A kalifátus születése
Az IS, az Iszlám Állam iraki és szíriai térnyerését egyre nagyobb aggodalommal követi a világ. Magazinunk eddig is foglalkozott az iszlámmal, különösen a Koránnal, mint a mohamedánok szent könyvével, a következő sorozatban azonban az Iszlám Állam kultúrtörténeti hátterét mutatjuk be. Az első részben a muszlim vallás születéséről szedtünk össze néhány érdekességet, a következő részben az iszlám síita és szunnita irányzatának különbségeit tárjuk fel, a jövő héten a fundamentalistákkal foglalkozunk, s végül az ISIS-t magát.
A sorozatban nem a tudományos átírást ('Amawiyyūn, Muʿāwīya stb.), hanem a magyar terminusokat igyekeztünk használni.
A próféta
Mohamed próféta életét és tevékenységét három fő részre lehet osztani. Életének első felében kereskedőként bejárta az Arab-félszigetet, negyvenedik életévében, Krisztus születése után 610-ben pedig megjelent neki Gábriel arkangyal, aki Allah szavait, az öröktől fogva létezett Koránt hozta el számára. Ettől az évtől kezdődött el a Próféta mekkai korszaka, melyben fenyegetéseivel, az aszketikus életre való buzdításával és a Végítélet eljövetelének hirdetésével kivívta maga ellen a Mekkát örökletesen vezető kurajs törzs rosszallását. A helyzet 622-re vált tarthatatlanná, mikoris híveivel elhagyta Mekkát, és Medinába „futott”. Beszédei innentől kezdve haláláig az állam- és életszervezésről szóltak. 630-ban bevonult Mekkába, ahol megtisztította a pogány ereklyéktől a Kába szentélyt. Ugyanezen a napon unokaöccse, Ali az egykor ellenséges kurajs törzs tönkretételét és saját magának felmagasztalását követelte tőle: adják át neki a Kába szentélyének kulcsát. Mohamed próféta azonban visszautasította a kérést, ismét államférfiúi nagyságról téve tanúbizonyságot, a legyőzötteket nem alázta meg, nem bolygatta meg a jól bevett szokásokat. Így biztosította azt, hogy a legtöbb arábiai törzs csatlakozzon hozzá és új vallásához. Azonban mindezen előrelátása ellenére is majdnem megsemmisült a műve: 632-ben bekövetkezett haláláig nem jelölte ki utódját.
Az umma és a kalifa
Habár a Prófétának több felesége is volt (többségében politikai kapcsolatok megpecsételéseként), egyetlen fia sem érte meg a felnőtt kort, így koránt sem volt egyértelmű, kinek is kéne az örökébe lépnie. Négy lánya közül a legkedvesebbet, Fátimát a régi arab szokások szerint törzsi unokatestvére, Ali vette feleségül. A Próféta legközelebbi társai (aszhábok), közmegegyezéssel azonban nem őt, hanem Mohamed legkedvesebb feleségének, Ajsának az apját, Abu Bakr-ot választották meg „Isten Küldöttjének helyettesének” azaz Kalifának. Innen eredeztethető a szunnita álláspont, miszerint a vérségi köteléket felülírja a rátermettség mértéke, ha az umma (az iszlám közösség) vezetéséről van szó. Abu Bakr uralkodásának két éve alatt nézett szembe az iszlám az első nagy kihívással: a Mohamednek hűségesküt tett törzsek úgy vélték, a Próféta halálával kihátrálhatnak az iszlámból és kötelezettségeikből. Ezen törekvéseket azonban a ridda-háborúk keretein belül megakadályozták. A törzseket pedig meggyőzték, hogy a hűségesküjükhöz továbbra is tartaniuk kell magukat. A társadalmi feszültségeket (miután megújították hűségesküjüket) a törzsek az expanzió felé fordították, így nyertek új értelmet a beduin rabló hadjáratok a dzsihad nevében.
Abu Bakr 634-ben bekövetkezett halála előtt a szokásoktól eltérően I. Omart nevezte ki utódjául, akire később a mérvadó körök ellenkezés szintén felesküdtek. Uralkodásának egy évtizede alatt mind a meggyengült perzsa, mind a bizánci birodalom felett is győzelmet aratott, sikerült elfoglalnia Egyiptomot. A meghódított lakosság inkább felszabadítóként tekintett a muszlimokra, hiszen kedvezőbb adókat szedtek, mint régi uraik, és szabad vallásgyakorlást is engedélyeztek a birodalmukban lakók számára. Halála után Oszmán került a kalifai székbe, akinek az uralkodása alatt adták ki a végleges Korán kéziratokat. Az ő élete azonban nem természetes módon ért véget: ennek oka pedig az volt, hogy a harmadik generáció immár egy birodalmat örökölt, melyet nem felépíteni, hanem igazgatni kellet. Ebben Oszmán elbukott. A legfontosabb államigazgatási helyekre saját unokatestvéreit az Omajjádokat ültette, akik először fényes sikereket értek el a bizánci seregek ellen, később azonban fényűző életükkel maguk ellen fordították a közvéleményt. És bár az első ellenkezés még csupán erkölcsi volt, hamar vallási színezetet is kapott a lázadás: a próféta felesége Ajsa és hívei az iszlám megújításával vádolták meg Oszmánt. Medina lakossága 656-ban tört be a kalifa elbarikádozott házába, gyilkolta meg őt, és kiáltotta ki (az addig a történtek passzív szereplőjeként jelen levő) Alit kalifának.
Könyv a lándzsán
Ebben az évben tört ki az első polgárháború (I. Fitna 656-661) az iszlám történetében, mely öt éven keresztül tombolt Ali és hívei, valamint a későbbi Omajjád-dinasztia hívei között. Ali 657-ben ütközött meg Szíria helytartójával, Muávijá-val, akinek emberei, mikoris közel volt Ali győzelme, Korán példányokat tűztek lándzsáik hegyére, így fékezve meg a Próféta unokatestvérének végső támadását. Mindkét fél beleegyezett, hogy a próféta megmaradt társai döntsenek az Oszmán félreállításának helyességéről és az utódlás kérdéséről. A döntőbírók Muávija javára döntöttek, amit Ali nem fogadott el. Utóbbinak párthívei között azonban már korábban zavargások törtek ki, ennek során egy csoport, a „háridzsiták” (kivonulók) elhagyták Ali táborát, így protestálva a tárgyalásokat ellen. Ali kegyetlen bosszút állt rajtuk, ráadásul hívei folyamatosan szállingóztak át Muávija seregébe, hiszen megszegte esküjét, és nem volt hajlandó alávetni magát a döntőbírák ítéletének. A sorait rendezni kényszerülő Alival 661-ben egy háridzsita bérgyilkos végzett.
Az első négy kalifát a muszlim hagyomány „helyesen vezetetteknek” nevezi, lévén a próféta közvetlen társairól szó, ráadásul munkájuk nélkül nemhogy nem jöhetett volna létra a muszlim világbirodalom, de talán még az iszlám is eltűnt volna. 661-től kezdve Muávija uralkodásával majd kilencven évig az Omajjád-kalifák vezették az ummát. 680-ben Muávija halála után fia, Jazid került a „trónra”. Az utódlást azonban nem ismerte el Ali fia, Huszajn, akit az apja pártján álló iraki városok vezetőnek hívtak magukhoz. 680. október 10-én (58. muharram hó 10-én) azonban Jazid kalifa iraki helytartója (a kalifa parancsa nélkül) Karbalánál tőrbe csalta és rokonságával együtt kivégeztette Ali minden leszármazottját. Huszajn fejét a Kalifának Damaszkuszba küldte, aki bár azt illő módon eltemette, a közvélemény nem felejtette el az vallásilag példamutató életet élő Huszajn kivégzését. Ettől a naptól kezdve a síat Ali (Ali támogatói) politikai csoportosulásból síitákká, vallási mozgalommá váltak, hiszen kialakult a mártírkultusz, Ali és leszármazottainak tisztelete, valamint a hívők önmarcangoló vezeklése, mert nem segítettek a vezetőjüknek. Ugyanezen naptól kezdve mélyült el a két – immár vallási – mozgalom között az ellentét, mely ma is egymással szemben álló vallási közösséggé osztja az iszlám világot.
A sorozatban nem a tudományos átírást ('Amawiyyūn, Muʿāwīya stb.), hanem a magyar terminusokat igyekeztünk használni.
A próféta
Mohamed próféta életét és tevékenységét három fő részre lehet osztani. Életének első felében kereskedőként bejárta az Arab-félszigetet, negyvenedik életévében, Krisztus születése után 610-ben pedig megjelent neki Gábriel arkangyal, aki Allah szavait, az öröktől fogva létezett Koránt hozta el számára. Ettől az évtől kezdődött el a Próféta mekkai korszaka, melyben fenyegetéseivel, az aszketikus életre való buzdításával és a Végítélet eljövetelének hirdetésével kivívta maga ellen a Mekkát örökletesen vezető kurajs törzs rosszallását. A helyzet 622-re vált tarthatatlanná, mikoris híveivel elhagyta Mekkát, és Medinába „futott”. Beszédei innentől kezdve haláláig az állam- és életszervezésről szóltak. 630-ban bevonult Mekkába, ahol megtisztította a pogány ereklyéktől a Kába szentélyt. Ugyanezen a napon unokaöccse, Ali az egykor ellenséges kurajs törzs tönkretételét és saját magának felmagasztalását követelte tőle: adják át neki a Kába szentélyének kulcsát. Mohamed próféta azonban visszautasította a kérést, ismét államférfiúi nagyságról téve tanúbizonyságot, a legyőzötteket nem alázta meg, nem bolygatta meg a jól bevett szokásokat. Így biztosította azt, hogy a legtöbb arábiai törzs csatlakozzon hozzá és új vallásához. Azonban mindezen előrelátása ellenére is majdnem megsemmisült a műve: 632-ben bekövetkezett haláláig nem jelölte ki utódját.
Az umma és a kalifa
Habár a Prófétának több felesége is volt (többségében politikai kapcsolatok megpecsételéseként), egyetlen fia sem érte meg a felnőtt kort, így koránt sem volt egyértelmű, kinek is kéne az örökébe lépnie. Négy lánya közül a legkedvesebbet, Fátimát a régi arab szokások szerint törzsi unokatestvére, Ali vette feleségül. A Próféta legközelebbi társai (aszhábok), közmegegyezéssel azonban nem őt, hanem Mohamed legkedvesebb feleségének, Ajsának az apját, Abu Bakr-ot választották meg „Isten Küldöttjének helyettesének” azaz Kalifának. Innen eredeztethető a szunnita álláspont, miszerint a vérségi köteléket felülírja a rátermettség mértéke, ha az umma (az iszlám közösség) vezetéséről van szó. Abu Bakr uralkodásának két éve alatt nézett szembe az iszlám az első nagy kihívással: a Mohamednek hűségesküt tett törzsek úgy vélték, a Próféta halálával kihátrálhatnak az iszlámból és kötelezettségeikből. Ezen törekvéseket azonban a ridda-háborúk keretein belül megakadályozták. A törzseket pedig meggyőzték, hogy a hűségesküjükhöz továbbra is tartaniuk kell magukat. A társadalmi feszültségeket (miután megújították hűségesküjüket) a törzsek az expanzió felé fordították, így nyertek új értelmet a beduin rabló hadjáratok a dzsihad nevében.
Abu Bakr 634-ben bekövetkezett halála előtt a szokásoktól eltérően I. Omart nevezte ki utódjául, akire később a mérvadó körök ellenkezés szintén felesküdtek. Uralkodásának egy évtizede alatt mind a meggyengült perzsa, mind a bizánci birodalom felett is győzelmet aratott, sikerült elfoglalnia Egyiptomot. A meghódított lakosság inkább felszabadítóként tekintett a muszlimokra, hiszen kedvezőbb adókat szedtek, mint régi uraik, és szabad vallásgyakorlást is engedélyeztek a birodalmukban lakók számára. Halála után Oszmán került a kalifai székbe, akinek az uralkodása alatt adták ki a végleges Korán kéziratokat. Az ő élete azonban nem természetes módon ért véget: ennek oka pedig az volt, hogy a harmadik generáció immár egy birodalmat örökölt, melyet nem felépíteni, hanem igazgatni kellet. Ebben Oszmán elbukott. A legfontosabb államigazgatási helyekre saját unokatestvéreit az Omajjádokat ültette, akik először fényes sikereket értek el a bizánci seregek ellen, később azonban fényűző életükkel maguk ellen fordították a közvéleményt. És bár az első ellenkezés még csupán erkölcsi volt, hamar vallási színezetet is kapott a lázadás: a próféta felesége Ajsa és hívei az iszlám megújításával vádolták meg Oszmánt. Medina lakossága 656-ban tört be a kalifa elbarikádozott házába, gyilkolta meg őt, és kiáltotta ki (az addig a történtek passzív szereplőjeként jelen levő) Alit kalifának.
Könyv a lándzsán
Ebben az évben tört ki az első polgárháború (I. Fitna 656-661) az iszlám történetében, mely öt éven keresztül tombolt Ali és hívei, valamint a későbbi Omajjád-dinasztia hívei között. Ali 657-ben ütközött meg Szíria helytartójával, Muávijá-val, akinek emberei, mikoris közel volt Ali győzelme, Korán példányokat tűztek lándzsáik hegyére, így fékezve meg a Próféta unokatestvérének végső támadását. Mindkét fél beleegyezett, hogy a próféta megmaradt társai döntsenek az Oszmán félreállításának helyességéről és az utódlás kérdéséről. A döntőbírók Muávija javára döntöttek, amit Ali nem fogadott el. Utóbbinak párthívei között azonban már korábban zavargások törtek ki, ennek során egy csoport, a „háridzsiták” (kivonulók) elhagyták Ali táborát, így protestálva a tárgyalásokat ellen. Ali kegyetlen bosszút állt rajtuk, ráadásul hívei folyamatosan szállingóztak át Muávija seregébe, hiszen megszegte esküjét, és nem volt hajlandó alávetni magát a döntőbírák ítéletének. A sorait rendezni kényszerülő Alival 661-ben egy háridzsita bérgyilkos végzett.
Az első négy kalifát a muszlim hagyomány „helyesen vezetetteknek” nevezi, lévén a próféta közvetlen társairól szó, ráadásul munkájuk nélkül nemhogy nem jöhetett volna létra a muszlim világbirodalom, de talán még az iszlám is eltűnt volna. 661-től kezdve Muávija uralkodásával majd kilencven évig az Omajjád-kalifák vezették az ummát. 680-ben Muávija halála után fia, Jazid került a „trónra”. Az utódlást azonban nem ismerte el Ali fia, Huszajn, akit az apja pártján álló iraki városok vezetőnek hívtak magukhoz. 680. október 10-én (58. muharram hó 10-én) azonban Jazid kalifa iraki helytartója (a kalifa parancsa nélkül) Karbalánál tőrbe csalta és rokonságával együtt kivégeztette Ali minden leszármazottját. Huszajn fejét a Kalifának Damaszkuszba küldte, aki bár azt illő módon eltemette, a közvélemény nem felejtette el az vallásilag példamutató életet élő Huszajn kivégzését. Ettől a naptól kezdve a síat Ali (Ali támogatói) politikai csoportosulásból síitákká, vallási mozgalommá váltak, hiszen kialakult a mártírkultusz, Ali és leszármazottainak tisztelete, valamint a hívők önmarcangoló vezeklése, mert nem segítettek a vezetőjüknek. Ugyanezen naptól kezdve mélyült el a két – immár vallási – mozgalom között az ellentét, mely ma is egymással szemben álló vallási közösséggé osztja az iszlám világot.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból