Rubik-kocka

Egy családi anekdotával kezdeném. De megígérem, hogy többel nem fognak találkozni ebben a cikkben. Családom – a sors szeszélyéből – Amerikában töltött 2 évet a 80-as évek közepén. Az amerikaiaknál pedig élénken él az a hagyomány, hogy a frissen beköltöző családokat a szomszédok ajándékokkal köszöntik, és megismerkednek velük. Az egyik ilyen első szomszédlátogatás „wellcome gift”-je egy Rubik-kocka volt. Megtehetnénk azt, hogy nem a szépet és a gesztust látjuk ebben az ajándékban, példának okáért: reménykedtek, mi is annyira idegesek leszünk a rengeteg hiábavaló, eredménytelen próbálkozástól, mint amilyenek ők lettek, de akár bízhattak abban is, hogy a magyarok végre megmutatják, hogyan is kéne kirakni az elmés szerkezetet. Internet nem lévén, biológus és magyartanár szülőkkel, nulla matematikai vonzalommal, természetesen az előbbi történt.

De mit is kéne tudnunk erről az egyszerű játékról, melyhez – Puskás Ferenc után – gondolkodás nélkül kapcsolják a világ bármely tájára elvetődő magyarokat?

Rubik Ernő 1944. július 13-án, Budapesten született. 1967-ben építészmérnöki diplomát szerzett a Budapesti Műszaki Egyetemen. Először a 2X2X2-es kockán kezdett el dolgozni, azonban ennek az elforgathatósága akkor még problémát jelentett. Emiatt csak 1974 tavaszán került ki kezei közül az első kocka, ám még ez sem nem volt működőképes. Ennek ellenére a Bűvös Kocka születését ettől az évtől datáljuk, így a találmány idén töltötte be 40. születésnapját.
A kocka 1979-ben nyerte el végső, 2X2X2-es formáját, melynek oldalait a feltaláló különböző színekkel jelölte. A színezésnek is külön szisztémája volt: az átellenes oldalak színének változása sárga szín hozzáadástól függött: a fehér oldallal a sárga, kékkel a zöld, míg a pirossal párhuzamosan a narancsszínű oldal foglalt helyet. A játék célja, hogy térben való forgatás segítségével az összekevert színű oldalakat újra egységessé tegyük. Szintén ebben az évben a 3X3X3-sá fejlesztett variáció hozta meg alkotójának a külföldi terjesztési szerződést (Ideal toy Co) és az ezzel járó világhírt.
Visszagondolva teljesen lehetetlennek tartottam, hogy valaha is megfejtsem a kocka rejtélyét. Az igazat megvallva, nem is nagyon érdekelt a dolog. Azonban a középiskolai éveim végén, 11.-ben valaki behozott egy 3X3X3-as, standard kockát, és elkezdte forgatni előttünk, mi pedig irigykedve figyeltük, ahogy kusza forgatások segítségével egyre szabályosabbakká válnak a színek. Ez az osztálytársunk nem volt irigy, szívesen elmagyarázta nekünk a trükköket, melyre szükségünk lesz, hogy mi is végrehajthassuk a „csodát”. Meglepetésünkre és csalódottságunkra kiderült, hogy 4 szimpla forgatás kombinációval ki lehet rakni a játékot. Azonban, ahogy egy nagyon bölcs hölgy mondta: „A férfiak azért férfiak, mert bármit csinálnak, képesek azt sportnak hinni és hívni”. Én abszolút belátom ennek a tézisnek az igazát. Gondoljunk csak bele, milyen helyet foglal el a póker vagy a darts a sport tv-k műsorán! Ezek után nem is csodálkoztam, hogy mikor a cikk írására készültem, rábukkantam a Rubik-kocka Világbajnokság videó anyagaira is. Az első bajnokságot – mi sem természetesebb – Budapesten, 1982-ben rendezték 12 ország részvételével, melyet 22,95 század másodpercnyi idővel Minh Thai nyert. Alig 3 év telt el, és a kocka olyan ismertségre tett szert, mely lehetővé tette egy ilyen szintű bajnokság kiírását! 2013-ban pedig az ausztrál Feliks Zemdegs nyerte a világbajnokságot a lélegzetelállító 7,36 század másodperces teljesítményével. Ezek után pedig azt is meg kell említeni, hogy leleményes fejlesztők olyan robotok programozását tűzték ki célul, amelyeknek feladatuk a kocka kirakása. A jelenlegi leggyorsabb szerkezet, mely az elmés CubeStromer II. névre hallgat, csupán 5,27 század másodperc alatt rakja ki a 3X3X3-as kockát, jócskán ráverve így az emberi logikára és gondolkodásra.
Népszerűsége miatt a Rubik-stúdió újabb és újabb fejlesztéseket dolgoz ki a kockát illetően: így jöttek létre a 4X4X4-es és 5X5X5-ös, valamint a más mértani alakkal rendelkező játékok (megaminx, piramix). A játékosok pedig újabb és újabb kihívásokat keresnek: kéz nélkül, avagy vakon összerakni a kockát. Ez utóbbi jeles képviselője Enderey Marcell, aki a 3X3X3-as 4X4X4-es és 5X5X5-ös kocka vak kirakásában is bajnoki címet szerzett a Las Vegasban rendezett 2013-as VB-n. Ugyanezen a versenyen szintén kiválóan helyt állt a magyar csapat többi tagja: Bózsing Hunor Bence, Kocza István és Barát Bence is. Reméljük, hogy a világhír felé vezető úton ez volt számukra az utolsó előtti állomás. Szurkolunk nektek fiúk!