Scrapbook az iskolában

Bizonyára sokan találkoztak már a scrapbook fogalmával, hiszen az utóbbi időben rendkívül népszerűvé vált hazánkban is az alkotó kedvű felnőttek között. De mi is ez pontosan, és milyen szerepe lehet az oktatásban?


A scrapbookot nevezhetnénk albumnak vagy emlékkönyvnek is, de ezek a kifejezések nem adják vissza pontosan, miről is van szó, a scrapbook ugyanis valójában a kettő ötvözete, vagy még annál is több, ugyanis akár naplóként vagy inspirációgyűjteményként is szolgálhat. Változatos technikákkal, színekkel, fotókkal, szövegekkel, applikációkkal örökíthetjük meg benne gondolatainkat, élményeinket, terveinket.

Ami az oktatást illeti, azon túl, hogy a scrapbookkal való foglalatoskodás fejleszti a kreativitást, kitűnő módszer lehet a tanult anyag elmélyítéséhez is szinte bármely tantárgy területén, mivel a manuális tevékenység közben aktiválódik a vizuális memória, és a cselekvésen keresztül könnyebben ragadnak meg az új ismeretek és alakulnak ki új kompetenciák. 

Egy olasz általános iskolában például művészettörténet órán valóságos kis mesterművek születtek Van Gogh, Gauguin és Chagall életművének tanulmányozása közben, de a történelemórákon is nagy népszerűségnek örvend a scrapbookkészítés. A felhasznált anyagok tárháza rendkívül széles: domborított fémlemez, csipke, régiessé varázsolt levelek, ceruzarajzok, fényképek, újságpapír és még sok minden más gazdagítja a gyerekek alkotásait. Az elkészült lapokat aztán összegyűjthetjük például egy gyűrűs mappába, így a későbbiekben tetszés szerint elvehetünk vagy hozzáadhatunk oldalakat. A nagyobbakkal pedig akár digitális scrapbookokat is készíthetünk, ehhez több ingyenesen használható szoftver is a rendelkezésünkre áll, melyek közül néhányat itt találhatnak.

Segítségükkel különböző képekből, szövegekből és alakzatokból varázsolhatnak a diákok szebbnél szebb, izgalmasabbnál izgalmasabb alkotásokat, de ha épp nem jut eszükbe semmi, elkezdhetik a munkát egy-egy kész sablonnal is. A digitális scrapbook kétségtelen hátránya azonban, hogy hiányzik belőle a „megfoghatóság” élménye, ellentétben az ollóval, ragasztóval, tollal, ceruzával és egyéb kézzelfogható eszközökkel készült változatával, amely akár évekkel később is kézbe vehető, tapintható, szagolható élményt jelent készítőjének.