Minő? Mi? Nő!
Íme, a Nőember címmel és Kulturális nőtani ismeretek alcímmel jelent meg Mayer Erzsébet esszékötete. A Muravidéke Baráti Kör Kulturális Egyesület által tavaly kiadott füzetszerű kiskönyv kilenc tételt tartalmaz, melyekben a klasszikustól a tragikuson át a frivolig minden benne van, ami a nőről, a nőemberről tudható.

Kép forrása
Tárgyiasított líraiság
A szerző gyakorló tanulmányíró, de mellette fordító és egyetemi oktató is, s ahogy olvashatjuk róla a könyv borítóján: „érdeklődési területe a tudomány és a művészetek kapcsolata, a geometriai formák jelentéshordozó szerepe”. Illetve érdemes tudni Mayer Erzsébet munkásságáról, hogy korábban megjelent kötetei között József Attilával kapcsolatosan írt esszékötetet, illetve ugyancsak tanulmányt készített a féltékenység, az alfahím, mint téma, valamint a vakság és sötétség kultúrtörténetéről.
Egy kritika így méltatta a szerzőt, s könyvét: „néhány oldal után már nyilvánvaló, hogy itt minden sor, minden gondolat személyes, a szubjektumon átszűrt önértelmezés. Mayer Erzsébet – bár a tudományos tárgyilagosság elfedi ezt – inkább esszéíró, akire egyfajta lírai tárgyilagosság, s ez megfordítva is igaz, tárgyiasított líraiság jellemző. Úgy szól a művészetről, alkotásokról, alkotókról, hogy szivacsként magába szívja annak természetét, részévé válik a vizsgált művészi matériának, s a bölcsészet tiszta forrásán csillámló fényekkel láthatóvá és értelmezhetővé teszi azt.”

Kép forrása
Világirodalmi és képzőművészeti barangolás
Az Íme, a Nőember egy világirodalmi és képzőművészeti barangolás, melynek során az olvasó neves, világhírű írók művei és karizmatikus képzőművészek alkotásai révén körbejárhatja a nagybetűs NŐ-t. Mayer Erzsébet azzal a vallomással kezdi kötetét többek között, hogy esszégyűjteménye összeállításában Virginia Woolf szelleme vezérelte, az a személy, aki a Mayer által kulturális nőtannak tartott területen volt úttörő. Nem feminista könyvről van szó, erről külön mondatban tér ki az írónő, amikor jelzi: „Nem tartottam viszont követendőnek a ma divatos gender szemléletet, sem a feminista irodalomtudomány posztmodern trendjét.” A könyv elsősorban női alkotókról és kevéssé, de kellő hangot adva férfi alkotókról is szól. Így az „alapélmény állapotok” leírását, elemzését tartalmazza, tehát az anya, a feleség, a gyereklány és a szerető aspektusát.

Kép forrása
Ősrémületről és ősemlékezetről
Bevallom, hogy első blikkre egy kicsit szájbarágós, önmaga felé forduló, öncélú könyvnek tartottam Mayer Erzsébet kötetét, melyet valahol nagyon is a fent említett trendek, illetve az azokat körülvevő médiafelhajtás hívott életre, de aztán újabb elolvasás, áttekintés után rá kellett jöjjek, hogy ez a könyv, ez az esszégyűjtemény egy óriási lelki tükör, melyben a nő önmagát szemléli és értelmezi újra. Ebben az értelmezésben egy magas intellektus rajzolja részletesen szépre a nő testi és lelki életének minden gyönyörét és gyötrelmét. Olvashatunk a dekoratív Szent Erzsébetről, az ősrémületről és ősemlékezetről, a meggyalázott anyaföldről, a pedofília brit, orosz és magyar irodalomtörténeti lenyomatairól, a férfivágy törvényéről, Babitsról, a vágyparázna férfiról, a szeleburdi „ipszéről”, Weöres Sándor Psyché-jéről, az alfahím Zeuszról és egy bizonyos „csalkertről”. Tény, hogy Mayer Erzsébet kötete több ismertebb megközelítéssel is él nő témában, de esszéinek zöme kifinomult, izgalmas, eredeti.

Kép forrása
Tárgyiasított líraiság
A szerző gyakorló tanulmányíró, de mellette fordító és egyetemi oktató is, s ahogy olvashatjuk róla a könyv borítóján: „érdeklődési területe a tudomány és a művészetek kapcsolata, a geometriai formák jelentéshordozó szerepe”. Illetve érdemes tudni Mayer Erzsébet munkásságáról, hogy korábban megjelent kötetei között József Attilával kapcsolatosan írt esszékötetet, illetve ugyancsak tanulmányt készített a féltékenység, az alfahím, mint téma, valamint a vakság és sötétség kultúrtörténetéről.
Egy kritika így méltatta a szerzőt, s könyvét: „néhány oldal után már nyilvánvaló, hogy itt minden sor, minden gondolat személyes, a szubjektumon átszűrt önértelmezés. Mayer Erzsébet – bár a tudományos tárgyilagosság elfedi ezt – inkább esszéíró, akire egyfajta lírai tárgyilagosság, s ez megfordítva is igaz, tárgyiasított líraiság jellemző. Úgy szól a művészetről, alkotásokról, alkotókról, hogy szivacsként magába szívja annak természetét, részévé válik a vizsgált művészi matériának, s a bölcsészet tiszta forrásán csillámló fényekkel láthatóvá és értelmezhetővé teszi azt.”

Kép forrása
Világirodalmi és képzőművészeti barangolás
Az Íme, a Nőember egy világirodalmi és képzőművészeti barangolás, melynek során az olvasó neves, világhírű írók művei és karizmatikus képzőművészek alkotásai révén körbejárhatja a nagybetűs NŐ-t. Mayer Erzsébet azzal a vallomással kezdi kötetét többek között, hogy esszégyűjteménye összeállításában Virginia Woolf szelleme vezérelte, az a személy, aki a Mayer által kulturális nőtannak tartott területen volt úttörő. Nem feminista könyvről van szó, erről külön mondatban tér ki az írónő, amikor jelzi: „Nem tartottam viszont követendőnek a ma divatos gender szemléletet, sem a feminista irodalomtudomány posztmodern trendjét.” A könyv elsősorban női alkotókról és kevéssé, de kellő hangot adva férfi alkotókról is szól. Így az „alapélmény állapotok” leírását, elemzését tartalmazza, tehát az anya, a feleség, a gyereklány és a szerető aspektusát.

Kép forrása
Ősrémületről és ősemlékezetről
Bevallom, hogy első blikkre egy kicsit szájbarágós, önmaga felé forduló, öncélú könyvnek tartottam Mayer Erzsébet kötetét, melyet valahol nagyon is a fent említett trendek, illetve az azokat körülvevő médiafelhajtás hívott életre, de aztán újabb elolvasás, áttekintés után rá kellett jöjjek, hogy ez a könyv, ez az esszégyűjtemény egy óriási lelki tükör, melyben a nő önmagát szemléli és értelmezi újra. Ebben az értelmezésben egy magas intellektus rajzolja részletesen szépre a nő testi és lelki életének minden gyönyörét és gyötrelmét. Olvashatunk a dekoratív Szent Erzsébetről, az ősrémületről és ősemlékezetről, a meggyalázott anyaföldről, a pedofília brit, orosz és magyar irodalomtörténeti lenyomatairól, a férfivágy törvényéről, Babitsról, a vágyparázna férfiról, a szeleburdi „ipszéről”, Weöres Sándor Psyché-jéről, az alfahím Zeuszról és egy bizonyos „csalkertről”. Tény, hogy Mayer Erzsébet kötete több ismertebb megközelítéssel is él nő témában, de esszéinek zöme kifinomult, izgalmas, eredeti.
Egypercesek

Kötet Kína kormányzásáról
Kína sikerének titkairól is ír Hszi Csin-ping
Magyar olvasóihoz fordult Krasznahorkai
A Nobel-díjas író most magyarul is reagált a kitüntetésének hírére
Rózsa Dávidot felfüggesztették az OSZK főigazgatói posztjáról
A nyilvánosság előtt egyelőre nem világos a döntés háttere