A nyugdíjazásra szoruló liberalizmus
Harsány örömmel nyitottam ki Patrick J. Deneen A liberalizmus kudarca című könyvet, hiszen nem mertem volna gondolni sem, hogy Amerika-szerte van még olyan nagyívű társadalomtudós, aki ki meri mondani azt, amit mifelénk sokan hangoztatnak: a modern liberalizmus túlélte önmagát. Deneen azonban vette a bátorságot és vette a politikatudomány józan érvrendszerét, majd levezette, hogy a kommunizmus és fasizmus után miért való a történelem szemétdombjára a liberalizmus.
Kép forrása
Évszázados hiba
De hogy folytassam Dennen, a Notre Dame Egyetem Politikatudományi Tanszéke professzorának dicséretét, hozzáteszem, hogy a prof nem egy soft rock arc, hanem egy igazi izgága, hardcore provokatőr, bigott kritikus, aki A liberalizmus kudarca című kötetével mutatkozik be a magyar olvasók előtt. A meglehetősen masszív tanulmánykötetet a Yale Egyetem sajtórészlege által kiadott Politika és kultúra elnevezésű sorozat részeként jelent meg.
A mai, modern amerikai eszmefuttatókat felvonultató széria két szerkesztője, James Davison Hunter és John M. Owen többek között azzal okolja meg Deneen munkájának jelentőségét, hogy kifejti: a szerző „radikális kritikája szerint a liberalizmussal már akkor gond volt, amikor gyökeret vert – nem reformra szorul, hanem megérett a nyugdíjazásra.” A szerkesztők azt is nagyszerűnek találták a kötetben, hogy az egyértelművé tette, hogy „nem az a probléma, hogy a liberalizmus letért a helyes útról, hanem az, hogy az egyén autonómiájának piedesztálra állítása már a kezdettől fogva ballépés volt, és a következő évszázadok csak még nyilvánvalóbbá tették e hibát.”
Kép forrása
Szétmálló örökség
A szerző e felvezetésnek megfelelően már az előszóban kijelenti: „Alaptézisem szerint a liberális állam társadalmi és politikai berendezkedésének hatására elkerülhetetlenül szétmállanak az örökül kapott civilizációs rend alappillérei – vagyis a családi keretek közt, a közösségekben, a valláson és a meglévő kultúrán keresztül elsajátított normák.”
Persze tegyük hozzá mindjárt, az alaptézis korántsem új. A liberális dogmákat évtizedek óta ostromolják a különféle alternatív szellemi-kulturális közösségek, amelyek mind ugyanazt állítják: miközben értékeket (anyagi, szellemi, erkölcsi értelemben egyaránt) csak közösség képes teremteni, addig a liberalizmus ezeknek az értékeknek az egyéni kisajátítását tarja jogosnak és üdvösnek. A kiáltó antagonizmus nyilvánvaló
A kötet fülszövege így fogalmaz: „a liberalizmus eleve ellentmondásos képződmény: egyenlő jogokat hirdet, miközben hihetetlen anyagi különbségeket teremt; legitimitását a kölcsönös anyagi hozzájárulásból nyeri, mégis az egyént és a privatizációt erősíti; a személyes autonómiát tekinti legfőbb értéknek, ennek ellenére a történelem legátfogóbb államapparátusát hozta létre.”
Kép forrása
Posztliberális gyakorlat
Az író értelemszerűen az Egyesült Államokban tapasztalható folyamatokból indul ki, de minden fejezetben megjegyzi, hogy mindez vonatkozik a nyugati világ országaira is. Kutatásai során, melyekkel megelőzte elemzésének megírását, számos tényadatra tett szert, így például olyanokra, mint, hogy ma az amerikaiak közel hetven százalékának az a véleménye, hogy országa rossz irányba tart, illetve „a lakosság fele úgy véli, hogy az USA már rég túl van legszebb napjain.” A szerző rávilágít, hogy az amerikaiak zöme azt gondolja, hogy utódai már nem élhetnek ugyanolyan jó színvonalon, mint ők és felmenőik egykoron.
A professzor úgy véli, hogy szemben a kilencvenes évek elméletalkotó világsztárjának, Fukuyamának a teóriájával, a liberalizmus is elérkezett az alkonyához, és ugyanúgy el fog bukni, mint a fasizmus és a kommunizmus, ugyanúgy saját alapelveinek következményei fogják felőrölni.
Nem lőném le a könyv poénját, de mint az amerikai filmekben, itt is túlcsordul az optimizmustól csöpögő happyend-igény, melyet kielégítve Deneen az úgynevezett posztliberális gyakorlat eljöveteléről és egy új elméletrendszer felé tett lépésekről fejti ki építő jellegű gondolatait. A poéngyilkosság szándéka nélkül azonban egy nüanszot mégis fel kell, hogy vállaljak: Deneen szerint a kultúra újrafelfedezése bizonyosan része lesz a posztliberális jövőnek. Nos, rajtunk nem fog múlni.
Kép forrása
Évszázados hiba
De hogy folytassam Dennen, a Notre Dame Egyetem Politikatudományi Tanszéke professzorának dicséretét, hozzáteszem, hogy a prof nem egy soft rock arc, hanem egy igazi izgága, hardcore provokatőr, bigott kritikus, aki A liberalizmus kudarca című kötetével mutatkozik be a magyar olvasók előtt. A meglehetősen masszív tanulmánykötetet a Yale Egyetem sajtórészlege által kiadott Politika és kultúra elnevezésű sorozat részeként jelent meg.
A mai, modern amerikai eszmefuttatókat felvonultató széria két szerkesztője, James Davison Hunter és John M. Owen többek között azzal okolja meg Deneen munkájának jelentőségét, hogy kifejti: a szerző „radikális kritikája szerint a liberalizmussal már akkor gond volt, amikor gyökeret vert – nem reformra szorul, hanem megérett a nyugdíjazásra.” A szerkesztők azt is nagyszerűnek találták a kötetben, hogy az egyértelművé tette, hogy „nem az a probléma, hogy a liberalizmus letért a helyes útról, hanem az, hogy az egyén autonómiájának piedesztálra állítása már a kezdettől fogva ballépés volt, és a következő évszázadok csak még nyilvánvalóbbá tették e hibát.”
Kép forrása
Szétmálló örökség
A szerző e felvezetésnek megfelelően már az előszóban kijelenti: „Alaptézisem szerint a liberális állam társadalmi és politikai berendezkedésének hatására elkerülhetetlenül szétmállanak az örökül kapott civilizációs rend alappillérei – vagyis a családi keretek közt, a közösségekben, a valláson és a meglévő kultúrán keresztül elsajátított normák.”
Persze tegyük hozzá mindjárt, az alaptézis korántsem új. A liberális dogmákat évtizedek óta ostromolják a különféle alternatív szellemi-kulturális közösségek, amelyek mind ugyanazt állítják: miközben értékeket (anyagi, szellemi, erkölcsi értelemben egyaránt) csak közösség képes teremteni, addig a liberalizmus ezeknek az értékeknek az egyéni kisajátítását tarja jogosnak és üdvösnek. A kiáltó antagonizmus nyilvánvaló
A kötet fülszövege így fogalmaz: „a liberalizmus eleve ellentmondásos képződmény: egyenlő jogokat hirdet, miközben hihetetlen anyagi különbségeket teremt; legitimitását a kölcsönös anyagi hozzájárulásból nyeri, mégis az egyént és a privatizációt erősíti; a személyes autonómiát tekinti legfőbb értéknek, ennek ellenére a történelem legátfogóbb államapparátusát hozta létre.”
Kép forrása
Posztliberális gyakorlat
Az író értelemszerűen az Egyesült Államokban tapasztalható folyamatokból indul ki, de minden fejezetben megjegyzi, hogy mindez vonatkozik a nyugati világ országaira is. Kutatásai során, melyekkel megelőzte elemzésének megírását, számos tényadatra tett szert, így például olyanokra, mint, hogy ma az amerikaiak közel hetven százalékának az a véleménye, hogy országa rossz irányba tart, illetve „a lakosság fele úgy véli, hogy az USA már rég túl van legszebb napjain.” A szerző rávilágít, hogy az amerikaiak zöme azt gondolja, hogy utódai már nem élhetnek ugyanolyan jó színvonalon, mint ők és felmenőik egykoron.
A professzor úgy véli, hogy szemben a kilencvenes évek elméletalkotó világsztárjának, Fukuyamának a teóriájával, a liberalizmus is elérkezett az alkonyához, és ugyanúgy el fog bukni, mint a fasizmus és a kommunizmus, ugyanúgy saját alapelveinek következményei fogják felőrölni.
Nem lőném le a könyv poénját, de mint az amerikai filmekben, itt is túlcsordul az optimizmustól csöpögő happyend-igény, melyet kielégítve Deneen az úgynevezett posztliberális gyakorlat eljöveteléről és egy új elméletrendszer felé tett lépésekről fejti ki építő jellegű gondolatait. A poéngyilkosság szándéka nélkül azonban egy nüanszot mégis fel kell, hogy vállaljak: Deneen szerint a kultúra újrafelfedezése bizonyosan része lesz a posztliberális jövőnek. Nos, rajtunk nem fog múlni.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból