Napszállta, az eltévedt történet
No, a közelmúltban megnéztem Nemes Jeles László új filmjét, a Napszálltát. Mégpedig úgy, hogy a vetítés után – amelyet a Francia Intézetben tartottak – lehetőség volt beszélgetni az alkotókkal, Nemes Lászlóval, a rendezővel és Clara Royer-vel, a forgatókönyv egyik, talán legfontosabb írójával.
Akit csak a lényeg érdekel, annak ide írom röviden: A napszállta nagyon rossz film. Legjobb esetben is egy zseni kanyargós életművének egyik zsákutcája. Megjegyzem, ő maga mondta azt, hogy úgy nézzük a filmet, mint egy labirintust.
Kép forrása
Miért lett öngyilkos Európa?
És akkor most kicsit bővebben, mégpedig a filmhez illő módon, a szokásostól eltérő megközelítéssel lépve a témához. Kezdjük azzal, amit maga az alkotó mondott a filmről! Szerinte ez a mozi a századvég nagyszerű világának állít emléket, azt az érthetetlen, megfejthetetlen, máig talányként ránk nehezedő titkot igyekszik megmutatni, hogy miképpen vált ez a virágzó Közép-Európa háborús katasztrófává, miképpen lett a tudomány, a kultúra, a művészet nagyszerűségét elérő, az élet teljességét sokaknak fölkínáló Monarchia tragikus bukás, miért lett öngyilkos Európa…
És, ha Nemes Jeles ezt akarta bemutatni ezzel a filmmel, hát mi nézők nyugodjunk bele: a rendezői szándékból semmi nem tükröződik a filmvásznon.
Ez a film nem a napszálltáról szól.
Kép forrása
A hangsúly a titokra került
Azt is mondta a rendező, hogy az igazi hangsúly a titokra került. Az a tény, hogy nem értjük a világot, nyomatékkal jelenik meg a filmben, mégpedig azzal az újszerű megoldással, hogy több szálon futó és valóban igen-igen rejtélyes cselekmény végül nem kap feloldást, a szálak, okok, indítékok homályban maradnak, a néző csak sejtheti, mi miért történik, de bizonyosságot nem szerezhet.
Megjegyzem, a világ érthetetlenségéről hívebben beszél, mondjuk, Dali és Buñuel közös munkája, az Andalúziai kutya, s az még egy rossz, félbe-harmadába hagyott krimi kellemetlen utóízét sem hagyja lelkünkben. Szürrealista film. A Napszállta meg nem az.
Kép forrása
Mi a baj a férfiakkal?
Érdekességként ide idézem, hogy a forgatókönyvíró szerint a filmben valamilyen módon helyet kapott az a budapesti irodalmi, művészeti hagyomány, amit ő főleg Krúdyt olvasva fedezett föl, s amely a férfi identitás, férfi szerep, férfi önkép (vagy mi) válságával, felbomlásával (vagy mijével) áll összefüggésben.
A dolog nem csak azért vicces, mert Magyarországon – s különösen a századelő Magyarországán – nem felismerhető jelenségről beszélt Clara Royer, hanem azért is, mert a filmben sem jelenik meg semmi a férfi szerep változásaiból. Van egy nagyon karakteres, derék polgáremberünk, egy bűnözővé lett – de végül is nem kulcsszereplő – úri fiúnk, néhány esendő, hétköznapi emberünk, és pár hatalommámorba révedt szadistánk. Hogy ezek közül ki képviseli a férfi-identitás megbomlását, azt nehéz azonosítani.
Kép forrása
Ismét egy megszállott
És végül a lényeg: a film központi alakja ismét egy megszállott. A Budapestre érkező Leiter Írisz emberfeletti küzdelmet vív azért, hogy megfejtse az őt körülvevő rejtélyeket. A több szálon futó cselekmény összekötő eleme Írisz mániákus elszántsága, amivel a titkok nyomára akar bukkanni. A fanatikus igazságkereső olyasminek is megpróbál utána járni, amihez nyilvánvalóan semmi köze, vagy amihez csak azáltal lesz köze, hogy nyomozóként lép föl.
A főszereplő valószerűtlen elvakultsága a filmet hamissá és unalmassá teszi. A mozi így egy erőltetett mese, amelyben nem hiteles emberi motívumok vezetik a történetet, hanem a rendező és a forgatókönyvírók történetté erőltetett dramaturgiai szándéka.
Ebben a tekintetben a film szinte replikája a Saul fiának, ahol szintén egy megszállott lélek ember-idegen, hihetetlen küzdelme áll a középpontban.
Erről meg Nemes Jeles László azt mondta, hogy ha nincs az embernek stílusa, minek csinál filmet.
Hát, lehet…
Akit csak a lényeg érdekel, annak ide írom röviden: A napszállta nagyon rossz film. Legjobb esetben is egy zseni kanyargós életművének egyik zsákutcája. Megjegyzem, ő maga mondta azt, hogy úgy nézzük a filmet, mint egy labirintust.
Kép forrása
Miért lett öngyilkos Európa?
És akkor most kicsit bővebben, mégpedig a filmhez illő módon, a szokásostól eltérő megközelítéssel lépve a témához. Kezdjük azzal, amit maga az alkotó mondott a filmről! Szerinte ez a mozi a századvég nagyszerű világának állít emléket, azt az érthetetlen, megfejthetetlen, máig talányként ránk nehezedő titkot igyekszik megmutatni, hogy miképpen vált ez a virágzó Közép-Európa háborús katasztrófává, miképpen lett a tudomány, a kultúra, a művészet nagyszerűségét elérő, az élet teljességét sokaknak fölkínáló Monarchia tragikus bukás, miért lett öngyilkos Európa…
És, ha Nemes Jeles ezt akarta bemutatni ezzel a filmmel, hát mi nézők nyugodjunk bele: a rendezői szándékból semmi nem tükröződik a filmvásznon.
Ez a film nem a napszálltáról szól.
Kép forrása
A hangsúly a titokra került
Azt is mondta a rendező, hogy az igazi hangsúly a titokra került. Az a tény, hogy nem értjük a világot, nyomatékkal jelenik meg a filmben, mégpedig azzal az újszerű megoldással, hogy több szálon futó és valóban igen-igen rejtélyes cselekmény végül nem kap feloldást, a szálak, okok, indítékok homályban maradnak, a néző csak sejtheti, mi miért történik, de bizonyosságot nem szerezhet.
Megjegyzem, a világ érthetetlenségéről hívebben beszél, mondjuk, Dali és Buñuel közös munkája, az Andalúziai kutya, s az még egy rossz, félbe-harmadába hagyott krimi kellemetlen utóízét sem hagyja lelkünkben. Szürrealista film. A Napszállta meg nem az.
Kép forrása
Mi a baj a férfiakkal?
Érdekességként ide idézem, hogy a forgatókönyvíró szerint a filmben valamilyen módon helyet kapott az a budapesti irodalmi, művészeti hagyomány, amit ő főleg Krúdyt olvasva fedezett föl, s amely a férfi identitás, férfi szerep, férfi önkép (vagy mi) válságával, felbomlásával (vagy mijével) áll összefüggésben.
A dolog nem csak azért vicces, mert Magyarországon – s különösen a századelő Magyarországán – nem felismerhető jelenségről beszélt Clara Royer, hanem azért is, mert a filmben sem jelenik meg semmi a férfi szerep változásaiból. Van egy nagyon karakteres, derék polgáremberünk, egy bűnözővé lett – de végül is nem kulcsszereplő – úri fiúnk, néhány esendő, hétköznapi emberünk, és pár hatalommámorba révedt szadistánk. Hogy ezek közül ki képviseli a férfi-identitás megbomlását, azt nehéz azonosítani.
Kép forrása
Ismét egy megszállott
És végül a lényeg: a film központi alakja ismét egy megszállott. A Budapestre érkező Leiter Írisz emberfeletti küzdelmet vív azért, hogy megfejtse az őt körülvevő rejtélyeket. A több szálon futó cselekmény összekötő eleme Írisz mániákus elszántsága, amivel a titkok nyomára akar bukkanni. A fanatikus igazságkereső olyasminek is megpróbál utána járni, amihez nyilvánvalóan semmi köze, vagy amihez csak azáltal lesz köze, hogy nyomozóként lép föl.
A főszereplő valószerűtlen elvakultsága a filmet hamissá és unalmassá teszi. A mozi így egy erőltetett mese, amelyben nem hiteles emberi motívumok vezetik a történetet, hanem a rendező és a forgatókönyvírók történetté erőltetett dramaturgiai szándéka.
Ebben a tekintetben a film szinte replikája a Saul fiának, ahol szintén egy megszállott lélek ember-idegen, hihetetlen küzdelme áll a középpontban.
Erről meg Nemes Jeles László azt mondta, hogy ha nincs az embernek stílusa, minek csinál filmet.
Hát, lehet…
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból