A vallásszabadság napja
Tavaly nyilvánította a vallásszabadság napjává a magyar parlament január 13-át, annak emlékére, hogy Erdélyben az 1568. január 6-13. között tartott tordai országgyűlés a világon először hirdette meg a vallásszabadságot, kimondva a négy erdélyi keresztény vallás – a katolikus, az evangélikus, a református és az unitárius – szabadságát és egyenjogúságát.
Kép forrása
Az ördög leleménye
A középkori kereszténység, mint az monoteista kultúrák általában, nem ismerte a vallási toleranciát. A hitetlenek, más valláson lévők, eretnekek, végül a reformált vallások elleni közdelem újra és újra vérbe-lángba borította a földrészt. Általános volt a meggyőződés, hogy a „libertas conscientiae”, a lelkiismereti szabadság, a más hiten lévők megtűrése az ördög leleménye, melynek egyedüli célja, hogy az hívekben – meggyöngítve hitüket – kételyt ébresszen.
Ebben a szigorúan gyilkos kizárólagosságban igazi meglepetésnek számított a Német-római Birodalomban 1555-ben megkötött augsburgi vallásbéke, amely ugyan kimondta a reformált és katolikus vallások egyenjogúságát, de a szabad vallásválasztás és -gyakorlás lehetőségét fel sem vetette. A vallásszabadság tulajdonképpen csak a fejedelmeket illette meg. Az alattvalóknak követniük kellett uruk hitét: cuius regio, eius religio – akié a föld, azé a vallás.
Kép forrása
Az erdélyi reformáció
Magyarországon a török fenyegetettség árnyékában, a kettős királyválasztás bizonytalan, polgárháborús évtizedeiben, az ország három részre szakadásának időszakában gyorsan elterjedt a protestantizmus. A megalakuló Erdélyi Fejedelemségben az 1550-es évekre a lakosság nagy része a lutheri reformációhoz csatlakozott János Zsigmond fejedelemmel együtt, katolikusnak csak a Székelyföld egy része, Csíkszék és néhány főúri család maradt meg. A hitújítási folyamatok és a nagyhatású prédikátoroknak köszönhetően a magyar lakosság és a fejedelem idővel a reformáció kálvini irányzatához csatlakozott, csak a szászok megmaradtak lutheránusnak. Hamarosan kibontakozott az erdélyi reformáció harmadik lépcsőfoka. A reformátusok egy része az unitáriusnak nevezett antitrinitárius (Szentháromság-tagadó) tanokhoz pártolt, így tett udvari papja, Dávid Ferenc, de főképpen Svájcból érkezett udvari orvosa, Blandrata György hatására János Zsigmond fejedelem is.
Kép forrása
A hit Istennek ajándéka
Ezek után tartották 1568. január 6-13. között az újabb tordai országgyűlést, amely egyenjogúsította a négy bevett vallást, a katolikus, evangélikus, református és unitárius felekezeteket. (Igaz, a további hitújítást megtiltotta.)
A döntés a maga korában példátlan lépés volt a lelkiismereti szabadság felé. Az erdélyi rendek által elfogadott határozat kimondta: „Midőn helyökön a prédikátorok az evangéliumot prédikálják, hirdessék, kiki az ő értelme szerint, és az község ha venni akarja, jó, ha nem penig senki kényszerítéssel ne kényszerítse az ű lelke azon meg nem nyugodván; de oly prédikátort tarthasson, az kinek tanítása ő néki tetszik. Ezért penig senki … az prédikátorokat meg ne bánthassa, ne szidalmaztassék senki az religióért senkitől, … mert a hit Istennek ajándéka.”
Az erdélyi vallásbéke nemcsak társadalmi politikai értelemben vált a magyarság hasznára de kulturális tekintetben is példátlan hajtóerővé lett. A felekezetek békés vetélkedése a könyvnyomtatás, az oktatás, a színjátszás, egyszóval az egész magyar művelődés ügyére termékenyítően hatott.
Kép forrása
Az ördög leleménye
A középkori kereszténység, mint az monoteista kultúrák általában, nem ismerte a vallási toleranciát. A hitetlenek, más valláson lévők, eretnekek, végül a reformált vallások elleni közdelem újra és újra vérbe-lángba borította a földrészt. Általános volt a meggyőződés, hogy a „libertas conscientiae”, a lelkiismereti szabadság, a más hiten lévők megtűrése az ördög leleménye, melynek egyedüli célja, hogy az hívekben – meggyöngítve hitüket – kételyt ébresszen.
Ebben a szigorúan gyilkos kizárólagosságban igazi meglepetésnek számított a Német-római Birodalomban 1555-ben megkötött augsburgi vallásbéke, amely ugyan kimondta a reformált és katolikus vallások egyenjogúságát, de a szabad vallásválasztás és -gyakorlás lehetőségét fel sem vetette. A vallásszabadság tulajdonképpen csak a fejedelmeket illette meg. Az alattvalóknak követniük kellett uruk hitét: cuius regio, eius religio – akié a föld, azé a vallás.
Kép forrása
Az erdélyi reformáció
Magyarországon a török fenyegetettség árnyékában, a kettős királyválasztás bizonytalan, polgárháborús évtizedeiben, az ország három részre szakadásának időszakában gyorsan elterjedt a protestantizmus. A megalakuló Erdélyi Fejedelemségben az 1550-es évekre a lakosság nagy része a lutheri reformációhoz csatlakozott János Zsigmond fejedelemmel együtt, katolikusnak csak a Székelyföld egy része, Csíkszék és néhány főúri család maradt meg. A hitújítási folyamatok és a nagyhatású prédikátoroknak köszönhetően a magyar lakosság és a fejedelem idővel a reformáció kálvini irányzatához csatlakozott, csak a szászok megmaradtak lutheránusnak. Hamarosan kibontakozott az erdélyi reformáció harmadik lépcsőfoka. A reformátusok egy része az unitáriusnak nevezett antitrinitárius (Szentháromság-tagadó) tanokhoz pártolt, így tett udvari papja, Dávid Ferenc, de főképpen Svájcból érkezett udvari orvosa, Blandrata György hatására János Zsigmond fejedelem is.
Kép forrása
A hit Istennek ajándéka
Ezek után tartották 1568. január 6-13. között az újabb tordai országgyűlést, amely egyenjogúsította a négy bevett vallást, a katolikus, evangélikus, református és unitárius felekezeteket. (Igaz, a további hitújítást megtiltotta.)
A döntés a maga korában példátlan lépés volt a lelkiismereti szabadság felé. Az erdélyi rendek által elfogadott határozat kimondta: „Midőn helyökön a prédikátorok az evangéliumot prédikálják, hirdessék, kiki az ő értelme szerint, és az község ha venni akarja, jó, ha nem penig senki kényszerítéssel ne kényszerítse az ű lelke azon meg nem nyugodván; de oly prédikátort tarthasson, az kinek tanítása ő néki tetszik. Ezért penig senki … az prédikátorokat meg ne bánthassa, ne szidalmaztassék senki az religióért senkitől, … mert a hit Istennek ajándéka.”
Az erdélyi vallásbéke nemcsak társadalmi politikai értelemben vált a magyarság hasznára de kulturális tekintetben is példátlan hajtóerővé lett. A felekezetek békés vetélkedése a könyvnyomtatás, az oktatás, a színjátszás, egyszóval az egész magyar művelődés ügyére termékenyítően hatott.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból