Bauhaus múzeum Weimarban
Hivatalosan megnyitották az új Bauhaus múzeumot a németországi Weimarban, a száz éve alapított művészeti és iparművészeti mozgalom első központjában. A megnyitóval együtt elkezdődött A Bauhaus Weimarban él (Das Bauhaus lebt in Weimar) című fesztivál, amelyet az évforduló alkalmából rendeztek.
Kép forrása
Bauhaus Weimarból
A Türingia tartományi város központjában álló ötszintes, kétezer négyzetméteres épület kívülről szürke, ablaktalan, bunkerszerű betonkockának tűnik, belülről viszont világos és tágas, és az első kritikák szerint méltó otthon A Bauhaus Weimarból származik (Das Bauhaus kommt aus Weimar) című állandó kiállításnak, amelyen csaknem ezer alkotás – köztük például Breuer Marcel magyar formatervező Vaszilij néven is ismert, B3 elnevezésű széke – révén mutatják be az irányzat történetét.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Bauhausnak számos további magyar származású tagja és követője is volt, mint például Weininger Andor, a Bauhaus-zenekar alapítója, Molnár Farkas építész, aki 1921-ben iratkozott be a Bauhausba és Moholy-Nagy László festő, fotográfus, formatervező és filmes, az egyik leghíresebb magyar művész.
A most átadott minimalista épület Heike Hanada német építész munkáját, nemzetközi pályázaton választották ki, amelyen félezernél is több építésziroda indult. A nyertes pályázatról sok vita volt, még tüntetést is tartottak ellene, és a helyszínválasztással sem értett egyet mindenki. Az új múzeum a nemzetiszocialista múlt egyik fő helyi építészeti emléke, az úgynevezett Gauforum szomszédságában áll. A ma tartományi államigazgatási irodaháznak használt épületből irányították a náci rezsim idején a térségben kényszermunkásokkal végeztetett beruházásokat, felépítésében is részt kellett venniük kényszermunkásoknak, akiket a közeli Buchenwald koncentrációs táborából vezényeltek ki.
Kép forrása
Három napig tartó népünnepély
Az új múzeumot tudatosan helyezték el a Gauforum közelében, mert nem lehet a Bauhausról az elűzetésének története nélkül megemlékezni – hangsúlyozta a megnyitó ünnepségen Benjamin-Immanuel Hoff tartományi kultuszminiszter német hírportálok beszámolói szerint.
A hivatalos ünnepség után három napig tartó népünnepély kezdődött, amely huszonnégy helyszínt köt össze a városban. Nemcsak a Bauhaust ünneplik, hiszen 2019 az első modern demokratikus német államberendezkedés, a weimari alkotmány kidolgozásának is a századik évfordulója – emelték ki a szervezők.
A fesztiválon a többi között hang- és fényinstallációk, bábszínházi és táncszínházi előadások, performanszok és hangversenyek révén mutatják be a Bauhaus és a német köztársaság születésének korát, és a látogatók vasárnap késő estig ingyen tekinthetik meg az új múzeum kiállítását.
Kép forrása
Alig tizennégy év
A Bauhaus interdiszciplináris és nemzetközi tervezőiskolaként indult. A nácik számolták fel. Alapításának századik évfordulójára alkalmából nagyszabású rendezvénysorozattal tisztelegnek előtte szerte Németországban.
A Bauhaus Németország „legjelentősebb és leghatásosabb kulturális vívmányai közé tartozik”, és „a modernség szinonimája lett” – emelte ki Frank-Walter Steinmeier német szövetségi elnök még januárban Berlinben az egész évben tartó rendezvénysorozatot elindító összművészeti fesztivált megnyitó beszédében.
Az első, weimari tervezőiskola megalapításától az utolsó – berlini – iskola bezárásáig alig tizennégy év telt el, az eredmények mégis világra szólóak – húzta alá az államfő. Mint mondta, 1919-től 1933-ig „egy csoport ihlettel teli alkotó nagyszerű dolgokat hozott létre az építészetben, a képzőművészetben, a táncban, a formatervezésben, a tipográfiában, de a fotográfiában és a filmben is”.
A weimari intézményt vezető Walter Gropius és az utána következő igazgatók – Hannes Meyer és Ludwig Mies van der Rohe – a nemzetközi művészeti avantgárd egyik központjává tették az iskolát, olyan alkotókat nyertek meg oktatónak, mint Paul Klee német és Vaszilij Kandinszkij orosz festőművész, akiről Breuer Marcel elnevezte ívelt acél csővázas szerkezetű székmodelljét.
Kép forrása
Bauhaus Weimarból
A Türingia tartományi város központjában álló ötszintes, kétezer négyzetméteres épület kívülről szürke, ablaktalan, bunkerszerű betonkockának tűnik, belülről viszont világos és tágas, és az első kritikák szerint méltó otthon A Bauhaus Weimarból származik (Das Bauhaus kommt aus Weimar) című állandó kiállításnak, amelyen csaknem ezer alkotás – köztük például Breuer Marcel magyar formatervező Vaszilij néven is ismert, B3 elnevezésű széke – révén mutatják be az irányzat történetét.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Bauhausnak számos további magyar származású tagja és követője is volt, mint például Weininger Andor, a Bauhaus-zenekar alapítója, Molnár Farkas építész, aki 1921-ben iratkozott be a Bauhausba és Moholy-Nagy László festő, fotográfus, formatervező és filmes, az egyik leghíresebb magyar művész.
A most átadott minimalista épület Heike Hanada német építész munkáját, nemzetközi pályázaton választották ki, amelyen félezernél is több építésziroda indult. A nyertes pályázatról sok vita volt, még tüntetést is tartottak ellene, és a helyszínválasztással sem értett egyet mindenki. Az új múzeum a nemzetiszocialista múlt egyik fő helyi építészeti emléke, az úgynevezett Gauforum szomszédságában áll. A ma tartományi államigazgatási irodaháznak használt épületből irányították a náci rezsim idején a térségben kényszermunkásokkal végeztetett beruházásokat, felépítésében is részt kellett venniük kényszermunkásoknak, akiket a közeli Buchenwald koncentrációs táborából vezényeltek ki.
Kép forrása
Három napig tartó népünnepély
Az új múzeumot tudatosan helyezték el a Gauforum közelében, mert nem lehet a Bauhausról az elűzetésének története nélkül megemlékezni – hangsúlyozta a megnyitó ünnepségen Benjamin-Immanuel Hoff tartományi kultuszminiszter német hírportálok beszámolói szerint.
A hivatalos ünnepség után három napig tartó népünnepély kezdődött, amely huszonnégy helyszínt köt össze a városban. Nemcsak a Bauhaust ünneplik, hiszen 2019 az első modern demokratikus német államberendezkedés, a weimari alkotmány kidolgozásának is a századik évfordulója – emelték ki a szervezők.
A fesztiválon a többi között hang- és fényinstallációk, bábszínházi és táncszínházi előadások, performanszok és hangversenyek révén mutatják be a Bauhaus és a német köztársaság születésének korát, és a látogatók vasárnap késő estig ingyen tekinthetik meg az új múzeum kiállítását.
Kép forrása
Alig tizennégy év
A Bauhaus interdiszciplináris és nemzetközi tervezőiskolaként indult. A nácik számolták fel. Alapításának századik évfordulójára alkalmából nagyszabású rendezvénysorozattal tisztelegnek előtte szerte Németországban.
A Bauhaus Németország „legjelentősebb és leghatásosabb kulturális vívmányai közé tartozik”, és „a modernség szinonimája lett” – emelte ki Frank-Walter Steinmeier német szövetségi elnök még januárban Berlinben az egész évben tartó rendezvénysorozatot elindító összművészeti fesztivált megnyitó beszédében.
Az első, weimari tervezőiskola megalapításától az utolsó – berlini – iskola bezárásáig alig tizennégy év telt el, az eredmények mégis világra szólóak – húzta alá az államfő. Mint mondta, 1919-től 1933-ig „egy csoport ihlettel teli alkotó nagyszerű dolgokat hozott létre az építészetben, a képzőművészetben, a táncban, a formatervezésben, a tipográfiában, de a fotográfiában és a filmben is”.
A weimari intézményt vezető Walter Gropius és az utána következő igazgatók – Hannes Meyer és Ludwig Mies van der Rohe – a nemzetközi művészeti avantgárd egyik központjává tették az iskolát, olyan alkotókat nyertek meg oktatónak, mint Paul Klee német és Vaszilij Kandinszkij orosz festőművész, akiről Breuer Marcel elnevezte ívelt acél csővázas szerkezetű székmodelljét.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból