Hamvas Béla ezerarcú és egyszerű élete

Hamvas Béláról írt esszéit gyűjtötte kötetbe Weiner Sennyey Tibor író, költő, a Drót irodalmi és kulturális internetes portál főszerkesztője, akinek meggyőződése: Hamvas úgy gondolta, az alkotó élete és műve egységet alkot, nem választható el egymástól. 

Kép forrása

Badacsony, a tokaji bor vagy a Hősök tere
Hamvas Béla (1897-1968), ahogy Weöres Sándor és Márai Sándor is, olyan pont a magyar kultúra történetében, amely reménnyel tölt el aziránt, hogy lehet Magyarországon normálisan élni és jó dolgokat csinálni. Írásai, akárcsak a Badacsony, a tokaji bor vagy a Hősök tere, elidegeníthetetlen részei a magyar szellemnek, nagyon sokat segíthetnek abban, hogy fejlődjünk, önismeretre tegyük szert, ne csupán, mint egyének, hanem mint közösség, nemzet is – fogalmazott a könyvbemutatón a szerző, aki 2005 óta foglalkozik Hamvas írásaival.
Az Orpheusz Kiadó gondozásában megjelent Hamvas Béla ezerarcú és egyszerű élete és műve című kötetben Weiner Sennyey Tibor elmúlt három-négy évben írt esszéi, előadásai szerepelnek. 

Kép forrása

Rajongás és totális elutasítás
A szerző úgy látja, a Hamvas-művek recepciója igencsak félrement az elmúlt évtizedekben. Kiemelte: Hamvas nagyon nagy hatású író és gondolkodó, aki általában kétféle reakciót vált ki az emberekből. Az egyik a teljes, már-már elvakult rajongás, a másik a totális elutasítás. A kétféle hatás sokszor találkozik politikai nézetekkel is, egy baloldali ember, aki a Hamvasról megsemmisítőnek szánt kritikát író Lukács Györgyöt nagyra tartja, valószínűleg nem fogja Hamvast sokra becsülni. Egy jobboldali ember Hamvas írásaiban pedig elsősorban azt látja, hogy a hagyomány híve volt. 
Mindkét politikai olvasat helytelen, Hamvas nem véletlenül írta, hogy „ne üljetek füstparipára”, hogy a művészet előbbre való, mint a politika és a művész fontosabb szereplő a politikusnál. Az igazság az, hogy Hamvas nem volt orákulum, nem volt ezoterikus szerző vagy New Age-pápa, de nem volt a legnagyobb magyar író sem, ettől ő maga is biztosan elhatárolódott volna. Életművéről egyszerűen lepattanak a kategóriák – fogalmazott Weiner Sennyey Tibor. Hamvas központi állítása, hogy van egy közös őstudás, amit hagyománynak nevezünk, ehhez vissza lehet nyúlni, és amely a jelen romlottságával, korrupciójával szemben segíthet az embernek megtalálnia önmagát.

Kép forrása
 
Átírt gondolatok
Hamvas gondolkodását alapvetően befolyásolta a kor, amelyben élt. Két világháborúban harcolt, a saját bőrén tapasztalta a kommunizmus zsarnokságát, miközben végig megpróbált megmaradni normális embernek.
Weiner Sennyey Tibor szerint tájékozatlanságra vall a kritika, amely szerint Hamvas jó író, de felületes gondolkodó lett volna, hiszen haláláig vállaltan és folyamatosan reflektált írásaiban a valóságra és széleskörű olvasmányaira, sokszor revideálta gondolatait, több művét a kritika hatására át- vagy újraírta. 
A kiadói ajánló szerint a Hamvas Béla ezerarcú és egyszerű élete és műve című kötetből megtudhatjuk, ki volt valójában Hamvas Béla, mit gondolt életről és irodalomról, mi volt a véleménye a politikáról, milyen volt a kapcsolata a nőkkel, a kortársaival, a zsidósággal, milyen volt a barátsága Weöres Sándorral és Szepes Máriával, milyen vitája volt Lukács Györggyel, miről szóltak legfontosabb művei és milyen művei vesztek el…