A feleségem története a filmvásznon
Újabb nagyszabású filmet készít az Arany Medve-díjas és Oscar-jelölt Testről és lélekről rendezője, Enyedi Ildikó. Ez alkalommal egy Nobel-díjra felterjesztett, több mint húsz nyelvre lefordított, világsikerű magyar regényt álmodott filmvászonra. A féltékenység természetrajzát ábrázoló romantikus film Füst Milán A feleségem története című regénye alapján készül.
Kép forrása
Störr kapitány szerelemféltése
Szenvedélyes szerelmi történetről van szó. A holland hajóskapitány féltékenységi drámája a bájos és frivol francia nővel egy gyönyörű és gyötrelmes kapcsolat magasságait és mélységeit mutatja be. A feleségem története ki nem mondott és csak homályosan érzett igazságokat közöl a legnagyobb érzésről, mely embernek adatott. Störr kapitány szerelemféltése, feleségével kapcsolatos aggodalmai, gyanakvásai a szoknyaügyekben járatlan férfi kálváriájának megannyi stációján vezetik végig az olvasót. A megjelenésekor (1942) szinte visszhangtalan regény az 1958-as Gallimard-féle francia kiadást követően világsiker lett.
Enyedi Ildikó rendező-forgatókönyvíró szerint a regény túllóg az irodalom és az elmondott történet határain, az élet alapkérdéseivel foglalkozik. Füst Milán egy Ezeregyéjszaka-szerű, labirintusos, sokszínű világot épített fel a könyvben, és ezt is szeretnék visszaadni a filmben.
A rendező elmondta: ebben a filmben, ahogy az előzőben is, szeretne a háttérbe maradni. A szerző a bolygó hollandi mítoszát dolgozta fel a regényben, amelyben felhasználta mindazt, amit egy nyelv, egy kulturális közeg jelent. „Mindezt tű pontosan használta a legkisebb mellékszereplőig, én csak mentem utána” – fogalmazott.
Bár zömében angol nyelven beszélnek egymással a szereplők, egyikük sem angol anyanyelvű, a filmben mindenki a saját kultúráját képviseli, és ebben a történetben csak kisebb szerepekre van lehetőség magyar színészek számára – mondta.
Kép forrása
A láthatatlan harmadik
A három országban mintegy hatvan napig forgó, nemzetközi színészgárdát felvonultató film női főszerepét, Lizzyt a francia Léa Seydoux, a férfi főszerepet, Störr kapitányt a holland Gijs Nabert alakítja, mellettük fontos szerepet játszik Louis Garrel is, aki – mint a rendező elmondta – „a láthatatlan harmadik” abban a lakásban, ahol a házaspár lakik.
Enyedi Ildikó egyik tanítványa, Csoma Sándor rövidfilmjében szerepelt, abban látta először a rendező, és ennek nyomán kérte fel a főszerepre. Mint mondta, amikor a könyvet olvasta, rögtön beleszeretett a főszereplőbe, megfogta az élethez, a szerelemhez, a szeretethez való hozzáállása, hogy soha nem adja fel, akár a legmélyebb pontról is igyekszik felkelni.
A női főszereplőt játszó Léa Seydoux a történet egyszerűségét, majd a később kibontakozó komplexitását méltatta. Úgy találta, hogy a történet nagyon titokzatos, érzékeny. Mint mondta, számos oka van annak, hogy kereste a közös munka lehetőségét Enyedi Ildikóval, például érdekelte, a rendező hogyan láttat női szemszögből egy férfiközpontú történetet. Mint mondta, a karakterek összetettsége és az egész projekt lenyűgöző számára.
A „láthatatlan harmadik” szerepében megjelenő Louis Garrel úgy fogalmazott a film az álmok nyelvén beszél: minden mindennel összefügg, de közben mégis minden kusza és zavaros. Szerinte a főszereplők is álom-karakterekként jelennek meg.
Kép forrása
Mikor lesz a premier?
A tízmillió eurós (hárommilliárd egyszázmillió forint) költségvetésű filmhez Magyarország mintegy hatmillió euróval járul hozzá: a Filmalap egymilliárd egyszázötvenmillió forinttal támogatta a gyártást, másfél millió forinttal a forgatókönyv-fejlesztést és ötmillió forinttal a gyártás-előkészítést – ismertette a finanszírozást Havas Ágnes.
Az alkotók szerint a filmkészítés során komplikált utómunka-folyamat várható, így a bemutató időpontja még nem tudható. Egyelőre az látszik valószínűnek, hogy az – Inforg-M&M Film vezetésével a német Komplizen Film, az olasz Moliwood és a francia Pyramide koprodukciójában, a német-francia Arte, az olasz RAI, az RTL Klub, az Eurimages és a Kreatív Európa Média támogatásával készülő – film magyarországi premierje 2020 végén, vagy 2021-ben lesz.
Kép forrása
Störr kapitány szerelemféltése
Szenvedélyes szerelmi történetről van szó. A holland hajóskapitány féltékenységi drámája a bájos és frivol francia nővel egy gyönyörű és gyötrelmes kapcsolat magasságait és mélységeit mutatja be. A feleségem története ki nem mondott és csak homályosan érzett igazságokat közöl a legnagyobb érzésről, mely embernek adatott. Störr kapitány szerelemféltése, feleségével kapcsolatos aggodalmai, gyanakvásai a szoknyaügyekben járatlan férfi kálváriájának megannyi stációján vezetik végig az olvasót. A megjelenésekor (1942) szinte visszhangtalan regény az 1958-as Gallimard-féle francia kiadást követően világsiker lett.
Enyedi Ildikó rendező-forgatókönyvíró szerint a regény túllóg az irodalom és az elmondott történet határain, az élet alapkérdéseivel foglalkozik. Füst Milán egy Ezeregyéjszaka-szerű, labirintusos, sokszínű világot épített fel a könyvben, és ezt is szeretnék visszaadni a filmben.
A rendező elmondta: ebben a filmben, ahogy az előzőben is, szeretne a háttérbe maradni. A szerző a bolygó hollandi mítoszát dolgozta fel a regényben, amelyben felhasználta mindazt, amit egy nyelv, egy kulturális közeg jelent. „Mindezt tű pontosan használta a legkisebb mellékszereplőig, én csak mentem utána” – fogalmazott.
Bár zömében angol nyelven beszélnek egymással a szereplők, egyikük sem angol anyanyelvű, a filmben mindenki a saját kultúráját képviseli, és ebben a történetben csak kisebb szerepekre van lehetőség magyar színészek számára – mondta.
Kép forrása
A láthatatlan harmadik
A három országban mintegy hatvan napig forgó, nemzetközi színészgárdát felvonultató film női főszerepét, Lizzyt a francia Léa Seydoux, a férfi főszerepet, Störr kapitányt a holland Gijs Nabert alakítja, mellettük fontos szerepet játszik Louis Garrel is, aki – mint a rendező elmondta – „a láthatatlan harmadik” abban a lakásban, ahol a házaspár lakik.
Enyedi Ildikó egyik tanítványa, Csoma Sándor rövidfilmjében szerepelt, abban látta először a rendező, és ennek nyomán kérte fel a főszerepre. Mint mondta, amikor a könyvet olvasta, rögtön beleszeretett a főszereplőbe, megfogta az élethez, a szerelemhez, a szeretethez való hozzáállása, hogy soha nem adja fel, akár a legmélyebb pontról is igyekszik felkelni.
A női főszereplőt játszó Léa Seydoux a történet egyszerűségét, majd a később kibontakozó komplexitását méltatta. Úgy találta, hogy a történet nagyon titokzatos, érzékeny. Mint mondta, számos oka van annak, hogy kereste a közös munka lehetőségét Enyedi Ildikóval, például érdekelte, a rendező hogyan láttat női szemszögből egy férfiközpontú történetet. Mint mondta, a karakterek összetettsége és az egész projekt lenyűgöző számára.
A „láthatatlan harmadik” szerepében megjelenő Louis Garrel úgy fogalmazott a film az álmok nyelvén beszél: minden mindennel összefügg, de közben mégis minden kusza és zavaros. Szerinte a főszereplők is álom-karakterekként jelennek meg.
Kép forrása
Mikor lesz a premier?
A tízmillió eurós (hárommilliárd egyszázmillió forint) költségvetésű filmhez Magyarország mintegy hatmillió euróval járul hozzá: a Filmalap egymilliárd egyszázötvenmillió forinttal támogatta a gyártást, másfél millió forinttal a forgatókönyv-fejlesztést és ötmillió forinttal a gyártás-előkészítést – ismertette a finanszírozást Havas Ágnes.
Az alkotók szerint a filmkészítés során komplikált utómunka-folyamat várható, így a bemutató időpontja még nem tudható. Egyelőre az látszik valószínűnek, hogy az – Inforg-M&M Film vezetésével a német Komplizen Film, az olasz Moliwood és a francia Pyramide koprodukciójában, a német-francia Arte, az olasz RAI, az RTL Klub, az Eurimages és a Kreatív Európa Média támogatásával készülő – film magyarországi premierje 2020 végén, vagy 2021-ben lesz.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból