Ember a gödörben
MEGJELENT: 2018. július 26., csütörtök
|
SZERZŐ: László T. András
Egy átfogó kutatás szerint a legtöbb bevételt az „ember a gödörben” történetek hozzák, amelyekben egy bukás és felemelkedés tanúi lehetnek a nézők, mint A keresztapában. A The Guardian cikke szerint brit kutatók több, mint hatezer film forgatókönyvének adatait elemezték és szűrték különböző algoritmusokkal, és ennek során kiderült, hogy melyik érzelmi ív érdekli a legjobban a közönséget. Az eredmény szerint az úgynevezett „ember a gödörben” történet a legjövedelmezőbb.
Hallgass a nézőkre
A kutatást vezető Ganna Pogrebna, a Birminghami Egyetem viselkedési közgazdaságtan és adattudományi professzora szerint
„amikor egy filmes produkcióról beszélünk, emberek egy kis csoportja hozza a döntéseket a nézők számára”. A kutatásban viszont megpróbáltak a nézőkre hallgatni, és azt kideríteni, hogy mit is szeretnének látni – fűzte hozzá.
A kutatócsoport hat érzelmi profilba/csoportba sorolta a filmeket: a szegénységből a gazdagságba vezető utat bemutató, érzelmi emelkedést ábrázoló filmek (A remény rabjai); a fordított, gazdagságból a szegénységbe utat bejáró, érzelmi zuhanást ábrázoló filmek (Psycho); az
„ember a gödörben”, bukást követő felemelkedést ábrázoló filmek (A keresztapa); az
Ikarusz, vagyis emelkedés-zuhanás történet (A rakparton); a
Hamupipőke-történet, avagy az érzelmi emelkedést, zuhanást és emelkedést bemutató film (Babe); valamint az
Ödipusz-történet zuhanás, emelkedés és zuhanás ívvel (Mindent anyámról).
A kutatásról
korábbi cikkünkben már mi is beszámoltunk.
Mi a kasszasiker titka?
Ezt követően fel tudták térképezni, hogy huszonegy műfajban mely csoport bizonyult a legnagyobb kasszasikernek a moziban. Az elemzés kimutatta, hogy az
ember a gödörben-sztorik a maguk boldogság-szomorúság-boldogság ívével minden műfajban a legsikeresebbek. Átlagosan negyven és félmillió dolláros (tizenegymilliárd forintos) költségvetéssel készülnek és átlagosan majdnem ötvenötmillió dolláros (tizenötmilliárd forintos) bevételt termelnek.
Az életrajzi filmeknél ugyan a szegénységből a gazdagságba vezető utat ábrázoló sémák végeztek az élen, ám a krimikben és thrillerekben ez a recept sokkal kevésbé sikeres. A vígjátékok közül pedig azok a legkevésbé jövedelmezők a mozikban, amelyek a gazdagságból a szegénységbe vezető utat mutatják be és nem jutnak el a happy endig.
Batman, a példa
A kutatók szerint az ember a gödörben-sztorik nemcsak a legnépszerűbbek a közönség körében, de ráadásul ezekről beszélnek a legtöbbet.
Pogrebna arra is rámutatott, hogy a kutatás eredményei több dimenziósak. Például az elszegényedés-történetek pénzügyileg sikeresek lehetnek, ha epikus, nagy költségvetésű produkcióban látjuk őket, mint Christopher Nolan
Batman-filmjei. Az
Ikarusz-filmek a kis költségvetésű produkciókban a legsikeresebbek, az
Ödipusz-filmek pedig nem nagyon kapnak díjakat.
A professzor szerint a kutatás nem arra szólít fel, hogy ezentúl csak ember a gödörben-filmeket készítsenek.
„Nem a filmipart próbáljuk kinyírni. Azt próbáljuk kideríteni, hogy mi a sikeres” – mondta. A tudós úgy véli, a tudományos kutatás segíthet abban, hogy a stúdiók kreatívabbak legyenek, mivel, ha tudják, mi jelent a kereskedelmi siker, akkor biztonságosabban bővíthetik repertoárjukat, és több kísérleti filmmel próbálkozhatnak.
„Nem tartom korlátozásnak, inkább lehetővé teszi, hogy a filmes vállalatok innovatívabbá váljanak” – fogalmazott.
A tanulmányt a Cornell Egyetem Könyvtára adta ki.
Képek forrása
Megosztás