(H)arcképek
A kortárs magyar képzőművészeti szcéna bemutatását tűzte ki céljaként egykor Szemadám György és Nádorfi Lajos (H)arcképek című sorozata, melyet 1991 és 1997 között sugárzott a Magyar Televízió. Az összesen hatvan részt megélt, mára legendássá vált műsornak állít emléket a Magyar Művészeti Akadémia Kiadó gondozásában megjelent, fekete-fehér impozáns album, melyben közel 80 képzőművész portréja villan fel egy-egy forgatáson készült fotó, illetve néhány, a régi filmkockákból kiragadott mondat segítségével.
Művésztársak, művészettörténészek, műgyűjtők
Szemadám György Munkácsy-díjas festőművész, író (valamint szemléletét tekintve egyáltalán nem mellesleg: ornitológus és a Fővárosi Állatkert nagyállat gondozója) hetvenes évekbeli színre lépése a magyar képzőművészeti élet drasztikus átalakulásának időszakára esett. Arra az izgalmas, forrongó időszakra, amikor a művészek, kijátszva a hivatalos kultúrpolitikát, kiléptek a műtermek falai közül, és különféle műfajokat, műnemeket összemosó, csoportos megmozdulásokat (happeningeket, performanszokat, expanziókat) rendeztek. A Nyugat-Európában és Amerikában hódító progresszív irányzatok (a különféle neoavantgard tendenciák az absztrakt expresszionizmustól és a hiperrealizmustól kezdve a pop-és op-arton át a konceptualizmusig és kinetikus művészetig) nálunk súlyos, társadalmi üzenetekkel telítődtek.
Szemadám György a korszak éllovasaként tűnt fel, saját alkotói tevékenysége mellet a megmozdulások szervezőjeként, (pl. Szürenon, Balatonboglári Kápolnatárlatok) majd egy-két évtized távlatából, annak dokumentálójaként is. Ez utóbbi tevékenységének egyik kiemelkedően értékes darabja a (H)arcképek című tévésorozat, – melynek ötletgazdája és szerkesztője volt. Beszélgetőtársait a kortárs művészet emblematikus figurái: művésztársak, ritkábban más szereplők (művészettörténészek, műgyűjtők) közül választotta ki.
Egy éve, számos operatőrrel dolgozott már a sorozaton, – olvassuk a bevezetőben, – mikor rátalált Nádorfi Lajos Balázs Béla-díjas operatőrre, fotóművészre, aki innentől kezdve állandó szerzőtársa lett.
Az album kettejük közös munkájának (azaz az 1992 és 97 közötti adásoknak) az emlékkönyve.
Válogatás több száz felvétel közül
Az albumot a közelmúltban mutatták be a Fuga Művészeti Központban, ahol Nádorfi Lajossal és Szemadám Györggyel – a kötetben portréalanyként látható – Haris László fotóművész beszélgetett.
A bemutatón elöljáróban felszólalt Érdi Sándor újságíró, televíziós főszerkesztő, a sorozat producere is. „A 80-as évek második fele – mesélte - a megtestesült szabadság időszaka volt a televíziózásban. Amikor utat engedtek mindenféle új próbálkozásnak. Szemadám ötlete az egyik ilyen izgalmas próbálkozás volt.”
A könyv tehát egy portrégyűjtemény, ami, mondhatni, a műsor melléktermékeként született. Képanyagát Nádorfi Lajos öt éven át készítette. Haris László szavaival élve, „suttyomban és a saját öröméért”, – hiszen a televízió külön nem fizetett a műsorban részt vevő alanyok fotózásáért. Ez persze Nádorfi Lajost cseppet sem tartotta vissza attól, hogy folyamatosan fotózzon a forgatásokon, – a kiállítási térré avanzsálódott – stúdióban vagy külső helyszíneken, pl. a művész műtermében.
Az album válogatást tartalmaz a több száz felvétel közül. A csodálatos, művészi fotográfiák akárcsak a kötet oldalpárján olvasható szövegek, ahogy jelzi az alcím is, „szubjektek”. Amolyan villanások, kiemelt részletek, töredékek, melyek az ábrázolt művész és ember egész lényének, azaz a legmeghatározóbb, legjellegzetesebb arcának a visszaadására törekednek – egy-egy karaktervonáson keresztül.
A H betűvel kiegészülve, harcképekké összeálló cím, be kell vallanom, némi töprengésre adott okot, lévén, a kötetben a legkevésbé sem esik szó harcokról. Épp ellenkezőleg. Szemadám György (e műsorban és művészetében is tetten érhető) szemléletét tükrözi, melyet az elfogadás, a különféle, olykor egymásnak ellentmondó nézőpontok szintézisbe rendezésének vágya határoz meg.
Kultúrák találkozási helye
Ő maga nagyon szépen vall erről az album bevezetőjében: „Hazánk, … kultúrák találkozási helye.
Erre a sokféleségre példaként felhozhatom saját származásomat is, hisz nagyszüleim jóvoltából négyféle vérvonal keveredését hordozom magamban: a franciát, a svábot, a cseh-morvát és egynegyed részt a magyart. Ugyanakkor büszkén vallom magam magyarnak. Annak a gyönyörűen sokszínű magyar kultúra örökösének, aminek fő kötőeleme a nyelvünk. Az a nyelv, ami egészen más szellemű, mint a többi európai nyelv. Természetesen hozzátartozik ehhez a sajátosan sokarcú kultúrához a képzőművészet is, amelynek kortárs vonulatai csak csodálattal tölthetik el az embert…”
A „harcok mibenlétét” aztán a szerző ekképp magyarázata el a könyvbemutatón: „a H betű, melyet Orosz István grafikus, író, rendező festett piros-fehér-zöldre, Magyarországot jelképezi. A műsor címe tehát: magyar arcképek. Egész pontosan: (H)arcképek.
Hiszen – tudjuk ezt a történelmünkből, - minden komolyabb magyar út harcokkal teli volt.”
Ilyen „komoly út” volt az új, progresszív irányzatok, hangok/látásmódok magyar képzőművészetben való meghonosítása is, melyben vállvetve álltak egymás mellé a különféle művészi törekvéseket, elveket, különféle világnézeteket valló művészek. A (H)arcképek ezeknek a törekvéseknek is a dokumentuma.
A könyv értékét növeli a tartalomjegyzék, melyben valamennyi adás valamennyi meghatározó adata rögzítésre került.
A fotóalbum szépségéhez nagymértékben hozzájárul Pallagi László könyvtervező egyedi látásmódja és szakértelme.
Egypercesek
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból
November 14-15-én több, mint 5000 könyv várja új gazdáját a Klauzál téren, az Idegenforgalmi Szakkönyvtár épületében
Felnőttek és gyerekek járhatják be Burger Barna Európáját