Jampecek a pagodában
Új tudományos kiadvány jelent meg a napokban; a Jampecek a pagodában című könyv a Magyar Rádió Kádár-korszak alatti könnyűzenei politikáját elemzi.
Csatári Bence történész, újságíró, a kötet szerzője elmondta: több mint egy évtizedes kutatómunkájának eredménye jelent meg a csaknem kétszáz oldalas kiadványban, amely pártdokumentumokból, belső rádiós felmérésekből, állambiztonsági iratokból éppúgy válogat, mint az egykori kortanúk visszaemlékezéseiből.
„E harminchárom év alatt kicsit változott a rendszer, de az alapvetések nyilván ugyanazok maradtak” – fogalmazott Csatári , hozzátéve, hogy annak idején sokféle módszerrel próbálták befolyásolni a magyar könnyűzenei életet, hol a fiatalok rendszer mellé állításával, hol pedig arra törekedve, hogy a nyugati rádióadók helyett jobbára a magyarokat hallgassák.
A hetvenhárom esztendős Benkő László, az Omega-zenekar billentyűse arról beszélt: a Magyar Rádió jellegzetes épülete, a Pagoda volt a Magyar Televízió Szabadság téri épületének aulájával együtt az a hely, ahol az alkotók, előadóművészek közül „mindenki mindenkivel találkozott”.
Mint mondta, a Kádár-rendszer sok dolgot meg tudott akadályozni, de azt nem, hogy a Nyugatról bejutó rádióadások elérjék a fiatalokat, így nemsokára már az volt a kérdés, hogyan lehet az új műfajokat – például a rockot és a tánczenét összehozni.
Több, koncertek alatt, után kitört tömegjelenet is megmutatta, hogy az ifjúság szembe mer szállni a rendőrökkel, ugyanakkor az is egyértelmű volt, hogy „a fiatalság nem akar úgy élni, ahogyan szüleik nemzedéke”.
Csatári Bence történész, újságíró, a kötet szerzője elmondta: több mint egy évtizedes kutatómunkájának eredménye jelent meg a csaknem kétszáz oldalas kiadványban, amely pártdokumentumokból, belső rádiós felmérésekből, állambiztonsági iratokból éppúgy válogat, mint az egykori kortanúk visszaemlékezéseiből.
„E harminchárom év alatt kicsit változott a rendszer, de az alapvetések nyilván ugyanazok maradtak” – fogalmazott Csatári , hozzátéve, hogy annak idején sokféle módszerrel próbálták befolyásolni a magyar könnyűzenei életet, hol a fiatalok rendszer mellé állításával, hol pedig arra törekedve, hogy a nyugati rádióadók helyett jobbára a magyarokat hallgassák.
A hetvenhárom esztendős Benkő László, az Omega-zenekar billentyűse arról beszélt: a Magyar Rádió jellegzetes épülete, a Pagoda volt a Magyar Televízió Szabadság téri épületének aulájával együtt az a hely, ahol az alkotók, előadóművészek közül „mindenki mindenkivel találkozott”.
Mint mondta, a Kádár-rendszer sok dolgot meg tudott akadályozni, de azt nem, hogy a Nyugatról bejutó rádióadások elérjék a fiatalokat, így nemsokára már az volt a kérdés, hogyan lehet az új műfajokat – például a rockot és a tánczenét összehozni.
Több, koncertek alatt, után kitört tömegjelenet is megmutatta, hogy az ifjúság szembe mer szállni a rendőrökkel, ugyanakkor az is egyértelmű volt, hogy „a fiatalság nem akar úgy élni, ahogyan szüleik nemzedéke”.
Egypercesek
Móricz, Térey és írói naplók
Íme a PIM év végi programjai
Végzetes olvasásvesztés?
A mai egyetemisták egyre kevesebb könyvet olvasnak” – írja Rose Horowitz publicista az Atlantic magazinban
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán