Rablómese és posztmodern betyárballada egyszerre
A moziváltozattal közel egyidőben jelent meg Julian Rubinstein A viszkis című regénye, mely az elmúlt évtizedek legnagyobb magyar fegyveres haramiájának történetét meséli el. Az egyszerre korrajz, akció-krimi és posztmodern betyárballada jól illeszkedik a mai trendekhez, melyekben a jókról kiderül, hogy valójában rosszak, illetve a csínytevőkről, hogy végül is szerethető, esendő, emberi figurák.
Kép forrása
Korrajz és dokumentumregény
Állunk a kisvárosi pékségben, várunk a sorunkra, bambulunk, nézünk előre meredten (hétköznapi reggel van), szemezünk az üvegfal mögötti cukorporos finomságokkal, majd feljebb réved a tekintetünk, előre a sor elejére és meglátjuk Ambrus Attilát, vagy ahogy többen hívják: a Viszkist. Elsőre nem hisszük el, hogy ő az, biztos csak hasonlít rá, de aztán újra és újra odapillantunk, és végül tutira vesszük: ez ő. Nincs mese, ez az a bankrabló fickó, akiről riport és mozifilm is készült, akiről majd minden hazai sajtótermék hosszan írt, beszélt, mutatott és ő az, akiről nemrég könyv jelent meg. Vajon fog fizetni a croisantért? Vagy előkapja revolverét és rákiált a pultoskisasszonyra: két bagettet, négy zsömlét és egy kakaós csigát, vagy lövök!
A fülszöveg szerint „az olvasó most nemcsak egy bűnügyi dokumentumregényt tart a kezében, hanem a kilencvenes évek Magyarországának korrajzát is – amerikai szemüvegen keresztül.” A nem meglepő módon A viszkis címet kapott könyvet ugyanis nem egy magyar író alkotta, hanem – ismét idézek a kiadói ajánlóból – „Amerika egyik legtöbb díjjal jutalmazott fiatal újságírója, Julian Rubinstein a magyar Viszkis rabló történetét találta a legalkamasabbnak arra, hogy bemutassa a kelet-európai országok zűrzavaros átmenetét a kommunizmusból a kapitalizmusba.”
Kép forrása
Maszkos, fegyveres
Julian Rubinstein a magyar Antal Nimród rendező hasonló című amerikai-magyar koprodukcióban készült mozija alapját jelentő történetet írta meg. A film és a könyv tehát egységet, párhuzamot alkot és hűen követik, támogatják egymást.
Talán magát az alaptörténetet nem is kell részletezni, Ambrus „Viszkis” Attila egy olyan „urban legend”-é vált, aki a valósággá tette a mítoszt, a rablómesét, a betyárballadát. Mondhatni népmesei hős egy olyan korban, ahol tényleg a sötét oldalra átigazolt „dartvéderek” a gyerekek kedvencei és ahol a szörnyeket ábrázoló játékok a legkelendőbbek. A könyv hűen mutatja be a Viszkis életútját, azt az időszakot és helyet (Románia), amikor még „csak” Ambrus Attila volt, illetve bőven jut a humoros akciójelenetekből is, amikor már a maszkos, fegyveres figuraként tartotta rettegésben a magyarországi pénzintézeteket.
Kép forrása
Ahogy lennie kell
A hároméves oknyomozással készült könyv bemutatja a rablások izgalmas, és eddig még soha fel nem tárt részleteit, azokat az apró momentumokat, amiket csak Ambrus tudhatott, s eddig nem osztott meg senkivel. Naná, még vallatóival sem…
Talán nem túlzás azt állítani, hogy ezzel a könyvvel és persze a belőle készült filmmel az alkotók gyakorlatilag kimaxolták a Viszkis rabló kultuszát. Ez még akkor is így van, ha az epilógus ennél sokkal, de sokkal prózaibb, Ambrus Attila letöltve a rárótt börtönéveket, mára egy klasszikus kispolgár lett, aki fazekasságából él. Most meg itt vásárol előttem a pékségben.
Na, jó, azért a film és a könyv is hozott neki egy kis pluszt a konyhára. Így kijelenthetjük, hogy sem Rubinstein könyvével, sem az Antal Nimród-féle filmváltozattal nem múlt el a világ dicsősége, hiszen minden úgy volt és van, ahogy kellett lennie: a rabló rabolt, a rendőr elfogott, a bíró ítélt, a Viszkis ült, a néző és az olvasó pedig remekül szórakozott.
Kép forrása
Korrajz és dokumentumregény
Állunk a kisvárosi pékségben, várunk a sorunkra, bambulunk, nézünk előre meredten (hétköznapi reggel van), szemezünk az üvegfal mögötti cukorporos finomságokkal, majd feljebb réved a tekintetünk, előre a sor elejére és meglátjuk Ambrus Attilát, vagy ahogy többen hívják: a Viszkist. Elsőre nem hisszük el, hogy ő az, biztos csak hasonlít rá, de aztán újra és újra odapillantunk, és végül tutira vesszük: ez ő. Nincs mese, ez az a bankrabló fickó, akiről riport és mozifilm is készült, akiről majd minden hazai sajtótermék hosszan írt, beszélt, mutatott és ő az, akiről nemrég könyv jelent meg. Vajon fog fizetni a croisantért? Vagy előkapja revolverét és rákiált a pultoskisasszonyra: két bagettet, négy zsömlét és egy kakaós csigát, vagy lövök!
A fülszöveg szerint „az olvasó most nemcsak egy bűnügyi dokumentumregényt tart a kezében, hanem a kilencvenes évek Magyarországának korrajzát is – amerikai szemüvegen keresztül.” A nem meglepő módon A viszkis címet kapott könyvet ugyanis nem egy magyar író alkotta, hanem – ismét idézek a kiadói ajánlóból – „Amerika egyik legtöbb díjjal jutalmazott fiatal újságírója, Julian Rubinstein a magyar Viszkis rabló történetét találta a legalkamasabbnak arra, hogy bemutassa a kelet-európai országok zűrzavaros átmenetét a kommunizmusból a kapitalizmusba.”
Kép forrása
Maszkos, fegyveres
Julian Rubinstein a magyar Antal Nimród rendező hasonló című amerikai-magyar koprodukcióban készült mozija alapját jelentő történetet írta meg. A film és a könyv tehát egységet, párhuzamot alkot és hűen követik, támogatják egymást.
Talán magát az alaptörténetet nem is kell részletezni, Ambrus „Viszkis” Attila egy olyan „urban legend”-é vált, aki a valósággá tette a mítoszt, a rablómesét, a betyárballadát. Mondhatni népmesei hős egy olyan korban, ahol tényleg a sötét oldalra átigazolt „dartvéderek” a gyerekek kedvencei és ahol a szörnyeket ábrázoló játékok a legkelendőbbek. A könyv hűen mutatja be a Viszkis életútját, azt az időszakot és helyet (Románia), amikor még „csak” Ambrus Attila volt, illetve bőven jut a humoros akciójelenetekből is, amikor már a maszkos, fegyveres figuraként tartotta rettegésben a magyarországi pénzintézeteket.
Kép forrása
Ahogy lennie kell
A hároméves oknyomozással készült könyv bemutatja a rablások izgalmas, és eddig még soha fel nem tárt részleteit, azokat az apró momentumokat, amiket csak Ambrus tudhatott, s eddig nem osztott meg senkivel. Naná, még vallatóival sem…
Talán nem túlzás azt állítani, hogy ezzel a könyvvel és persze a belőle készült filmmel az alkotók gyakorlatilag kimaxolták a Viszkis rabló kultuszát. Ez még akkor is így van, ha az epilógus ennél sokkal, de sokkal prózaibb, Ambrus Attila letöltve a rárótt börtönéveket, mára egy klasszikus kispolgár lett, aki fazekasságából él. Most meg itt vásárol előttem a pékségben.
Na, jó, azért a film és a könyv is hozott neki egy kis pluszt a konyhára. Így kijelenthetjük, hogy sem Rubinstein könyvével, sem az Antal Nimród-féle filmváltozattal nem múlt el a világ dicsősége, hiszen minden úgy volt és van, ahogy kellett lennie: a rabló rabolt, a rendőr elfogott, a bíró ítélt, a Viszkis ült, a néző és az olvasó pedig remekül szórakozott.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból