Kultúra és küldetés
Most egy érdekes anyagra bukkantam, ami ismételten aláhúzza a kötet jelentőségét.

Kép forrása
A nemzet kollektív kultúrtudata
Takaró Mihály professzor úrral készített riportfilmet a Néplélek című újság, amelyben az irodalomtudós egyebek mellett úgy fogalmaz: ma Magyarországon az oktatás a legproblematikusabb, hiszen aki ezt a területet a kezében tartja, az határozza meg a jövő társadalmának gondolkodását és látásmódját. „Ha kihagysz valakit az iskolai tananyagból, két generáció után senki nem tudja, ki volt, kitörlődik a nemzet kollektív kultúrtudatából. De ugyanígy fordítva, ha beviszel valamit a tananyagba, két generáció után mindenki azt gondolja magyar irodalomnak.”
Tegyük hozzá: 2012-ben egyéni kezdeményezésére került be az új Nemzeti Alaptantervbe Herczeg Ferenc, Tormay Cécile, Szabó Dezső és Nyirő József. Most amellett érvelt, hogy a határon túli irodalomnak is meg kellene jelennie az oktatásban.
Kép forrása
A felnövekvő generációk
Sok kritika éri manapság az oktatás ügyét – fogalmaz a professzor, de a legfőbb kérdés mégiscsak az, hogy milyen generációt kívánunk felnevelni: globalistát, kozmopolitát vagy olyan európait, aki közben magyar? Amennyiben az a célunk, hogy az elkövetkezendő generációk egyetemes magyarságban gondolkodjanak, akkor Kárpát-medencei magyar irodalmat kellene tanítanunk. Akkor nem fordulna elő – teszi hozzá –, hogy egy budapesti magyar gyerek nem érti, hogy hétszáz km-re miért beszélnek magyarul.
Az európaisággal kapcsolatban pedig arra mutat rá a beszélgetés során, hogy az elsősorban kulturális elköteleződést jelent, értékválasztást.

Kép forrása
Nemzet és vállalás
Ugyanúgy egyébként, ahogy a magyarság is „tudatos sors- és kultúravállalás”. Érdekes felsorolással illusztrálja állítását a professzor: Herczeg Ferenc, Petőfi Sándor, de akár Klebelsberg Kunó is vállalása útján, s nem származása okán lett magyar. „A magyar kultúra olyan erős, hogy ha valaki ebbe a mélytűzű kohóba beleesik, kiég belőle minden salak.”
S, hogy miképpen lehet ezt az vállalást erősíteni, vagy, mondjuk úgy, magától értetődővé tenni, nos, arra is van válasza a tanár úrnak. Szerinte léteznek úgynevezett identitásképző tantárgyak, amilyen a magyar irodalom és nyelv, a történelem vagy az ének-zene, s ha ezeket megfelelően tanítanánk, pár évtized múlva nem lenne semmi gond a magyarságtudattal. Takaró Mihály szavai szerint: „Egy országot meg lehet szállni, föl lehet darabolni, de amíg nemzeti kultúrája él, addig elpusztíthatatlan.”
Egypercesek

Szabadon elérhetőek a Jókaihoz kapcsolódó műtárgyak
A hírekkel ellentétben az olvasás, a könyv egyáltalán nincs válságban ma Magyarországon
Az űrutazás első ötletétől az utolsó esélyt jelentő misszióig