Moroder
Giorgio Moroder neve mindenkinek mond valamit. Vagy mégsem? Egy zeneszerző- és producerlegendáról van szó, aki önálló albumokat is adott ki, viszont sokszor olyan produkciók mögött bújik meg, hogy nem is gondolnánk. A napokban hazánkban adott koncertet, és a beharangozó hírek hallatán sokan csak vakargatták a fejüket, hogy ki is lehet a név mögött.
Kép forrása
Diszkó láz
Moroder Olaszországban született, de a sikerhez Németországba kellett utaznia, ahol az akkor még ismeretlen Donna Summerrel készítette el a Love to Love You Baby című dalt, ami furcsa módon először Amerikát szőtte be erotikától túlfűtött jellegével, aztán tért vissza Európába.
A diszkó láz hatalmas volt, Moroder pedig elkészítette az első olyan dalt, amiben kizárólag szintetikus hangok vannak, ez volt az I Feel Love. A siker még nagyobb volt, ő pedig a filmzenék irányába indult, amivel korábban is foglalkozott, továbbá megjelentek saját albumai is. A hetvenes évek végére minden téren sikert könyvelt el, nem is akármilyeneket. Az Éjféli Expressz című film zenéjéért megkapta az Oscar-díjat, E = mc² című albuma pedig Jean-Michel Jarre mellett újradefiniálta az elektronikus zene addig alig létező műfaját.
Kép forrása
Filmekben, rádiókban, klubokban
További két alkalommal kapott még Oscar szobrocskát a nyolcvanas években, az egyiket a Flashdance-ben hallható What a Feeling-ért, a másikat pedig a Topgun betétdaláért, a Take my Breath Away-ért. Mindezek mellett Az amerikai dzsigoló, Brian dePalma, A sebhelyesarcú feldolgozása, valamint a Párducemberek hoztak neki méltó elismerést, az utóbbi esetében David Bowie-val dolgozott együtt. Voltak olyan munkái is, amelyeket ugyan díjjal nem jutalmaztak, de elsöprő sikereket ért el velük a rádiókban vagy klubokban. Érdemes megemlíteni Limahl Neverending Story betétdalát, vagy a Metropolis remakjében felhasznált szerzeményeit, amiket a kritikusok a filmmel együtt lehúztak, az emberek viszont nagyon szerettek. Freddie Mercury Love Kills-je is hatalmas sláger volt, ahogyan a Hand in Hand is, amit a Koreana nevű csoport adott elő az 1988-as olimpiai játékok hivatalos dalaként, (elhappolva ezzel a lehetőséget Mándoky László és Csepregi Éva elől). Meg lehet még említeni Mr. Big, Kenny Loggins, Sabrina, vagy Olivia-Newton John nevét is, akikkel együtt dolgozott, ezek eredményeképpen pedig a nyolcvanas években olyan sikeres volt, hogy a nevét és pénzét adta egy olyan szuper sportautó kifejlesztéséhez az olasz Cizeta nevű gyárnak, ami teljesítménye és külseje révén bátran állt oda bármelyik akkor aktuális vetélytársa mellé.
Kép forrása
A kor szelleme
Moroder a kilencvenes éveket már elsősorban családjával töltötte, a zeneszerzéstől szinte teljesen elfordult. Kreatív hajlamait inkább a képzőművészet terén élte ki, ahol egyébként szintén nagy elismerést és sikereket ért el.
Persze, azt nem engedte soha, hogy elfelejtsék a zene területén, 98-ban újra összeállt Donna Summerrel, az eredmény a Carry On című dal, ami egy újabb Grammyt díjat is eredményezett a korábbiak mellé. Régi albumai folyamatos frissítéseken esnek át, néha csak egyszerűen leporolja azokat, néha a kor szellemének behódolva átírja őket.
Aki ott volt a budapesti koncerten, igazi diszkóhangulatot kaphatott, annak minden sajátosságával és eredetiségével. Tegyük hozzá, a hajdani disco-feeling eleve nem jöhetett volna létre Giorgio Moroder nélkül.
Azt hiszem, mindezek tükrében érdemes hát újra megjegyeznünk ezt a nevet, hiszen a harminc-negyven éve írott slágerei ma, és a jövőben is slágerek maradnak. Ő megtette a magáét és lássuk be, nem volt kevés.
Kép forrása
Diszkó láz
Moroder Olaszországban született, de a sikerhez Németországba kellett utaznia, ahol az akkor még ismeretlen Donna Summerrel készítette el a Love to Love You Baby című dalt, ami furcsa módon először Amerikát szőtte be erotikától túlfűtött jellegével, aztán tért vissza Európába.
A diszkó láz hatalmas volt, Moroder pedig elkészítette az első olyan dalt, amiben kizárólag szintetikus hangok vannak, ez volt az I Feel Love. A siker még nagyobb volt, ő pedig a filmzenék irányába indult, amivel korábban is foglalkozott, továbbá megjelentek saját albumai is. A hetvenes évek végére minden téren sikert könyvelt el, nem is akármilyeneket. Az Éjféli Expressz című film zenéjéért megkapta az Oscar-díjat, E = mc² című albuma pedig Jean-Michel Jarre mellett újradefiniálta az elektronikus zene addig alig létező műfaját.
Kép forrása
Filmekben, rádiókban, klubokban
További két alkalommal kapott még Oscar szobrocskát a nyolcvanas években, az egyiket a Flashdance-ben hallható What a Feeling-ért, a másikat pedig a Topgun betétdaláért, a Take my Breath Away-ért. Mindezek mellett Az amerikai dzsigoló, Brian dePalma, A sebhelyesarcú feldolgozása, valamint a Párducemberek hoztak neki méltó elismerést, az utóbbi esetében David Bowie-val dolgozott együtt. Voltak olyan munkái is, amelyeket ugyan díjjal nem jutalmaztak, de elsöprő sikereket ért el velük a rádiókban vagy klubokban. Érdemes megemlíteni Limahl Neverending Story betétdalát, vagy a Metropolis remakjében felhasznált szerzeményeit, amiket a kritikusok a filmmel együtt lehúztak, az emberek viszont nagyon szerettek. Freddie Mercury Love Kills-je is hatalmas sláger volt, ahogyan a Hand in Hand is, amit a Koreana nevű csoport adott elő az 1988-as olimpiai játékok hivatalos dalaként, (elhappolva ezzel a lehetőséget Mándoky László és Csepregi Éva elől). Meg lehet még említeni Mr. Big, Kenny Loggins, Sabrina, vagy Olivia-Newton John nevét is, akikkel együtt dolgozott, ezek eredményeképpen pedig a nyolcvanas években olyan sikeres volt, hogy a nevét és pénzét adta egy olyan szuper sportautó kifejlesztéséhez az olasz Cizeta nevű gyárnak, ami teljesítménye és külseje révén bátran állt oda bármelyik akkor aktuális vetélytársa mellé.
Kép forrása
A kor szelleme
Moroder a kilencvenes éveket már elsősorban családjával töltötte, a zeneszerzéstől szinte teljesen elfordult. Kreatív hajlamait inkább a képzőművészet terén élte ki, ahol egyébként szintén nagy elismerést és sikereket ért el.
Persze, azt nem engedte soha, hogy elfelejtsék a zene területén, 98-ban újra összeállt Donna Summerrel, az eredmény a Carry On című dal, ami egy újabb Grammyt díjat is eredményezett a korábbiak mellé. Régi albumai folyamatos frissítéseken esnek át, néha csak egyszerűen leporolja azokat, néha a kor szellemének behódolva átírja őket.
Aki ott volt a budapesti koncerten, igazi diszkóhangulatot kaphatott, annak minden sajátosságával és eredetiségével. Tegyük hozzá, a hajdani disco-feeling eleve nem jöhetett volna létre Giorgio Moroder nélkül.
Azt hiszem, mindezek tükrében érdemes hát újra megjegyeznünk ezt a nevet, hiszen a harminc-negyven éve írott slágerei ma, és a jövőben is slágerek maradnak. Ő megtette a magáét és lássuk be, nem volt kevés.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból