Kulcs a muzsikához
Néhány nappal ezelőtt Demeter József írt fontos cikket a komplex művészeti nevelésről az olvasók figyelmébe ajánlva a Technika – ének – zene – rajz tankönyv köteteit. A téma azonban annyira izgalmas, hogy érdemes újra elő venni. Ráadásul a kultúrtörténet nagy szeleteit feldolgozó taneszköz-kínálatból is lehet válogatni.
Ez alkalommal a Kulcs a muzsikához összeállításra szeretnénk felhívni a figyelmet, hiszen ez a sorozat ugyancsak komplex kultúrtörténeti háttérrel közvetíti a művelődéstörténet legfontosabb pillanatait, tárja fel a társművészetek kapcsolatait.
Kultúránk nem önmagában áll
Mindig rendkívül izgalmasnak találtam azokat az összeállításokat, amelyek egy-egy kor művészeti, történelmi, társadalmi, vagy éppen tudománytörténeti összefüggéseire mutattak rá. Ezekből derül ki, hogy kultúránk nem önmagában áll, nem valami elvont, valóságon túli képzeletszülemény, hanem a hétköznapokban gyökerező lelemény, válasz, vagy éppen csak kérdés, amely az adott kor hétköznapi tényeivel áll összefüggésben. Tetejében a kultúra egyes alkotásai egymásnak is felelgetnek, maguk is egy-egy kor tényeivé válnak, s így nincs is olyan műalkotás, amit igazán megérthetnénk, a kor egészének megértése nélkül.
Az irodalomtörténeti oktatás persze mindig megpróbálja a maga korában elhelyezni a művet, s az alkotót, de azért ez a törekvés mindig sete-suta próbálkozás marad. Nehéz komplex képet alkotni egy korról, ha éppen az összefüggések megmutatására nincs eszközünk.
Útravalót is ad
A Kulcs a muzsikához – az ajánló szerint – az ókori nagy kultúráktól napjainkig, kultúrtörténeti háttérbe helyezve, bemutatja a leggyakoribb művészeti stílusokat, irányzatokat, zenei formákat, kifejezéseket, műfajokat, műveket, áttekintést nyújt az alapvető zeneelméletről, nép-zenéről, de közvetett módon a helyes értékrend kialakítását is segíti.
S, ha már idéztem a kiadói ajánlót, hadd szúrjak be ide még pár mondatot belőle: „A könyv a vendégül hívott társművészetekkel – az irodalom, a képző-, a tánc-, a népművészet, az építészet, a zene – önállóan is élvezetes olvasmány, de zenehallgatással egybekötve nemcsak általános műveltségünket, hanem érzelmi életünket is gazdagítja.”
Nehéz úgy nekiesni a kultúrhistóriának, hogy abban nem jelölünk meg – legalább a magunk számára – egy kitüntetett pontot, amihez viszonyítva a többit értelmezni tudjuk. És lássuk be, a kortárs zenekultúra folyamatosan dübörgő ritmusának megfelelve ez a kitüntetett terület nem is lehet más, mint a muzsika. Ezért rendkívül érdekes ez az összeállítás, amely a leggyakoribb zenei formákat, kifejezéseket, műfajokat, stílusokat, irányzatokat, műveket, zeneszerzőket úgy mutatja be, hogy azokat nemcsak összefüggésbe hozza a társművészetekkel, de közvetett módon esztétikai, etikai, útravalót is ad.
Egy csodálatos sorozat
A médiumrendszert a legendás Bárdos Lajos tanár úr indította útjára, s azóta, bővítményeinek széles kínálatával van jelen a közoktatás valamennyi szintjén, a könyvtárakban és az önművelés számtalan területén. A sorozat megjelenése óta minden eddigi Nemzeti Alaptantervnek, és Kerettantervnek maximálisan megfelelt. Hazai népszerűségén túl német, angol, japán fordításban is megjelent.
A Kulcs a muzsikához tankönyvcsalád legfontosabb tagja a Kulcs a muzsikához művészeti, zeneelméleti és magyar népzenei alapismeretek tankönyv, amely ötödiktől tizenkettedik osztályig kíséri el a tanulókat. Hasonló, de határozottan középiskolásoknak szól, Ének-zene-kultúra című tankönyv, amelynek anyaga a kulcs a muzsikához alapkönyvre és az Énektárra épül. És mindjárt mondjuk is el, hogy az Énektár negyediktől ugyancsak tizenkettedik osztályig használható, s népdalok, kánonok, más népek dalai, egyházi énekek, kórusművek, műzenei szemelvények, a hangzóanyaghoz szükséges, énekelhető kották találhatók meg benne.
Természetesen tartozik a családhoz egy CD-sor, amely negyediktől tizenkettedik osztályig kínál hétszáz zenei példát, húsz órányi zenehallgatást, meg néhány megértést segítő magyarázatot. Még Nótafa CD (I. II.) is van, amely a harmadiktól a tizenkettedik osztályig kínál rendhagyó népzenei anyagot a gyerekeknek.
A tanmenetek, módszertani ajánlások, összehasonlító táblázatok mellett folyosón, vagy tanteremben elhelyezhető falitáblák, sőt nagy alakú leporelló-kiadványok is segítik az eligazodást korok és kultúráramlatok között.
A komplex művészeti nevelésről elmélkedve érdemes e csodálatos sorozatban rejlő lehetőségeket is megismerni. A Kulcs a muzsikához természetesen hivatalos tankönyvjegyzékről rendelhető, kapható a Kello webáruházában, illetve a Kódex Tankönyvcentrumban (1054 Budapest, Honvéd u. 5.).
Ez alkalommal a Kulcs a muzsikához összeállításra szeretnénk felhívni a figyelmet, hiszen ez a sorozat ugyancsak komplex kultúrtörténeti háttérrel közvetíti a művelődéstörténet legfontosabb pillanatait, tárja fel a társművészetek kapcsolatait.
Kultúránk nem önmagában áll
Mindig rendkívül izgalmasnak találtam azokat az összeállításokat, amelyek egy-egy kor művészeti, történelmi, társadalmi, vagy éppen tudománytörténeti összefüggéseire mutattak rá. Ezekből derül ki, hogy kultúránk nem önmagában áll, nem valami elvont, valóságon túli képzeletszülemény, hanem a hétköznapokban gyökerező lelemény, válasz, vagy éppen csak kérdés, amely az adott kor hétköznapi tényeivel áll összefüggésben. Tetejében a kultúra egyes alkotásai egymásnak is felelgetnek, maguk is egy-egy kor tényeivé válnak, s így nincs is olyan műalkotás, amit igazán megérthetnénk, a kor egészének megértése nélkül.
Az irodalomtörténeti oktatás persze mindig megpróbálja a maga korában elhelyezni a művet, s az alkotót, de azért ez a törekvés mindig sete-suta próbálkozás marad. Nehéz komplex képet alkotni egy korról, ha éppen az összefüggések megmutatására nincs eszközünk.
Útravalót is ad
A Kulcs a muzsikához – az ajánló szerint – az ókori nagy kultúráktól napjainkig, kultúrtörténeti háttérbe helyezve, bemutatja a leggyakoribb művészeti stílusokat, irányzatokat, zenei formákat, kifejezéseket, műfajokat, műveket, áttekintést nyújt az alapvető zeneelméletről, nép-zenéről, de közvetett módon a helyes értékrend kialakítását is segíti.
S, ha már idéztem a kiadói ajánlót, hadd szúrjak be ide még pár mondatot belőle: „A könyv a vendégül hívott társművészetekkel – az irodalom, a képző-, a tánc-, a népművészet, az építészet, a zene – önállóan is élvezetes olvasmány, de zenehallgatással egybekötve nemcsak általános műveltségünket, hanem érzelmi életünket is gazdagítja.”
Nehéz úgy nekiesni a kultúrhistóriának, hogy abban nem jelölünk meg – legalább a magunk számára – egy kitüntetett pontot, amihez viszonyítva a többit értelmezni tudjuk. És lássuk be, a kortárs zenekultúra folyamatosan dübörgő ritmusának megfelelve ez a kitüntetett terület nem is lehet más, mint a muzsika. Ezért rendkívül érdekes ez az összeállítás, amely a leggyakoribb zenei formákat, kifejezéseket, műfajokat, stílusokat, irányzatokat, műveket, zeneszerzőket úgy mutatja be, hogy azokat nemcsak összefüggésbe hozza a társművészetekkel, de közvetett módon esztétikai, etikai, útravalót is ad.
Egy csodálatos sorozat
A médiumrendszert a legendás Bárdos Lajos tanár úr indította útjára, s azóta, bővítményeinek széles kínálatával van jelen a közoktatás valamennyi szintjén, a könyvtárakban és az önművelés számtalan területén. A sorozat megjelenése óta minden eddigi Nemzeti Alaptantervnek, és Kerettantervnek maximálisan megfelelt. Hazai népszerűségén túl német, angol, japán fordításban is megjelent.
A Kulcs a muzsikához tankönyvcsalád legfontosabb tagja a Kulcs a muzsikához művészeti, zeneelméleti és magyar népzenei alapismeretek tankönyv, amely ötödiktől tizenkettedik osztályig kíséri el a tanulókat. Hasonló, de határozottan középiskolásoknak szól, Ének-zene-kultúra című tankönyv, amelynek anyaga a kulcs a muzsikához alapkönyvre és az Énektárra épül. És mindjárt mondjuk is el, hogy az Énektár negyediktől ugyancsak tizenkettedik osztályig használható, s népdalok, kánonok, más népek dalai, egyházi énekek, kórusművek, műzenei szemelvények, a hangzóanyaghoz szükséges, énekelhető kották találhatók meg benne.
Természetesen tartozik a családhoz egy CD-sor, amely negyediktől tizenkettedik osztályig kínál hétszáz zenei példát, húsz órányi zenehallgatást, meg néhány megértést segítő magyarázatot. Még Nótafa CD (I. II.) is van, amely a harmadiktól a tizenkettedik osztályig kínál rendhagyó népzenei anyagot a gyerekeknek.
A tanmenetek, módszertani ajánlások, összehasonlító táblázatok mellett folyosón, vagy tanteremben elhelyezhető falitáblák, sőt nagy alakú leporelló-kiadványok is segítik az eligazodást korok és kultúráramlatok között.
A komplex művészeti nevelésről elmélkedve érdemes e csodálatos sorozatban rejlő lehetőségeket is megismerni. A Kulcs a muzsikához természetesen hivatalos tankönyvjegyzékről rendelhető, kapható a Kello webáruházában, illetve a Kódex Tankönyvcentrumban (1054 Budapest, Honvéd u. 5.).
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból