Einstein hard és Einstein light
Ismét egy optimista feltételezéssel élek. Azt remélem, hogy a Kedves Olvasó meg akarja szeretni a fizikát (is). Esetleg meg akarja szerettetni serdülő gyermekével, akinél közeleg a pályaválasztás ideje és a szülőt elfogja az aggodalom, hogy magzata esetleg a filmesztétika-vallástörténet szakot választja. Ez utóbbi segítségével bizonyos fogalmak jelentésbéli különbözőségét is érzékeltethetjük. A fizikába történő beleszeretés valószínűtlen, a filmesztétika-vallástörténet végzettséggel történő állástalálás pedig lehetetlen esemény. De hátha.
Tanítsunk fizikát!
Jelen esetben két könyv szimultán fogyasztására buzdítanám az Olvasót, Albert Einstein A speciális és általános relativitás elmélete, illetve Martin Kornelius Einstein light című könyvének felhőtlen szórakozásként történő befogadására.
Nem kell megijedni. A jó, fizikus és teológus végzettségű, Martin csak a gyermekeinek akarta elmagyarázni a relativitás elméletet, míg Einstein teljesen komolyan állítja, hogy saját ismeretterjesztő könyvecskéjének befogadásához, a türelmen és akaraterőn kívül, az érettségi vizsga anyagának ismeretét igényli csupán. Azért támad egy olyan impressziónk, hogy arrafelé akkoriban komolyabban vették a matematika érettségit, mint technikai korunkban. Abban a retrográd időben ugyanis még nem lehetett matematikából, részképességzavarra hivatkozva, felmentést kérni.
Mára azonban a matematika édestestvérét, a fizikát magasabb szinten oktatók körében van némi vita arról, hogy vajon miként is kellene tanítani e nemes tárgyat. Némelyek amellett érvelnek, hogy a fizika kész (-nek sugallt) (és sikeres) elméletek és modellek halmazaként történő oktatása hibás gondolkodási struktúra kialakulását eredményezi a hallgatókban, olyan fogalomkészletet alakít ki, amely inkább korlátozza a fejlődést, mint segíti. A tudománytörténet ugyanis tévedések tanulságos és szórakoztató története is, amely az egymást követő korok hangulatával, vágyaival, világképével, tudományos divatjaival együtt értelmezve mutatja meg csak igazán az alkotó elmék sikerességének a tágabb kontextusait, a korszakos zsenik ugyanis még a matematikában és a fizikában sem magányos hősök, hanem olyan emberek, akik társalognak más emberekkel, olvasnak újságokat és könyveket.
Mindez azért fontos, mert a XIX. század végének és a XX. század első évtizedeinek tudományos forradalma az emberiség legnagyobb gondolati ugrása volt. Nemcsak visszafelé, hanem előre nézve is. És ennek a teljes „újratervezésnek” a kezdő pillanata a speciális relativitáselmélet, ami csak bevezetője az első olyan tudományos elméletnek, az általános relativitáselméletnek, amely elvezetett (elméletben) a mi világmindenségünk megmagyarázhatóságának és leírhatóságának lehetőségéhez. Einstein előtt ugyanis volt két általános érzés a nyugati civilizációban. Egyrészt úgy tűnt, hogy a tudomány műve a befejezéséhez közeledik, másrészt a technika, technológia olyan elképesztő mértékben fejlődött, hogy azt ígérhette teljesen komolyan, az ember szó szerint mindenre képes lehet már a közeli jövőjében.
Amit tudunk, és amit soha nem tudhatunk
Alig több, mint száz éve kiderült azonban, hogy szinte semmit sem tudunk és, hogy alapvető fogalmaink nem alkalmasak a világ leírására. Hiába működik a technológiánk, ha tudásunk nem teljes és nem is lehet teljes. Mert akkor még hittek a teljes tudás lehetőségében.
Attól tartok elfelejtkeztünk erről a sokkról. Emlékszünk rá, hogy az I. világháború mennyire megrázta az európai embert, emlékszünk rá, hogy milyen technikai újítások változtatták meg a mindennapi életet, de nem emlékszünk arra az intellektuális pezsgésre, amely áthatotta ezeket az évtizedeket, amikor az utca embere is meg akarta érteni a „relativitást”, vagy az „entrópianövekedés” tételét. Ez utóbbinak a félreértése is egy tanulságos történet, hogy mennyire nehéz is befogadni egy magától értetődő állítás általános következményeit.
Amikor jól el akarunk magyarázni valamit, figyelembe kell vennünk azokat a tudáselemeket, amelyet a befogadónk ismer, illetve amelyeket evidenciának tekint, sokszor nem is tudatosan. Tapasztalataim szerint a matematikai és fizikai problémák ismeretterjesztő mélységű áttekintésekor a legnagyobb kihívás, hogy egy komplex magyarázaton belül, hogyan tartsunk egyensúlyt az érthetőség és a tényszerűség között. Ez persze lehetetlen küldetés, amelynek Einstein sem tudott megfelelni, ezért érdemes segédanyagok felhasználásához folyamodni. Ebből persze nem következik, hogy Kornelius könyve könnyű olvasmány lenne, de az ő számára már rendelkezésére áll számtalan modern kísérlet eredménye, illetve az Einstein korában elképzelhetetlen mérési pontosság, valamint számára nem volt kötelező az a félreérthetetlenség, amit az „ötletgazdától” értelemszerűen elvárunk.
Ha a relativitáselméletet nem akarjuk teljes egészében megérteni, hanem inkább a hozzá vezető problémákat megismerni, jobb úton járunk. Az Eddington angol csillagászról szóló anekdota szerint, amikor felmerült, hogy a relativitáselméletet csak hárman értik, Eddingtonnak csak Einstein és maga jutottak eszébe, már a harmadikra sem volt ötlete. Mi sem fogunk bekerülni ebbe a felsorolásba, de garantáltan rádöbbenhetünk arra, hogy melyek azok a jelenségek és problémák, sokszor egészen közel hozzánk, amelyek már a relativisztikus hatások körébe tartoznak.
A GPS
Kornelius könyvének rövidke fejezete szól a GPS-ről, amit szinte mindannyian a működési elvének általános ismerete nélkül használunk, mélyebb megértése pedig csak nagyon kevesek luxusa. A GPS működésének áttekintéséhez először kell néhány mondat a koordináta rendszerekről, meg a három tér és egy idő dimenzióról. Aztán emlékezteti az olvasót a szerző, hogy a relativitáselmélet óta e dimenziók nem választhatóak szét olyan kényelmesen, ahogy eddig megszoktuk. És itt következik a könyv egyik (a sok közül) „jó mondata”: „ez (a különválasztás) csak egy közönséges bolygón, gyenge gravitációs tér esetén használható és csak a mindennapok csigalassúságú mozgásaira.”
Az ember nem érzékeli azokat a drámai különbségeket, amelyek mindennapi életterének körülményei és nagyságrendjei, illetve a világmindenség egyéb részeinek körülményei és nagyságrendjei között feszülnek. A felfoghatatlan kifejezés bizonyosan találó erre a különbségre.
A GPS rendszer műholdjai másodpercenként csak ezer jelet küldenek a Föld felé, az órájuk időadatával (egy atomóra működik rajtuk) és a helyadattal. Ez egy emberi léptékű számnak tűnik például.
A műholdak és a földi jelfogó mozognak egymáshoz képest, ami már relativisztikus hatásokat eredményez, miként az is, hogy a vevő eltérő magasságban található a műholdakhoz képest, tehát a műholdak órája a földihez képest ezer évente tizenhat másodpercet siet (Mert a nagyobb testek közelében lassabban múlik az idő, ennek és az ilyen mondatoknak a megemésztése egyébként, többek között, az általános feladatunk.). Ez már nem emberléptékű, de emberi aggyal is értelmezhető nagyságrend. Már csak a fénysebesség állandóságát kell megemésztenünk (Hogy a kibocsátó forrás sebességétől függetlenül mindig azonos sebességűnek mérjük a fényt.), valamint azt, hogyha ezekre a relativisztikus effektusokra nem lennénk tekintettel, akkor óránként ötszáz méterrel térne el a pozíció-meghatározásunk a valóságostól. Ötszáz méterről nem is biztos, hogy látszik az a kocsma ahová készültünk. Már el is tévedtünk. A kompenzálásnál egyébként azt használják fel, hogy elektromágneses hullám bizonyos tulajdonságai is változnak ilyenkor és miután azokat könnyebb technikailag érzékelni az időlassulás helyett, inkább azokat mérik.
A szerző egyébként homályban hagy bennünket abban a tekintetben. Hogy ez az ötszáz méter hogyan jön össze. Vagy azért, mert ez annyira bonyolult, hogy nem akar elkedvetleníteni bennünket, vagy azért, ami egyébként sokkal szomorúbb, mert természetesnek veszi, hogy a korábbiakból ez magától értetődő. Persze hogy az, ha már mind a két könyvet elolvastuk és megértettük.
Szerintem ez egyébként olyan, mint a (nem relativisztikus) pincelépcső: Ha jó a buli, többször le és fel kell menni rajta, csak arra kell ügyelni, hogy végén fent legyen az ember.
Tanítsunk fizikát!
Jelen esetben két könyv szimultán fogyasztására buzdítanám az Olvasót, Albert Einstein A speciális és általános relativitás elmélete, illetve Martin Kornelius Einstein light című könyvének felhőtlen szórakozásként történő befogadására.
Nem kell megijedni. A jó, fizikus és teológus végzettségű, Martin csak a gyermekeinek akarta elmagyarázni a relativitás elméletet, míg Einstein teljesen komolyan állítja, hogy saját ismeretterjesztő könyvecskéjének befogadásához, a türelmen és akaraterőn kívül, az érettségi vizsga anyagának ismeretét igényli csupán. Azért támad egy olyan impressziónk, hogy arrafelé akkoriban komolyabban vették a matematika érettségit, mint technikai korunkban. Abban a retrográd időben ugyanis még nem lehetett matematikából, részképességzavarra hivatkozva, felmentést kérni.
Mára azonban a matematika édestestvérét, a fizikát magasabb szinten oktatók körében van némi vita arról, hogy vajon miként is kellene tanítani e nemes tárgyat. Némelyek amellett érvelnek, hogy a fizika kész (-nek sugallt) (és sikeres) elméletek és modellek halmazaként történő oktatása hibás gondolkodási struktúra kialakulását eredményezi a hallgatókban, olyan fogalomkészletet alakít ki, amely inkább korlátozza a fejlődést, mint segíti. A tudománytörténet ugyanis tévedések tanulságos és szórakoztató története is, amely az egymást követő korok hangulatával, vágyaival, világképével, tudományos divatjaival együtt értelmezve mutatja meg csak igazán az alkotó elmék sikerességének a tágabb kontextusait, a korszakos zsenik ugyanis még a matematikában és a fizikában sem magányos hősök, hanem olyan emberek, akik társalognak más emberekkel, olvasnak újságokat és könyveket.
Mindez azért fontos, mert a XIX. század végének és a XX. század első évtizedeinek tudományos forradalma az emberiség legnagyobb gondolati ugrása volt. Nemcsak visszafelé, hanem előre nézve is. És ennek a teljes „újratervezésnek” a kezdő pillanata a speciális relativitáselmélet, ami csak bevezetője az első olyan tudományos elméletnek, az általános relativitáselméletnek, amely elvezetett (elméletben) a mi világmindenségünk megmagyarázhatóságának és leírhatóságának lehetőségéhez. Einstein előtt ugyanis volt két általános érzés a nyugati civilizációban. Egyrészt úgy tűnt, hogy a tudomány műve a befejezéséhez közeledik, másrészt a technika, technológia olyan elképesztő mértékben fejlődött, hogy azt ígérhette teljesen komolyan, az ember szó szerint mindenre képes lehet már a közeli jövőjében.
Amit tudunk, és amit soha nem tudhatunk
Alig több, mint száz éve kiderült azonban, hogy szinte semmit sem tudunk és, hogy alapvető fogalmaink nem alkalmasak a világ leírására. Hiába működik a technológiánk, ha tudásunk nem teljes és nem is lehet teljes. Mert akkor még hittek a teljes tudás lehetőségében.
Attól tartok elfelejtkeztünk erről a sokkról. Emlékszünk rá, hogy az I. világháború mennyire megrázta az európai embert, emlékszünk rá, hogy milyen technikai újítások változtatták meg a mindennapi életet, de nem emlékszünk arra az intellektuális pezsgésre, amely áthatotta ezeket az évtizedeket, amikor az utca embere is meg akarta érteni a „relativitást”, vagy az „entrópianövekedés” tételét. Ez utóbbinak a félreértése is egy tanulságos történet, hogy mennyire nehéz is befogadni egy magától értetődő állítás általános következményeit.
Amikor jól el akarunk magyarázni valamit, figyelembe kell vennünk azokat a tudáselemeket, amelyet a befogadónk ismer, illetve amelyeket evidenciának tekint, sokszor nem is tudatosan. Tapasztalataim szerint a matematikai és fizikai problémák ismeretterjesztő mélységű áttekintésekor a legnagyobb kihívás, hogy egy komplex magyarázaton belül, hogyan tartsunk egyensúlyt az érthetőség és a tényszerűség között. Ez persze lehetetlen küldetés, amelynek Einstein sem tudott megfelelni, ezért érdemes segédanyagok felhasználásához folyamodni. Ebből persze nem következik, hogy Kornelius könyve könnyű olvasmány lenne, de az ő számára már rendelkezésére áll számtalan modern kísérlet eredménye, illetve az Einstein korában elképzelhetetlen mérési pontosság, valamint számára nem volt kötelező az a félreérthetetlenség, amit az „ötletgazdától” értelemszerűen elvárunk.
Ha a relativitáselméletet nem akarjuk teljes egészében megérteni, hanem inkább a hozzá vezető problémákat megismerni, jobb úton járunk. Az Eddington angol csillagászról szóló anekdota szerint, amikor felmerült, hogy a relativitáselméletet csak hárman értik, Eddingtonnak csak Einstein és maga jutottak eszébe, már a harmadikra sem volt ötlete. Mi sem fogunk bekerülni ebbe a felsorolásba, de garantáltan rádöbbenhetünk arra, hogy melyek azok a jelenségek és problémák, sokszor egészen közel hozzánk, amelyek már a relativisztikus hatások körébe tartoznak.
A GPS
Kornelius könyvének rövidke fejezete szól a GPS-ről, amit szinte mindannyian a működési elvének általános ismerete nélkül használunk, mélyebb megértése pedig csak nagyon kevesek luxusa. A GPS működésének áttekintéséhez először kell néhány mondat a koordináta rendszerekről, meg a három tér és egy idő dimenzióról. Aztán emlékezteti az olvasót a szerző, hogy a relativitáselmélet óta e dimenziók nem választhatóak szét olyan kényelmesen, ahogy eddig megszoktuk. És itt következik a könyv egyik (a sok közül) „jó mondata”: „ez (a különválasztás) csak egy közönséges bolygón, gyenge gravitációs tér esetén használható és csak a mindennapok csigalassúságú mozgásaira.”
Az ember nem érzékeli azokat a drámai különbségeket, amelyek mindennapi életterének körülményei és nagyságrendjei, illetve a világmindenség egyéb részeinek körülményei és nagyságrendjei között feszülnek. A felfoghatatlan kifejezés bizonyosan találó erre a különbségre.
A GPS rendszer műholdjai másodpercenként csak ezer jelet küldenek a Föld felé, az órájuk időadatával (egy atomóra működik rajtuk) és a helyadattal. Ez egy emberi léptékű számnak tűnik például.
A műholdak és a földi jelfogó mozognak egymáshoz képest, ami már relativisztikus hatásokat eredményez, miként az is, hogy a vevő eltérő magasságban található a műholdakhoz képest, tehát a műholdak órája a földihez képest ezer évente tizenhat másodpercet siet (Mert a nagyobb testek közelében lassabban múlik az idő, ennek és az ilyen mondatoknak a megemésztése egyébként, többek között, az általános feladatunk.). Ez már nem emberléptékű, de emberi aggyal is értelmezhető nagyságrend. Már csak a fénysebesség állandóságát kell megemésztenünk (Hogy a kibocsátó forrás sebességétől függetlenül mindig azonos sebességűnek mérjük a fényt.), valamint azt, hogyha ezekre a relativisztikus effektusokra nem lennénk tekintettel, akkor óránként ötszáz méterrel térne el a pozíció-meghatározásunk a valóságostól. Ötszáz méterről nem is biztos, hogy látszik az a kocsma ahová készültünk. Már el is tévedtünk. A kompenzálásnál egyébként azt használják fel, hogy elektromágneses hullám bizonyos tulajdonságai is változnak ilyenkor és miután azokat könnyebb technikailag érzékelni az időlassulás helyett, inkább azokat mérik.
A szerző egyébként homályban hagy bennünket abban a tekintetben. Hogy ez az ötszáz méter hogyan jön össze. Vagy azért, mert ez annyira bonyolult, hogy nem akar elkedvetleníteni bennünket, vagy azért, ami egyébként sokkal szomorúbb, mert természetesnek veszi, hogy a korábbiakból ez magától értetődő. Persze hogy az, ha már mind a két könyvet elolvastuk és megértettük.
Szerintem ez egyébként olyan, mint a (nem relativisztikus) pincelépcső: Ha jó a buli, többször le és fel kell menni rajta, csak arra kell ügyelni, hogy végén fent legyen az ember.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból