Szofterotikus sci-fi a hatvanas évekből

Az amerikai képregényekből készült több tucat hollywoodi szuperprodukció az elmúlt húsz évben durván lesöpörte az asztalt és háttérbe szorította az európai képregénykultúrát. Talán ennek ellensúlyozására tartottak egy visszafogott képregényfesztivált a Francia Intézetben február 1-jén, ahol egy ismerős mű jött szembe. Jean-Claude Forest zseniális Barbarella sztorijáról van szó, melyből a hatvanas években ugyancsak készült mozifilm, melynek első öt perce azóta is a sci-fi műfaj legerotikusabbjai közé tartozik.

Kép forrása

Képregény a múltból
És ha már erotika, nézzük a mára trenddé vált vonulatot: mint a cím is mutatja, a Barbarella történetek címadó főhőse egy fiatal és vonzó nő. A comicot hűen másoló filmváltozat rendezője, Roger Vadim a korszak nagy szexidoljai között válogatott a főszereplő alakítására, Virna Lisi, Brigitte Bardot és Sophia Loren után azonban mégis akkori, feleségére, a nemkülönben attraktív Jane Fonda-ra esett a választása. A rendező nem véletlenül töltött sok időt Barbarella megformálójának kiválasztásával, hiszen a történet a képregény-változatban is a látványra épül, azon belül is elsősorban a főhős által nyújtott látványvilágra. 
A képregény a hatvanas évek tudományos-fantasztikus műfajának kliséit követve, az emberi társadalomhoz majd minden esetben nagyon is hasonlító közösségek lakta bolygókra látogat el, hogy ott bekapcsolódva a konfliktusokba, mindig a jó oldalra álljon. A látvány a szokásos: horrorisztikus mutánsok, fantáziaszörnyek, nyáladzó óriásbogarak ellen izmos alakjukat minden részletében jól kidomborító rucikban feszítő akcióhősök vívják harcukat.

Kép forrása

Mit keres egy csitri az űrben? 
A képregény első részében az első képkockákban arról kapunk információt, hogy a fiatal lány miért is járja a galaxist űrhajójával: „Micsoda szerencsétlenségek, micsoda érzelmi csalódások vezettek odáig, hogy a fiatal nő egyedül bolyongjon a mi világunktól oly távoli naprendszeren át? Rakétája hosszú napok óta levegő és élet nélküli bolygók mellett haladt el. A fásultságnak is köszönhetően kezdenek eltompulni annak a férfinak a vonásai, aki miatt annyi szenvedésen ment át…” 
Érdekesség, hogy a tudományos-fantasztikus műfaj sem tudta kitakarni és új alternatívával újrakódolni a nők szerepének szexuális jellegét, egy nő ebben a szcénában is elsősorban szexuális lény, nem pedig intellektuális. Ebben a tekintetben a mese igazi hatvanas évekbeli ultrakonzervatív,  hím-soviniszta parádé. Hol volt még akkor gender, meg feminizmus? 
Barbarella abszolút szexi, formás alakja, fenékig érő szőke haja vonzza a tekintetet, a törékeny ámbár igéző főhőst sokszor ez a külső menti meg kalandjai során, de tapasztalata és ügyessége, leleményessége is fontos fegyvertény. Szóval a kilencvenes mellbőséggel rendelkező csitri kemény harcosként is képes beleállni a különféle konfliktusokba.

Kép forrása

Visszatérő váratlan fordulatok
A csaták szüneteiben pedig lágy, szerelmi jelenetek kezdő képsorai láthatók az űrhajók, űrsiklók erre a célra odakészített stílbútorain. És természetesen a történetfüzér több pontján is adódik olyan szituáció, akció, melyben Barbarelláról – minő véletlen és váratlan fordulat! – valahogy lekerül a felső és előbuggyannak bombasztikus keblei. 
Tegyük hozzá a fiatalabbak kedvéért: hiába nevetséges manapság az efféle célzottan szofterotikus képregény, a grafikus látványosság annak idején kimondottan érdekesnek számított. 
Aki egykor nézte még az Orion-t, (Uram bocsá’) a Pirx kapitány kalandjait vagy az Alfa holdbázist, az különösen bírni fogja az ezekkel hasonló képi világú Barbarellát, melynek az elsőn túl, további részei is kaphatók.