Felejtős a Régi város
Ha eljő az Oscar-idény, akkor hónapokig kénytelenek vagyunk elviselni a könnyfakasztó igaz történetek és az események nélküli művészfilmek áradatát. Ezeket újabban – hogy ne fogyjon ki a díjnyerő-szufla a célegyenesben – jó adag politikai korrektséggel is fel szoktak turbózni az alkotók. Az eredmény: idejét sem tudom, hogy mikor nyert utoljára olyan alkotás a legjobb film kategóriában, amelyet élvezettel tudtam volna végignézni. Így, lelkiismeretfurdalás nélkül hagytam magam mögött a Holdfény plakátját, és ültem be a Régi város (Manchester by the sea) vetítésére.
Szórakozás?!
Meg kellett volna néznem a trailert. Vagy olvasnom kellett volna a leírást, esetleg a kritikákat az online újságokban (és nem csak a nyugtázni a címbe szőtt információt, miszerint „az idei év legjobb filmjéről van szó, amely Casey Afflecket a legnagyobbak közé emelte”). Ha így tettem volna, akkor nem megyek el mozizni csak azért, hogy az addigi vidám és boldog napomra rányomja a bélyegét a szenvedés művészien bemutatott krónikája.
Mentor és tanítványa
Casey Affleck, pontosabban az általa játszott karakter, egy szerencsétlen romhalmaz, aki egyetlen arckifejezést felöltve éli mindennapjait. És nem, nem azért, mert kártyával keresi a kenyerét, hanem hogy meggyőzzön minket, nézőket, hogy karakterének valami sötét rejtély van a múltjában. De ez – még mielőtt felkeltené az érdeklődésünket – teljesen mellékessé válik, mert főszereplőnket utoléri a váratlan hír: sikeres bátyja meghalt és ráhagyta a hajója és a háza mellett egy szem fiát is. A gyermeket, aki a példaképtől tanulva szintén jégbefagyott ábrázattal játssza el a falu bikáját, a menő csávót, a megtört kisgyereket és a gyászoló felnőttet. Most, őszintén: mi jó sülhet ki ebből az egészből?
Nem érdekelt
A film, ha lehet, az első tíz perc után még vontatottabb és érdektelenebb lett, mint eddig volt. Bepillantást nyertünk azokba a kínos pillanatokba, amikor is minden anyuka rányomult a fiatalabb Affleckre, aki az egész világ fájdalmát és bűneit arcán hordozva pattintotta le őket gondolkodás nélkül. Mindemellett megismerhetjük a mai fiatalok életét, ami a hűtlenségen és pizzázáson kívül nem sok mindenről szól. A fő karakterek – finomat szólva – nem keltették fel a szimpátiámat, így a film konfliktusa is abszolút hidegen hagyott. Nem bírtam azon izgulni, hogy most sikerül-e az elkövetkezendő egy évben (az unokaöcs nagykorúságáig) valahogy egy fedél alatt élnie a két romhalmaznak, és a szeretet erejével megtölteni a másik lelkében tátongó űrt.
Én, az ördög ügyvédje
Igen, most megpróbálok valami értelmet belemagyarázni ebbe a filmbe, annak ellenére, hogy az a vetítés két órája alatt csak egyre távolabb taszított színészeitől és a témától, amit megpróbált feldolgozni. Mondjuk, ki az, aki ép ésszel át akarja adni magát egy családtag elvesztése fölötti gyászról szóló filmnek? Az izgalmaknak, hogy sikerül-e megalkudni a temetkezési vállalkozóval, vagy, hogy a helyi pap/lelkész jó beszédet fog-e mondani a temetésen? Aki átélt már ilyen dolgokat, az pont élete ezen időszakára nem akar emlékezni, aki pedig még veszteségek nélkül éli mindennapjait… az örüljön, hogy eddig megúszta! Mondatnám, hogy sikerült bemutatni a filmnek az ürességet, amit a gyászolók éreznek…, de ez sem igaz! Ugyanis a halál értelmetlensége miatt érzett kétségbeesés nem egyenlő az unalommal – amibe viszont sikerrel belekergette nézőit a film. Igen, az ember kiüresedik ilyenkor, szinte megszűnik az idő a gyász során, de belül mégis történik valami! Ha sok pszichológia humbugban nem is hiszek, de ebben speciel igaza van a lélekbúvároknak: létezik öt fázis, amin minden gyászoló vagy haldokló keresztül megy. Viszont ezek közül semmit nem mutatott be a film – így fullasztva a borzasztó, de az emberi élethez kétségtelenül hozzá tartozó (így pedig fontos) témát az érdektelenségbe.
Ezért díjat?
Sem a nagybáty, sem az unokaöcs jelleme nem változott, fejlődött?! a film során. Mindketten elég látványosan (és ugyanilyen őszintétlenül) sírtak egyet, egymásra borultak, majd elváltak útjaik. A srácot valaki más fogja adoptálni, a testvér pedig továbbra is faarccal sajnálja önmagát. Két gondolat maradt meg bennem azután, hogy végre kigyulladtak a lámpák a moziteremben: egyik, hogy egyedül a klasszikus zenei bevágásoknak köszönhetően sikerült néha reakciót kicsiholnia belőlem a filmnek, és hogy Casey Affleck egyetlen érzelem eljátszása miatt kapott Oscar-díjat. És azért – lássuk be! – nem lehetett olyan nehéz átlényegülnie a karakterré. Egy fickóvá, aki a sikeres bátyja árnyékában él, és akiről senki semmi mást nem tud felidézni, csak hogy mi volt a legnagyobb hibája az életében. És – hogy kíméletlen legyek itt a végére – szerintem még így sem tudta elég hitelesen megformálnia az egyszerű karaktert, amit pedig egyenesen rászabtak. És mégis ő lett az év legjobb férfi színésze! De Leonardo DiCaprio Oscarja után miért is lepődök meg ezen?
Szórakozás?!
Meg kellett volna néznem a trailert. Vagy olvasnom kellett volna a leírást, esetleg a kritikákat az online újságokban (és nem csak a nyugtázni a címbe szőtt információt, miszerint „az idei év legjobb filmjéről van szó, amely Casey Afflecket a legnagyobbak közé emelte”). Ha így tettem volna, akkor nem megyek el mozizni csak azért, hogy az addigi vidám és boldog napomra rányomja a bélyegét a szenvedés művészien bemutatott krónikája.
Mentor és tanítványa
Casey Affleck, pontosabban az általa játszott karakter, egy szerencsétlen romhalmaz, aki egyetlen arckifejezést felöltve éli mindennapjait. És nem, nem azért, mert kártyával keresi a kenyerét, hanem hogy meggyőzzön minket, nézőket, hogy karakterének valami sötét rejtély van a múltjában. De ez – még mielőtt felkeltené az érdeklődésünket – teljesen mellékessé válik, mert főszereplőnket utoléri a váratlan hír: sikeres bátyja meghalt és ráhagyta a hajója és a háza mellett egy szem fiát is. A gyermeket, aki a példaképtől tanulva szintén jégbefagyott ábrázattal játssza el a falu bikáját, a menő csávót, a megtört kisgyereket és a gyászoló felnőttet. Most, őszintén: mi jó sülhet ki ebből az egészből?
Nem érdekelt
A film, ha lehet, az első tíz perc után még vontatottabb és érdektelenebb lett, mint eddig volt. Bepillantást nyertünk azokba a kínos pillanatokba, amikor is minden anyuka rányomult a fiatalabb Affleckre, aki az egész világ fájdalmát és bűneit arcán hordozva pattintotta le őket gondolkodás nélkül. Mindemellett megismerhetjük a mai fiatalok életét, ami a hűtlenségen és pizzázáson kívül nem sok mindenről szól. A fő karakterek – finomat szólva – nem keltették fel a szimpátiámat, így a film konfliktusa is abszolút hidegen hagyott. Nem bírtam azon izgulni, hogy most sikerül-e az elkövetkezendő egy évben (az unokaöcs nagykorúságáig) valahogy egy fedél alatt élnie a két romhalmaznak, és a szeretet erejével megtölteni a másik lelkében tátongó űrt.
Én, az ördög ügyvédje
Igen, most megpróbálok valami értelmet belemagyarázni ebbe a filmbe, annak ellenére, hogy az a vetítés két órája alatt csak egyre távolabb taszított színészeitől és a témától, amit megpróbált feldolgozni. Mondjuk, ki az, aki ép ésszel át akarja adni magát egy családtag elvesztése fölötti gyászról szóló filmnek? Az izgalmaknak, hogy sikerül-e megalkudni a temetkezési vállalkozóval, vagy, hogy a helyi pap/lelkész jó beszédet fog-e mondani a temetésen? Aki átélt már ilyen dolgokat, az pont élete ezen időszakára nem akar emlékezni, aki pedig még veszteségek nélkül éli mindennapjait… az örüljön, hogy eddig megúszta! Mondatnám, hogy sikerült bemutatni a filmnek az ürességet, amit a gyászolók éreznek…, de ez sem igaz! Ugyanis a halál értelmetlensége miatt érzett kétségbeesés nem egyenlő az unalommal – amibe viszont sikerrel belekergette nézőit a film. Igen, az ember kiüresedik ilyenkor, szinte megszűnik az idő a gyász során, de belül mégis történik valami! Ha sok pszichológia humbugban nem is hiszek, de ebben speciel igaza van a lélekbúvároknak: létezik öt fázis, amin minden gyászoló vagy haldokló keresztül megy. Viszont ezek közül semmit nem mutatott be a film – így fullasztva a borzasztó, de az emberi élethez kétségtelenül hozzá tartozó (így pedig fontos) témát az érdektelenségbe.
Ezért díjat?
Sem a nagybáty, sem az unokaöcs jelleme nem változott, fejlődött?! a film során. Mindketten elég látványosan (és ugyanilyen őszintétlenül) sírtak egyet, egymásra borultak, majd elváltak útjaik. A srácot valaki más fogja adoptálni, a testvér pedig továbbra is faarccal sajnálja önmagát. Két gondolat maradt meg bennem azután, hogy végre kigyulladtak a lámpák a moziteremben: egyik, hogy egyedül a klasszikus zenei bevágásoknak köszönhetően sikerült néha reakciót kicsiholnia belőlem a filmnek, és hogy Casey Affleck egyetlen érzelem eljátszása miatt kapott Oscar-díjat. És azért – lássuk be! – nem lehetett olyan nehéz átlényegülnie a karakterré. Egy fickóvá, aki a sikeres bátyja árnyékában él, és akiről senki semmi mást nem tud felidézni, csak hogy mi volt a legnagyobb hibája az életében. És – hogy kíméletlen legyek itt a végére – szerintem még így sem tudta elég hitelesen megformálnia az egyszerű karaktert, amit pedig egyenesen rászabtak. És mégis ő lett az év legjobb férfi színésze! De Leonardo DiCaprio Oscarja után miért is lepődök meg ezen?
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból