Radio Freefall

Valahol a nyolcvanas évek elején, egy amerikai író, név szerint Bruce Bethke egy szép nap reggelén felkelt és azt mondta: cyberpunk. Na, innentől kezdve van ilyen, a műfaj, mely nemcsak a számítógépek által generált valóság és a három dimenziós valóság örök ellentmondásáról és harcáról szól, hanem arról az életérzésről is, melyre ma már egész iparág épül. Ennek egyik hajtása az alap, az irodalom, melyben az új cyberpunk sztáríró, Matthew Jarpe a Szabadesés rádió című regényével fogalmazza újra a műfajt.

Gépek, számítógépek uralta rideg disztópikus világ, ahol az emberi érzelmek, tulajdonságok, érzések, eszmerendszerek, morál, emberi jelleg kevésbé, a gépek által irányított, biztosított, a leegyszerűsített ösztöncselekvések, célok jobban érvényesülnek. Nem egészen ez a cyberpunk, de valahogy így. Újra a kezünkbe került egy, a cyberpunk műfajban fogant regény, Matthew Jarpe Szabadesés rádió című története tulajdonképpen nem fogja a valójában már kissé megkopott trendet újrapolírozni, de nem is ejt rajta nagy rozsdás sebeket.
Matthew Jarpe, az idén fél évszázados korú amerikai író, akinek eddig, ha fél tucat könyve jelent meg, valójában a 2007-es keltezésű Radio Freefall-lal lopta be magát igazán a közönség szívébe, ami nekem azt is jelenti, hogy azért a cybepunkot még korai lenne leírni, a műfaj még mindig fut, avagy újra népszerű. A Szabadesés rádió című regényben aztán tényleg minden ott van, aminek ott kell lennie: egy milliárdos, szociopata számítógépzseni, egy életunt, bár szintén agytröszt ex-rocker, egy a Földet uralni akaró titkos és agresszív csoport és a velük szemben álló ellenállók klubja valamint rengeteg virtuális valóságot ontó számítógép, masina. A kiadó jópofa mottóval – „Fájlcsere, világvége és Rock’n Roll!” – ajánlja a regényt, melyben a szerző fejezetről-fejezetre elkényeztet minket, olvasókat a képzelt, disztópikus holnap működési részleteivel. A történet egyik fontos eleme a jövőbeni társadalmi létezés könyörtelenül furcsa víziója, mely persze a cyberpunk lényege: tudniillik, hogy az emberek életük java részét már csupán a virtuális térben élik meg. Ennél fogva a történet cselekményei, nem is biztos, hogy feltétlenül a regény valóságának dimenzióban játszódnak. A fő kérdés az, hogy a főhősnek mondható Aqualung, az ex-rocker az ellenállókkal karöltve meg tudja-e akadályozni Cheeseman nevű félnótás, fájlnótás világuralmi terveinek megvalósítását, vagy a Föld nevű bolygó egyszer s mindenkorra belesüpped egy őrült agyszüleményének mátrixába.
Most ne nyomj „Enter”-t!