Béna űrromantika
Mindenféle elvárás nélkül néztem meg az Utazók című filmet. A magyar és a nemzetközi média annyira lehúzta Morten Tyldum alkotását, hogy csupán a hétvégi unalom tudott a film közelébe édesgetni. És ami a legmeglepőbb: majdhogynem tetszett, amit láttam!
Modern Robinson-történet
A sziget most egy űrhajó, Péntek pedig Jennifer Lawrence (és jól van ez így). Csak hogy még egy mondat erejéig a hasonlatomnál maradjak. A történet pofonegyszerű: az emberiség kolonizálni kezdte a távoli galaxisokat. A vállalkozó kedvű embereket pedig egy röpke évszázados hibernálás után lökik ki az új világba. Az egyik hibernáló kapszula valamiért megsérül, ezért Jim (Chris Pratt) kilencven évvel a célba érkezés előtt felébred. Mivel visszaaludnia nem lehetséges, realizálja: kénytelen hátralévő életét egy teljesen üres, önvezérlésű járművön tölteni, ahol az android kocsmáros az egyetlen értelmesnek nevezhető társasága. Vajon mi meddig bírnánk ki a teljes magányt? Végeznénk magunkkal a kétségbeesés egyik órájában? Avagy készakarva tönkretennénk egy másik ember életét azzal, hogy társunknak választjuk a végtelen úton? Meddig tudnánk ellenállni a kísértésnek?
Bölcsészlány közbelép
Főszereplőnk, Jim egy évig bírta. Aztán felébresztette Aurora-t (Jennifer Lawrence), aki végre felkavarta az utazás állóvizét. A lány – aki annó író volt a földön – olyan kérdéseket tesz fel az úttal és az utazókkal kapcsolatban, amikre Jim, a szerelő az ébren töltött egy év alatt nem is gondolt. Kik és miért vállalkoznak egy ilyen útra? Mit remélnek az új bolygótól? De persze egyikük fejében sem fordul meg a nagyon is nyilvánvaló kérdés: vajon miért mondta fel a szolgálatot a hibernáló rendszer? De persze lehet, hogy a műszaki agyú Jim azért igyekezett megfeledkezni a szundi-kapszulák rejtélyéről, mert nem akarta, hogy a film filozofikus sci-fi romantikája átalakuljon keserű haragszomráddá. Természetesen nem tudta megakadályozni, hogy Aurora rájöjjön az igazságra: a férfi készakarva ébresztette fel, és vette el tőle az újrakezdés reményét. Ezzel a „fordulattal” bukott át végül a film az önvizsgáltból kiszámítható drámába…
Unalomig ismert jelenetek
Ez azonban nem vágta tönkre a filmet. A főszereplők jól lettek kiválasztva: J. Law. szeretni való, a Galaxis őrzői után pedig Prattnek is csináltunk helyet a szívünkben. Ráadásul a film is jól építette fel kettejük szerelmét: bájosnak, mégis kicsit ügyefogyottnak ábrázolva kettejüket, akiktől aztán a néző nem sajnálja a pillanatnyi boldogságot. És amikor beütött a krach… drukkoltam, hogy találjanak újra egymásra. Azonban az űrromantikát a rendező hamar háttérbe szorította: hihetetlen fordulat révén a hajó működésében zavarok keletkeztek, amely aztán a megszokott akció-jelenetekhez vezetett el minket. Hangos visszaszámláláshoz, „maximális nyomás elérve” mondathoz, repedező üvegekhez, férfiúi önfeláldozáshoz, női síráshoz és megbocsájtáshoz, majd női önfeláldozáshoz. Sajnos az utolsó fél óra összes jelenete a méla deja vu-t hordozta magában, amely kíméletlenül elpusztította az eddig ötletesen felépített romantikát.
Ezért nem érte meg
Ahogy megjósolták: csalódás ért. Mégpedig azért, mert egy izgalmas szituációt és egy remek castingot elvesztegettek egy átlagon aluli sztorira. Tehetett akármit a két főszereplő (meg a random megjelenő Lawrence Fishbourne), a csúcspontnak szánt jelenetek abszolút érdektelenek voltak, hiszen úgyse érhet véget tragikusan egy éppen csak bimbózó űrrománc! Így az izgalmak helyett inkább találjunk megnyugvást abban a tényben, amire Aurora újságírói kérdései rávilágítottak a film elején: az új bolygók benépesítésére csakis a szakmájukban sikertelen munkások és a gazdag, unatkozó bölcsészek fognak. Ki gondolta volna, hogy a Galaxis utikalauzban lejegyzett betelepítési politika (,amely talán a könyv egyik legnagyobb poénja) egy mély emberi igazságra épül?
Modern Robinson-történet
A sziget most egy űrhajó, Péntek pedig Jennifer Lawrence (és jól van ez így). Csak hogy még egy mondat erejéig a hasonlatomnál maradjak. A történet pofonegyszerű: az emberiség kolonizálni kezdte a távoli galaxisokat. A vállalkozó kedvű embereket pedig egy röpke évszázados hibernálás után lökik ki az új világba. Az egyik hibernáló kapszula valamiért megsérül, ezért Jim (Chris Pratt) kilencven évvel a célba érkezés előtt felébred. Mivel visszaaludnia nem lehetséges, realizálja: kénytelen hátralévő életét egy teljesen üres, önvezérlésű járművön tölteni, ahol az android kocsmáros az egyetlen értelmesnek nevezhető társasága. Vajon mi meddig bírnánk ki a teljes magányt? Végeznénk magunkkal a kétségbeesés egyik órájában? Avagy készakarva tönkretennénk egy másik ember életét azzal, hogy társunknak választjuk a végtelen úton? Meddig tudnánk ellenállni a kísértésnek?
Bölcsészlány közbelép
Főszereplőnk, Jim egy évig bírta. Aztán felébresztette Aurora-t (Jennifer Lawrence), aki végre felkavarta az utazás állóvizét. A lány – aki annó író volt a földön – olyan kérdéseket tesz fel az úttal és az utazókkal kapcsolatban, amikre Jim, a szerelő az ébren töltött egy év alatt nem is gondolt. Kik és miért vállalkoznak egy ilyen útra? Mit remélnek az új bolygótól? De persze egyikük fejében sem fordul meg a nagyon is nyilvánvaló kérdés: vajon miért mondta fel a szolgálatot a hibernáló rendszer? De persze lehet, hogy a műszaki agyú Jim azért igyekezett megfeledkezni a szundi-kapszulák rejtélyéről, mert nem akarta, hogy a film filozofikus sci-fi romantikája átalakuljon keserű haragszomráddá. Természetesen nem tudta megakadályozni, hogy Aurora rájöjjön az igazságra: a férfi készakarva ébresztette fel, és vette el tőle az újrakezdés reményét. Ezzel a „fordulattal” bukott át végül a film az önvizsgáltból kiszámítható drámába…
Unalomig ismert jelenetek
Ez azonban nem vágta tönkre a filmet. A főszereplők jól lettek kiválasztva: J. Law. szeretni való, a Galaxis őrzői után pedig Prattnek is csináltunk helyet a szívünkben. Ráadásul a film is jól építette fel kettejük szerelmét: bájosnak, mégis kicsit ügyefogyottnak ábrázolva kettejüket, akiktől aztán a néző nem sajnálja a pillanatnyi boldogságot. És amikor beütött a krach… drukkoltam, hogy találjanak újra egymásra. Azonban az űrromantikát a rendező hamar háttérbe szorította: hihetetlen fordulat révén a hajó működésében zavarok keletkeztek, amely aztán a megszokott akció-jelenetekhez vezetett el minket. Hangos visszaszámláláshoz, „maximális nyomás elérve” mondathoz, repedező üvegekhez, férfiúi önfeláldozáshoz, női síráshoz és megbocsájtáshoz, majd női önfeláldozáshoz. Sajnos az utolsó fél óra összes jelenete a méla deja vu-t hordozta magában, amely kíméletlenül elpusztította az eddig ötletesen felépített romantikát.
Ezért nem érte meg
Ahogy megjósolták: csalódás ért. Mégpedig azért, mert egy izgalmas szituációt és egy remek castingot elvesztegettek egy átlagon aluli sztorira. Tehetett akármit a két főszereplő (meg a random megjelenő Lawrence Fishbourne), a csúcspontnak szánt jelenetek abszolút érdektelenek voltak, hiszen úgyse érhet véget tragikusan egy éppen csak bimbózó űrrománc! Így az izgalmak helyett inkább találjunk megnyugvást abban a tényben, amire Aurora újságírói kérdései rávilágítottak a film elején: az új bolygók benépesítésére csakis a szakmájukban sikertelen munkások és a gazdag, unatkozó bölcsészek fognak. Ki gondolta volna, hogy a Galaxis utikalauzban lejegyzett betelepítési politika (,amely talán a könyv egyik legnagyobb poénja) egy mély emberi igazságra épül?
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból