DOS

A „DOS”betűszó nem az IBM 1966-ban megjelent operációs rendszerének rövidítését takarja ez esetben, hanem a kormány új Digitális Oktatási Stratégiáját. Az elkészült stratégiával Magyarország élen járhat az Európai Unióban. A napokban bemutatott koncepció szerint a magyar oktatási rendszerben a jövőben jóval nagyobb szerephez jut a digitalizáció. Erről és más fontos információkról beszélt Deutsch Tamás, a Digitális jólét programért felelős miniszterelnöki biztos. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának oktatásért felelős államtitkára pedig többek közt arról, hogy a kormány célja az, hogy az informatikus szakemberek utánpótlása biztosított legyen.

Szeptemberben élesedik

Elkészült és a tervek szerint nyár végén a kormány elé kerül a digitális oktatási stratégia, szeptemberben pedig a kabinet hozzálát a program végrehajtásához – jelentette be Deutsch Tamás. A miniszterelnöki biztos hangsúlyozta: a stratégia minden elemében illeszkedik a kormányzat szakképzési, felsőoktatási és felnőttképzési rendszert fejlesztő elképzeléseihez.
A digitalizáció nem választás kérdése, mindannyiunk életét érinti – szögezte le Deutsch. Hozzátette: a kabinet célja, hogy hazánkban a folyamat úgy menjen végbe, hogy mindenki a nyertese legyen. A miniszterelnöki biztos kiemelte: a digitalizáció valamennyi ágazatra hatással van, és ma már Magyarországon alig van olyan munkahely, amelynek betöltéséhez valamilyen szintű digitális ismeretre, tudásra ne lenne szükség.  Hangsúlyozta: A DOS alapján a magyar oktatási rendszerben az eddigieknél nagyobb szerephez jut a digitális világ, ehhez azonban az oktatáson belül új személetmódra, pedagógiai módszertanra, új tanulási módszerekre, a tanulási életpálya nyomon követhetőségére van szükség.

Fontos a pedagógusok részvétele
Megtudhattuk azt is, hogy az új digitális oktatási stratégia foglalkozik a fizikai infrastruktúrával, az intézmények eszközellátásával, a pedagógusok digitális felkészültségével és az oktatási tananyagokkal is. A miniszterelnöki biztos célként jelölte meg, hogy 2020-ra befejeződjön a magyar oktatási rendszer digitális átalakítása, továbbá, hogy a stratégia modellértékű legyen. Ezzel Deutsch Tamás szerint a digitális írástudást, az internet elterjedtségét, a pedagógusok digitális felkészültségét tekintve hazánk megelőzheti az Európai Unió átlagát.
Czunyiné dr. Bertalan Judit, digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos ugyanakkor arról beszélt, fontos, hogy minél több pedagógus részt vegyen a célzott és jól ütemezett digitális továbbképzésben.

Készségek és eszközök
A sajtóeseményen Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár elmondta: a Kormány célul tűzte ki, hogy a 2018/2019-es tanévet egy teljesen új Nemzeti alaptantervvel, kerettantervi struktúrával kezdi meg. Ebben a digitális készségek és eszközök használata fontos szerephez jut majd. Hozzátette, hogy már a mostani tanévben lesz előrelépés, mivel az elmúlt években kifejlesztett több mint százhatvan tankönyv digitális formában is elérhető lesz.
Az államtitkár kitért arra is, hogy „Magyarországon informatikushiánnyal küzdünk”, ezért az oktatási rendszer kiemelt feladata lesz a jövőben, hogy a szakemberképzés utánpótlása biztosított legyen.  Ezzel összefüggésben megjegyezte, szükség van a matematikai, a természettudományi, az informatikai és a műszaki képzésekre jelentkezők számának növelésére, mivel a jelentkezési arány már évek óta huszonöt százalék körül mozog.  A cél a negyven százalék elérése – jelentette ki Palkovics.