Vallomás

Tulajdonképpen ennél sablonosabban már nem is indulhatna a Ne mozdulj! című Margaret Mazzantini regény: egy gazdag orvosnak szép nagy háza, szép felesége, csudaszép lánya van. Aztán a folytatás is hasonló: de egyszer csak… Szóval beüt a ménkű. A férfi lánya balesetet szenved, kómába esik, ami a múlttal való szembenézés kálváriáját indítja el az egykor csél-csap férjben. És sorolni kezdi bűneit kómás lánya kórházi ágyánál…

Kép forrása

Remélem a fenti bevezető elégséges ok már arra, hogy járvány és karantén miatt otthonunkba zárva szívesen fogjunk a Ne mozdulj! című regény olvasásába. És bár tényleg közhelyesen indítja a sztorit a szerző, a folytatás már jócskán nem az. 
A történet lényege végül is az, hogy Timoteo, aki aggódva görnyed baleset miatt kómába került lánya kórházi ágyánál, kihasználva a helyzetet és meglátva önmaga korábbi bűneit, mondhatni meggyón gyerekének. Elmondja, hogy ugyan már házas volt, de mégis beleszeretett egy másik nőbe, akivel titkos, szeretői kapcsolatot tartott fenn. Timoteo bűnvallását rimánkodásai, imái váltják fel néha, hiszen reméli, hogy gyereke nem marad örökre a sérül teste foglya. 
A „gyónás”, egy romantikus szerelmi történet, leszámítva, hogy Timoteo új kapcsolata már házassága alatt jött létre. A szegénységben élő fiatal és együgyű lánnyal való találkozás a férj új oldalát hozza elő. Szerelmi kalandja során vad és agresszív, már-már szadisztikus, követelőző, nyers és mindemellett mégis nagyon érzéki lesz. Szóval nem olyan, mint házasságában feleségével, akivel együtt a gazdag értelmiségiek unalmas életét élik. Az emlékezésben a férfi felidézi magában a frusztráltsággal teli gyerekkorát, a szexualitást felfedező tinédzser korszakát és persze a felesége mellett tartott szeretőjével való kettős élet minden szép és kevésbé szép fejezetét. 
Timoteo szégyenérzetéről és bűnvallásáról szóló visszaemlékezés regénye fontos állomása lett a szerző Margaret Mazzantininek. Az 1961-es születésű olasz író kifejezetten sokrétű, ha művészetről, alkotásról van szó, hiszen irodalmi tevékenysége mellett forgatókönyvírással és színészkedéssel is foglalkozik. A Ne mozdulj! az egyik leghíresebb műve, melyet férje rendezésében együtt dolgoztak filmváltozatba.