Műgyűjtemény a Gyűjtőben
Roczkov Radmila és Milorad Krstić Ruben Brandt, a gyűjtő című animációs filmjének folytatódik a diadalútja ezen a nyáron is. Az akció-thriller világpremierje Locarnóban volt tavaly, a nyolcezer férőhelyes Piazza Grandén, majd a legjobb forgatókönyv díját nyerte el a 15. Sevillai Európai Filmfesztiválon. 2018 novemberétől a Mozinet forgalmazásában folyamatosan vetítik a magyar mozik, megérdemelt sikerrel: a hazai nézőszám elérte az ötvenezret. Igazi heistfilm (’rablásfilm’), és művészi utalásaiban szinte követhetetlenül gazdag ez a kilencvennégy perces mozi, melyben a rendező emléket állít legkedvesebb festőinek. A művészeti utalások száma meghaladja a háromszázat, ezért okosmozi.hu online adatbázist indítottak el nemrég ezek feldolgozására.
Kép forrása
Szlovén rendező, lengyel közönség
Díjeső övezte a filmalkotás útját Bukarestben, Triesztben és Brüsszelben; a zágrábi Animafesten fődíjas lett. Most szombaton, a poznani animációs filmfesztiválon a közönség díját nyerte el, amit videóüzenetben köszönt meg a szlovén rendező a lengyel közönségnek.
A főszereplő (Kamarás Iván hangja) nevét Rubens és Rembrandt nevének kontaminációjából alkották a szerzők. A többi szereplő Kowalski felügyelő (Makranczi Zalán) mint Ruben Brandt „ikerpárja” és a műkincsrablás amerikai szakértője, Mimi pedig mint volt cirkuszi akrobata és csábító-kleptomániás femme fatale (Hámori Gabriella) szövi a cselekmény szálait.
A több éven át készített akcióthriller 75%-ban a Magyar Filmalap támogatásával készült el, producere Miskolczi Péter, Roczkov Radmila, Roczkov Hermina és Kurdy-Fehér János volt.
Kép forrása
Pszichiátriai csoportból rablóbanda
A freudi lélektan (álomlátás, gyermekkori traumatizálódás, iker-probléma, kibeszélés és birtoklás fogalmai) végigkísérik a változatos helyszíneken szereplőinket, miközben a pszichiátriai csoportból segítőcsoport, illetve rablóbanda lesz. Ezt a nemzetközileg körözött bűnbandát igazi karakterek alkotják: a kétdimenziós, állandóan fogyókúrázó Membrano Bruno, Bye-Bye Joe, a bőbeszédű személyi testőr és a számítógépzseni, Fernando. Ők oldják a tömény cselekményt, a komikus elem jelenik meg velük a vetítővásznon.
A történet érdekessége, hogy a tizenhárom világhírű festmény elrablásának krimijéhez egy pszichológiai cselekményszál társul, miközben modern animációval élvezhetjük újra a klasszikustól a modern festészetig, a pop-artig a képzőművészet nagy alkotásait.
Kép forrása
Képek és hangok
A megidézett és feldolgozott művek a következők: Sandro Botticelli: Vénusz születése (1486?), Tiziano: Urbinói Vénusz (1538), Hans Holbein: Antoine, Lotharingia hercegének portréja (1543), Diego Velasquez: Margarita Teresa infánsnő kék ruhában (1659), Édouard Manet: Olympia (1863), Frédéric Bazille: Renoir portréja (1867), Franck Duveneck: Fütyülő fiú (1872), Vincent Van Gogh: Roulin postás (1888), Paul Gauguin: Gyümölcsöt tartó nő (1893), René Magritte: A képek árulása (1929), Pablo Picasso: Nő könyvvel (1932), Edward Hopper: Éjjeli baglyok (1942) és Andy Warhol: Elvis I, II (1964).
A szlovén-magyar alkotócsapat mintegy közös szignóként két, magyar és szlovén nyelven is elhangzó gyerekdalt illesztett a filmbe, mindkettőt a történet egy-egy fordulópontján. A zenei háttér érdekessége, hogy Bach, Mozart, Haydn, Csajkovszkij, Penderecki és mások műveiből hallhatunk részleteket, míg a film zenéjét Cári Tibor szerezte. A zeneszerző-zongorisa a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház UNITER-díjas művésze, együttese a The Tango Orchestra, melynek célja, hogy a zene, a tánc és a festészet együtt jelenjen meg a színpadon.
A zenei, lélektani és képzőművészeti utalások, valamint a poénok olyan gyorsan és egymásra játszva követik egymást a filmben, hogy a közönség reakcióinak szinte nem jut idő. Ez az a film, amit „többször is meg kell nézni”, mert érdemes.
Kép forrása
Szlovén rendező, lengyel közönség
Díjeső övezte a filmalkotás útját Bukarestben, Triesztben és Brüsszelben; a zágrábi Animafesten fődíjas lett. Most szombaton, a poznani animációs filmfesztiválon a közönség díját nyerte el, amit videóüzenetben köszönt meg a szlovén rendező a lengyel közönségnek.
A főszereplő (Kamarás Iván hangja) nevét Rubens és Rembrandt nevének kontaminációjából alkották a szerzők. A többi szereplő Kowalski felügyelő (Makranczi Zalán) mint Ruben Brandt „ikerpárja” és a műkincsrablás amerikai szakértője, Mimi pedig mint volt cirkuszi akrobata és csábító-kleptomániás femme fatale (Hámori Gabriella) szövi a cselekmény szálait.
A több éven át készített akcióthriller 75%-ban a Magyar Filmalap támogatásával készült el, producere Miskolczi Péter, Roczkov Radmila, Roczkov Hermina és Kurdy-Fehér János volt.
Kép forrása
Pszichiátriai csoportból rablóbanda
A freudi lélektan (álomlátás, gyermekkori traumatizálódás, iker-probléma, kibeszélés és birtoklás fogalmai) végigkísérik a változatos helyszíneken szereplőinket, miközben a pszichiátriai csoportból segítőcsoport, illetve rablóbanda lesz. Ezt a nemzetközileg körözött bűnbandát igazi karakterek alkotják: a kétdimenziós, állandóan fogyókúrázó Membrano Bruno, Bye-Bye Joe, a bőbeszédű személyi testőr és a számítógépzseni, Fernando. Ők oldják a tömény cselekményt, a komikus elem jelenik meg velük a vetítővásznon.
A történet érdekessége, hogy a tizenhárom világhírű festmény elrablásának krimijéhez egy pszichológiai cselekményszál társul, miközben modern animációval élvezhetjük újra a klasszikustól a modern festészetig, a pop-artig a képzőművészet nagy alkotásait.
Kép forrása
Képek és hangok
A megidézett és feldolgozott művek a következők: Sandro Botticelli: Vénusz születése (1486?), Tiziano: Urbinói Vénusz (1538), Hans Holbein: Antoine, Lotharingia hercegének portréja (1543), Diego Velasquez: Margarita Teresa infánsnő kék ruhában (1659), Édouard Manet: Olympia (1863), Frédéric Bazille: Renoir portréja (1867), Franck Duveneck: Fütyülő fiú (1872), Vincent Van Gogh: Roulin postás (1888), Paul Gauguin: Gyümölcsöt tartó nő (1893), René Magritte: A képek árulása (1929), Pablo Picasso: Nő könyvvel (1932), Edward Hopper: Éjjeli baglyok (1942) és Andy Warhol: Elvis I, II (1964).
A szlovén-magyar alkotócsapat mintegy közös szignóként két, magyar és szlovén nyelven is elhangzó gyerekdalt illesztett a filmbe, mindkettőt a történet egy-egy fordulópontján. A zenei háttér érdekessége, hogy Bach, Mozart, Haydn, Csajkovszkij, Penderecki és mások műveiből hallhatunk részleteket, míg a film zenéjét Cári Tibor szerezte. A zeneszerző-zongorisa a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház UNITER-díjas művésze, együttese a The Tango Orchestra, melynek célja, hogy a zene, a tánc és a festészet együtt jelenjen meg a színpadon.
A zenei, lélektani és képzőművészeti utalások, valamint a poénok olyan gyorsan és egymásra játszva követik egymást a filmben, hogy a közönség reakcióinak szinte nem jut idő. Ez az a film, amit „többször is meg kell nézni”, mert érdemes.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból