet, hogy mindez első olvasásra túlzásnak tűnhet, de higgyék el, hogy nem az! Ennyi pont kell, feltéve, hogy nem Csehovon és szovjet realista drámákon nevelkedett a gyermekünk. Ezen az álmos szombat délelőttön nem is számítottunk rá, hogy Cirque du Soleil-t megszégyenítő előadást fogunk látni, pedig ez nem is Las Vegas, csak a József körút.
Az előadás végén Ajsa is kisimultan gyűjtögette gyöngyös kistáskájába az ezüstszín konfettit, hogy hazaérvén édesanyja legnagyobb örömére szórja azt újra szét a lakásban.
Kép forrása
KESZEKUSZA VARÁZSPÁLCÁJA
Öko-mesemusical két részben, a budaörsi Múzsák Társulat előadása a Kódex Kulturális Központban (1085 Budapest, József Krt. 63.)
Keszekusza varázsló: Balogh Bodor Attila/Gyurity IstvánTeszetosza: Berényi Dávid/ Endrédy Gábor
Pillangó/Giliszta 1. : Bánfi Kata
Katicabogár/ Giliszta 2. : Endrődi Ágnes
Szentjánosbogár: Jánosi Ferenc
Hangya: Tövispataki Beáta
Rendező: Tövispataki Beáta | Zenei vezető: Endrődi Ágnes | Koreográfus: Bóbis László | Díszlet: Tuza Zoltán
Látvány: Faltis Alexandra és a Szalézi Szakgimnázium hallgatói
Jelmez: Kolonics Kitti és Hajdu Bence
Az előadást nagycsoportos óvodásoknak és kisiskolásoknak ajánljuk.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból