Unortodox – A másik út – podcast kritika
Miután testileg és lelkileg is a fájdalom lett a sorsa, egy tizenhét éves zsidó lány elhatározza, hogy megszökik a haszid közösségből. A Deborah Feldman megrázó történetét feldolgozó Netflixes miniszéria számos ponton eltér az eredeti önéletrajzi regénytől, és túlzottan átcsap a neoliberalizmus propagandafilmjévé. Géczy Dávid filmrendező és Pöltl Oxi Zoltán újságíró rendesen két pártra szakadt az Unortodox elemzése kapcsán. A Magyarországon is best seller-ré vált könyv után most itt a több szempontból is alternatív változattá formált filmes adaptáció.
Kép forrása
Spotify
LEJÁTSZÁS
Apple Podcasts
LEJÁTSZÁS
Könyv-Kult Bibliopod
LEJÁTSZÁS
A 2020 Filmodüsszeia két állandó podcastere ezúttal a következő kérdésekre keresi a választ. Mennyiben tér el az eredeti regénytől a filmes változat? Miért tartotta a rendező fontosnak, hogy ne az eredeti önéletrajzot vigye filmre? Mit tudunk meg a filmből a szatmári haszid zsidó közösség mindennapjairól? Valóban belelátnak a nézők ennek a zárt vallási rendszernek a lényegébe? Elítélhető-e az a szabályok szerint kialakított élet, melyben olyan fájdalmakkal kell élnie a nők jelentős részének, mint a filmbeli Esty? Miért választott a filmrendező egy negyvenöt kilós törékeny, különleges kisugárzású nőt a film főszereplőjének? Miért volt fontos, hogy az Unortodox miniszéria másik fő színtere ne az eredeti helyszínen, hanem Berlinben játszódjék, ahol egyfajta neoliberális propaganda környezetbe érkezik meg a menekülő főhős? Mennyire életszerű a mélyen vallásos zsidók viselkedése, melyet a filmben láthatunk? Ki válik a megtekintés után a leginkább rokonszenvesnek a filmben: a fájdalmai elől menekülő lány, a vallás betartását szorgalmazó haszidok vagy a Esty leszbikus édesanyja, aki ugyancsak Berlinben él?
Kép forrása
Spotify
LEJÁTSZÁS
Apple Podcasts
LEJÁTSZÁS
Könyv-Kult Bibliopod
LEJÁTSZÁS
A 2020 Filmodüsszeia két állandó podcastere ezúttal a következő kérdésekre keresi a választ. Mennyiben tér el az eredeti regénytől a filmes változat? Miért tartotta a rendező fontosnak, hogy ne az eredeti önéletrajzot vigye filmre? Mit tudunk meg a filmből a szatmári haszid zsidó közösség mindennapjairól? Valóban belelátnak a nézők ennek a zárt vallási rendszernek a lényegébe? Elítélhető-e az a szabályok szerint kialakított élet, melyben olyan fájdalmakkal kell élnie a nők jelentős részének, mint a filmbeli Esty? Miért választott a filmrendező egy negyvenöt kilós törékeny, különleges kisugárzású nőt a film főszereplőjének? Miért volt fontos, hogy az Unortodox miniszéria másik fő színtere ne az eredeti helyszínen, hanem Berlinben játszódjék, ahol egyfajta neoliberális propaganda környezetbe érkezik meg a menekülő főhős? Mennyire életszerű a mélyen vallásos zsidók viselkedése, melyet a filmben láthatunk? Ki válik a megtekintés után a leginkább rokonszenvesnek a filmben: a fájdalmai elől menekülő lány, a vallás betartását szorgalmazó haszidok vagy a Esty leszbikus édesanyja, aki ugyancsak Berlinben él?
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból