„A senki fövenye ez”
Szeptember tizennyolcadikán tartották a Gödör Klub teraszán a nemrég elhunyt író, költő, szerkesztő Dukay Nagy Ádám emlékének szentelt estet, ahol Dukay barátai és tisztelői voltak jelen.
Kép forrása
„Istenemre, egész kedves fiú voltam”
Az 1975-ben született Dukay Nagy Ádám 1999 óta a Palócföld szerkesztőbizottsági tagja, 2001 óta szépirodalmi rovatvezetője, 2003-2004 között szerkesztője volt. A civil életben, jobb híján, újságíróként dolgozott. Három verseskötete jelent meg, a Szobrok az esőnek, a Hosszú eltáv és a 2015-ös Titokbhakta. Jó barátságban volt Tandori Dezsővel, Pilinszky Jánossal, nem utolsó sorban pedig a Mindenséggel.
Az alábbiakat nyilatkozta két éve egy interjúban, némi előretekintés, a saját sorsrejtvénymező fájdalmas megfejtése gyanánt, nem sokkal a kötete megjelenése után. „Ez a könyv lényegében a halálom utáni, csak még nem vagyok a föld alatt. Tizenkét éve megtörtént a saját Auschwitzom. Megöltek. Pedig, ahogy Málik Rolandunk írta: Istenemre, egész kedves fiú voltam. De ez már tényleg nem én vagyok, kurvára nem ismerek magamra a tükörben sem. Az a furcsa – perverz ez a kifejezés ez esetben –, hogy fél szemmel még végig is kell néznem. Miközben én – ahogy Rolcsi özvegye, Mester Zsuzsa írta, és ez csak tartalmi idézet –: az élet megy tovább, én nem, kiülök az élet partjára, s nézem, ahogy elfolyik. S erről nem is szeretnék többet, ne haragudj. Aki áldozatnak születik, azt előbb-utóbb megtalálja a vadász; sajnos ez a képlet, ez a kicseszett örök kottája ennek a csúf büntetésnek, amit életnek – s amitől rókáznom kell – neveznek.” „De ami még ennél is fontosabb, az az, amit a Röhrig Géza meg a Pajor Tamás mondott el – csaknem – közösen pár napja: Ha eljön a Messiás, én el fogok bújni, és ő meg fog engem találni és azt fogja mondani: hol voltál? És én meg fogom Tőle kérdezni: Te hol voltál?”
Kép forrása
„Ott hagyódott a margón pacának”
Az est úgynevezett házigazdája Gyukics Gábor volt, aki bevezetőjében arra is kitért, hogy bár Dukay is adott jelzéseket, mint annak idején Borbély Szilárd, aki az írásai dicséretén és a szakmai elismeréseken kívül a legfontosabbat, a tulajdonképpeni mentőövet, a nyitott figyelmet nem kapta meg, hozzá hasonlóan Dukay is magára maradt, nem sikerült őt megmentenie senkinek. Gyukics a Literán közzétett nekrológjában ennél élesebben és pontosabban fogalmazott: „Dukay Nagy Ádám, polihisztor, egyike azon nagy tudású költőknek, akiket a szakma semmibe vett. Ott hagyódott a margón pacának, csak úgy, mint a Keszthelyi Rezső, akivel jó barátok voltak. Eszméletlen képi világú költészete a semmiről szólt, arról a semmiről, amiben élt, amiről rengeteget tudott, és ami most magához emelte. Pár éve már pedzegette, hogy nincs sok ideje hátra. Üldögélt a Grinyóban, piált, olvasott, dolgozott (na, nem azt a munkát végezte, amit kellett volna, hanem egy bulvárlapnál gürizett), és beszélgetett avval, aki éppen arra járt.”
Kép forrása
Nem evilági fénnyel
A felolvasásokra felfűzött emlékest Barabás Lőrinc dzsessztrombitás zenéjével indult, majd sorra lépett a színpadra Béki István, Nyilas Atilla, Bozsik Péter, Egressy Zoltán, Györe Balázs, Kabai Lóránt, Murányi Zita és végül Gyukics Gábor. Ki a saját versét, ki Dukay Nagy Ádám versét olvasta fel. Az est végén ismét Barabás Lőrinc és az ő senkiföldje és fájdalommező között ügyesen egyensúlyozó akrobatajátéka következett.
A megemlékezés intim, már-már az eget a földdel összekötő, nem evilági fénnyel megvilágított hangulatban telt, a tolakodás legkisebb látszata, a „zajkeltés” képzete és feleslegessége nélkül. Az ilyen alkalom hívható: személyesen szép. Szép és személyes, és ha a szomorúság és a sérülés kellő érzékenységgel leválasztódik róla, ha megfosztatik a valóság építette rideg korlátoktól, a létezés-visszatartásoktól, őszintén mondható, hogy van benne derű. A derű.
Dukay Titokbhakta című utolsó verseskötete a helyszínen megvásárolható volt. Vették is szép számmal. Dukay Nagy Ádám magunkra hagyott bennünket, az írásaival, az írásainak.
Kép forrása
„Istenemre, egész kedves fiú voltam”
Az 1975-ben született Dukay Nagy Ádám 1999 óta a Palócföld szerkesztőbizottsági tagja, 2001 óta szépirodalmi rovatvezetője, 2003-2004 között szerkesztője volt. A civil életben, jobb híján, újságíróként dolgozott. Három verseskötete jelent meg, a Szobrok az esőnek, a Hosszú eltáv és a 2015-ös Titokbhakta. Jó barátságban volt Tandori Dezsővel, Pilinszky Jánossal, nem utolsó sorban pedig a Mindenséggel.
Az alábbiakat nyilatkozta két éve egy interjúban, némi előretekintés, a saját sorsrejtvénymező fájdalmas megfejtése gyanánt, nem sokkal a kötete megjelenése után. „Ez a könyv lényegében a halálom utáni, csak még nem vagyok a föld alatt. Tizenkét éve megtörtént a saját Auschwitzom. Megöltek. Pedig, ahogy Málik Rolandunk írta: Istenemre, egész kedves fiú voltam. De ez már tényleg nem én vagyok, kurvára nem ismerek magamra a tükörben sem. Az a furcsa – perverz ez a kifejezés ez esetben –, hogy fél szemmel még végig is kell néznem. Miközben én – ahogy Rolcsi özvegye, Mester Zsuzsa írta, és ez csak tartalmi idézet –: az élet megy tovább, én nem, kiülök az élet partjára, s nézem, ahogy elfolyik. S erről nem is szeretnék többet, ne haragudj. Aki áldozatnak születik, azt előbb-utóbb megtalálja a vadász; sajnos ez a képlet, ez a kicseszett örök kottája ennek a csúf büntetésnek, amit életnek – s amitől rókáznom kell – neveznek.” „De ami még ennél is fontosabb, az az, amit a Röhrig Géza meg a Pajor Tamás mondott el – csaknem – közösen pár napja: Ha eljön a Messiás, én el fogok bújni, és ő meg fog engem találni és azt fogja mondani: hol voltál? És én meg fogom Tőle kérdezni: Te hol voltál?”
Kép forrása
„Ott hagyódott a margón pacának”
Az est úgynevezett házigazdája Gyukics Gábor volt, aki bevezetőjében arra is kitért, hogy bár Dukay is adott jelzéseket, mint annak idején Borbély Szilárd, aki az írásai dicséretén és a szakmai elismeréseken kívül a legfontosabbat, a tulajdonképpeni mentőövet, a nyitott figyelmet nem kapta meg, hozzá hasonlóan Dukay is magára maradt, nem sikerült őt megmentenie senkinek. Gyukics a Literán közzétett nekrológjában ennél élesebben és pontosabban fogalmazott: „Dukay Nagy Ádám, polihisztor, egyike azon nagy tudású költőknek, akiket a szakma semmibe vett. Ott hagyódott a margón pacának, csak úgy, mint a Keszthelyi Rezső, akivel jó barátok voltak. Eszméletlen képi világú költészete a semmiről szólt, arról a semmiről, amiben élt, amiről rengeteget tudott, és ami most magához emelte. Pár éve már pedzegette, hogy nincs sok ideje hátra. Üldögélt a Grinyóban, piált, olvasott, dolgozott (na, nem azt a munkát végezte, amit kellett volna, hanem egy bulvárlapnál gürizett), és beszélgetett avval, aki éppen arra járt.”
Kép forrása
Nem evilági fénnyel
A felolvasásokra felfűzött emlékest Barabás Lőrinc dzsessztrombitás zenéjével indult, majd sorra lépett a színpadra Béki István, Nyilas Atilla, Bozsik Péter, Egressy Zoltán, Györe Balázs, Kabai Lóránt, Murányi Zita és végül Gyukics Gábor. Ki a saját versét, ki Dukay Nagy Ádám versét olvasta fel. Az est végén ismét Barabás Lőrinc és az ő senkiföldje és fájdalommező között ügyesen egyensúlyozó akrobatajátéka következett.
A megemlékezés intim, már-már az eget a földdel összekötő, nem evilági fénnyel megvilágított hangulatban telt, a tolakodás legkisebb látszata, a „zajkeltés” képzete és feleslegessége nélkül. Az ilyen alkalom hívható: személyesen szép. Szép és személyes, és ha a szomorúság és a sérülés kellő érzékenységgel leválasztódik róla, ha megfosztatik a valóság építette rideg korlátoktól, a létezés-visszatartásoktól, őszintén mondható, hogy van benne derű. A derű.
Dukay Titokbhakta című utolsó verseskötete a helyszínen megvásárolható volt. Vették is szép számmal. Dukay Nagy Ádám magunkra hagyott bennünket, az írásaival, az írásainak.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból