Gyermekeknek programokról, programnyelvekről
A mai általános iskolások már a digitális nemzedékhez tartoznak, éppen ezért a legtöbb iskolában kiemelten kezelik a számítástechnika oktatását. Az alapokat általában még alsó tagozatban le kell fektetni, ám ehhez eddig a szülők, vagy akár a tanárok nem nagyon válogathattak a gyermekek felkészülését segítő szakirodalomban.
Négy alapkötet
Ezt a helyzetet szeretné orvosolni a Napraforgó Könyvkiadó gondozásában megjelent Kódgép-sorozat, amely négy, gyerekeknek szóló kötettel és egy, felnőtteket segítő kézikönyvvel vezeti be a kicsiket – és a nagyokat – a programozás, kódírás világába.
A Kódgép-sorozat négy alapkötete lépésről lépésre viszi végig a gyerekeket az alapfogalmaktól kiindulva, a Logo, a Scratch, a Python, a HTML és a JavaScript programozási nyelvek segítségével s komplex programozási feladatok megoldásáig. Hiánypótló módon mutatja be a programozás világát, megismerteti velük a legfontosabb alapfogalmakat, alapelveket, és a hibajavítás lépéseit is. Minden kötet végén a megoldások és a minilexikon is segít abban, hogy a gyermek teljes képet kapjon az adott kötetben tárgyalt programokról, programnyelvekről.
Alapfogalmaktól a saját weboldalig
Az első kötetben, az alapfogalmak tisztázása után előbb a Logo, majd a Scratch programok legegyszerűbb programozási lépéseit sajátíthatják el a gyerekek. Már az első kötet végén találkozhatnak a hibakeresés és –javítás folyamatával, amelyre mind a négy kötet végén – természetesen az egyre emelkedő tudásszintnek megfelelően – sor fog kerülni, hiszen a programírás közben mindenki hibázik, ezért nagyon fontos kialakítani azt a készséget, hogy felfedezzék és javítani tudják a saját hibáikat a programjaikban. A második kötet továbbviszi a Logo és a Scratch programozási nyelvek ismertetését, bevezeti a ciklusok és a változók fogalmát, és a gyerekek már bonyolultabb programozási feladatokat kapnak: egy-egy játékot kell létrehozniuk, amely amellett, hogy érdekes feladat a számukra, nagyon jól gyakoroltatja az első két kötet ismeretanyagát. A harmadik kötet az elágazásokkal ismét magasabb szintre emeli a Scratch program felhasználói szintű ismereteit, majd új programnyelvet vezet be: a gyerekek feljebb léphetnek a programozás képzeletbeli létráján, és a korábban ismertetett, inkább játékos programok után a Python programnyelv alapjait sajátíthatják el, amely már jobban hasonlít a programozók által használt felülethez. A negyedik kötetben két programnyelv: a weblapok létrehozására használt JavaScript és HTML kerül a középpontba. Ebben a kötetben már saját weboldal létrehozása a feladat, amely során a programozás mellett megismerkednek a webes etikett és biztonságos nethasználat nagyon fontos szabályaival is.
Biztos háttér
A Kézikönyv szülőknek és tanároknak kötete a felnőtteknek – szülőknek és tanároknak – nyújt segítséget abban, hogy a Kódgép-sorozat négy kötetében bemutatott anyaghoz biztos hátteret kapjanak: bővebb információkat találnak a kulcsfogalmakról, javaslatokat arra, hogyan segítsék a gyermekeket a problémák megértésében és megoldásában. A kötet további, az alapkötetekben nem szereplő feladatokat is rejt, amelyekkel a gyorsabban haladó gyermekek fejlődését segíthetik. Technikai segítséget és hibajavítási tippeket kapnak minden, a sorozatban bemutatott nyelvhez, vagyis a Logóhoz, a Scratch-hez, a Pythonhoz, a HTML-hez és a JavaScripthez is. A kötetek felépítése révén egy fejezet akár egy informatika tanóra anyagát is képezheti: egy kötet egy félév tananyagát öleli fel, tehát akár a tanórák színesítésére, de természetesen az otthoni gyakorlásra is kiválóan felhasználható.
Négy alapkötet
Ezt a helyzetet szeretné orvosolni a Napraforgó Könyvkiadó gondozásában megjelent Kódgép-sorozat, amely négy, gyerekeknek szóló kötettel és egy, felnőtteket segítő kézikönyvvel vezeti be a kicsiket – és a nagyokat – a programozás, kódírás világába.
A Kódgép-sorozat négy alapkötete lépésről lépésre viszi végig a gyerekeket az alapfogalmaktól kiindulva, a Logo, a Scratch, a Python, a HTML és a JavaScript programozási nyelvek segítségével s komplex programozási feladatok megoldásáig. Hiánypótló módon mutatja be a programozás világát, megismerteti velük a legfontosabb alapfogalmakat, alapelveket, és a hibajavítás lépéseit is. Minden kötet végén a megoldások és a minilexikon is segít abban, hogy a gyermek teljes képet kapjon az adott kötetben tárgyalt programokról, programnyelvekről.
Alapfogalmaktól a saját weboldalig
Az első kötetben, az alapfogalmak tisztázása után előbb a Logo, majd a Scratch programok legegyszerűbb programozási lépéseit sajátíthatják el a gyerekek. Már az első kötet végén találkozhatnak a hibakeresés és –javítás folyamatával, amelyre mind a négy kötet végén – természetesen az egyre emelkedő tudásszintnek megfelelően – sor fog kerülni, hiszen a programírás közben mindenki hibázik, ezért nagyon fontos kialakítani azt a készséget, hogy felfedezzék és javítani tudják a saját hibáikat a programjaikban. A második kötet továbbviszi a Logo és a Scratch programozási nyelvek ismertetését, bevezeti a ciklusok és a változók fogalmát, és a gyerekek már bonyolultabb programozási feladatokat kapnak: egy-egy játékot kell létrehozniuk, amely amellett, hogy érdekes feladat a számukra, nagyon jól gyakoroltatja az első két kötet ismeretanyagát. A harmadik kötet az elágazásokkal ismét magasabb szintre emeli a Scratch program felhasználói szintű ismereteit, majd új programnyelvet vezet be: a gyerekek feljebb léphetnek a programozás képzeletbeli létráján, és a korábban ismertetett, inkább játékos programok után a Python programnyelv alapjait sajátíthatják el, amely már jobban hasonlít a programozók által használt felülethez. A negyedik kötetben két programnyelv: a weblapok létrehozására használt JavaScript és HTML kerül a középpontba. Ebben a kötetben már saját weboldal létrehozása a feladat, amely során a programozás mellett megismerkednek a webes etikett és biztonságos nethasználat nagyon fontos szabályaival is.
Biztos háttér
A Kézikönyv szülőknek és tanároknak kötete a felnőtteknek – szülőknek és tanároknak – nyújt segítséget abban, hogy a Kódgép-sorozat négy kötetében bemutatott anyaghoz biztos hátteret kapjanak: bővebb információkat találnak a kulcsfogalmakról, javaslatokat arra, hogyan segítsék a gyermekeket a problémák megértésében és megoldásában. A kötet további, az alapkötetekben nem szereplő feladatokat is rejt, amelyekkel a gyorsabban haladó gyermekek fejlődését segíthetik. Technikai segítséget és hibajavítási tippeket kapnak minden, a sorozatban bemutatott nyelvhez, vagyis a Logóhoz, a Scratch-hez, a Pythonhoz, a HTML-hez és a JavaScripthez is. A kötetek felépítése révén egy fejezet akár egy informatika tanóra anyagát is képezheti: egy kötet egy félév tananyagát öleli fel, tehát akár a tanórák színesítésére, de természetesen az otthoni gyakorlásra is kiválóan felhasználható.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból