A tudomány születése és újjászületése
Carlo Rovelli A tudomány születése című könyvében Anaximandrosz, az i. e. 6. században élt milétoszi filozófus munkásságát vizsgálja, akit a tudományos gondolkodás egyik úttörőjeként mutat be. Rovelli szerint Anaximandrosz volt az első, aki a természeti jelenségeket nem istenek vagy mágikus erők következményeként próbálta bemutatni, hanem más természeti jelenségekből magyarázta, ezzel megnyitva az utat a későbbi tudományos felfedezések előtt. Könyve azonban nemcsak ezért érdekes, hanem főképp azért, mert bepillantást enged a napjaink legizgalmasabb tudományfilozófiai vitáiba.

Kutató, író, vitapartner
Rovelli egyébként nem tudománytörténész. Elméleti fizikus és tudományfilozófus, fő kutatási területe a kvantumgravitáció, amely az Einstein-féle általános relativitáselméletet igyekszik összhangba hozni a kvantummechanikával. Az általa és munkatársai által kidolgozott hurok-kvantumgravitáció elmélete szerint a téridő nem folyamatos, hanem diszkrét kvantumstruktúrákból épül fel. Ez az elmélet jelentős alternatívát kínál a húrelmélettel szemben. Ezen kívül foglalkozott az idő természetének filozófiai és fizikai kérdéseivel. Kiemelkedő kutatásai között szerepel az idő nem abszolút, hanem relációs jellegének vizsgálata, amely a kvantummechanikai és relativisztikus megközelítések összefüggéseit boncolgatja. Midazonáltal Rovelli nemcsak tudós, hanem kiváló ismeretterjesztő is, akinek művei közérthető formában mutatják be a modern fizika legnagyobb kérdéseit. Legismertebb könyvei:
- "Hét rövid fizikalecke" (2014) – Rövid, közérthető bevezetés a modern fizika legfontosabb fogalmaiba, mint a relativitáselmélet, a kvantummechanika és a kozmológia.
- "A valóság nem olyan, amilyennek látjuk" (2017) – A kvantumgravitáció és a modern fizika legmélyebb kérdéseit tárgyalja, különösen az idő és a tér természetét.
- "Az idő rendje" (2018) – Az idő filozófiai és fizikai természetéről szóló könyv, amely a hétköznapi időérzékelés és a fizikai idő közötti különbségeket mutatja be.
- "A tudomány születése" (2023) – Anaximandrosz görög filozófus munkásságát tárgyalja, és bemutatja, hogyan alakult ki a tudományos gondolkodás.
Ez utóbbi kötet rendkívüli egyediségét az adja, hogy bár a könyv elsősorban Anaximandrosz gondolataira fókuszál, Rovelli szélesebb kontextusba helyezi a tudomány fejlődését, bemutatva, hogyan alakult ki a kritikai és felforgató gondolkodás a görög filozófia révén. A kötet nemcsak a tudománytörténet iránt érdeklődőknek nyújt értékes olvasmányt, hanem mindazoknak, akik szeretnék megérteni a tudományos gondolkodás gyökereit és fejlődését, sőt kitekintést ad napjaink legizgalmasabb tudományfilozófiai vitáira is. Rovelli ugyanis komoly tudományfilozófus is, gondolatai az aktuális elméleti vitákhoz kapcsolódnak.

Relációs realizmus
Tudományfilozófiája szorosan kapcsolódik a tudományos módszer természetéhez, a tudás határaihoz és a valóság szerkezetéről alkotott képünk változékonyságához. Alapvetően relációs és dinamikus szemléletet vall, amely szerint a tudomány nem abszolút igazságok kereséséről szól, hanem egy folyamatosan változó és fejlődő rendszer, amelyben az elméletek egymásra épülnek és finomodnak.
Mindez természetesen azt is jelenti, hogy a tudományban nincsenek végleges igazságok– minden tudományos elmélet idővel meghaladottá válik vagy pontosításra szorul. Ebben a megközelítésben közel áll Karl Popper falszifikációs elméletéhez, amely szerint a tudományos elméletek nem bizonyíthatók végérvényesen igaznak, hanem csak addig érvényesek, amíg nem jelenik meg egy jobb, pontosabb magyarázat. Rovelli ezt az elvet alkalmazza a fizikában is: például Einstein általános relativitáselmélete meghaladta Newton gravitációs törvényeit, de nem azért, mert Newton tévedett, hanem mert Einstein mélyebb és pontosabb keretet adott a gravitáció működésére. Hasonlóképpen, a kvantummechanika és az általános relativitáselmélet is várhatóan egy újabb, átfogóbb elméletbe fog beépülni.
Filozófiai koncepciója mélyén az úgynevezett a relációs realizmust találjuk, amely szerint a valóság nem abszolút entitásokból áll, hanem kapcsolatokból és viszonyokból. Ez különösen a kvantummechanika értelmezésében fontos, ahol a megfigyelő és a megfigyelt rendszer közötti interakció meghatározza a mért tulajdonságokat. Ebből következően Rovelli úgy véli, hogy a világban nincsenek önmagukban létező dolgok, hanem csak egymásra ható rendszerek, amelyeknek állapota és tulajdonságai mindig valami máshoz képest értelmezhetők. Ez a nézet szemben áll az objektív realizmussal, amely szerint a világ függetlenül létezik a megfigyeléstől.

Nem megy minden!
Leginkább azonban a napjainkban különösen divatos feyerabendi „anarchista tudományfilozófiájával” áll szemben, hiszen miközben Feyerabend szerint tudomány fejlődése nem követ szabályokat, kaotikus, bármilyen módszer elfogadható, addig Rovelli ragaszkodik a tudományfejlődés Popperhez hasonló felfogásához, amely szerint a tudomány története folyamatos változás, egymásra épülő és fejlődő elméletek sora. Miközben Feyerabend szerint a tudományos módszerként minden elfogadható (anything goes), azaz nincs egyetlen érvényes módszer, addig Rovelli úgy véli, a tudományos módszer ugyan rugalmas, de nem teljesen szabálytalan. Miközben Feyerabend abban hisz, hogy a tudományos igazságok kulturálisan és történelmileg meghatározottak, s ezért nincsenek abszolút érvényű elméletek, addig Rovelli amellett érvel, hogy valóság relációs természetű, de a tudomány képes egyre pontosabb képet adni róla. Miközben Feyerabend azt gondolja, hogy a tudomány csak egy a sokféle tudásforma közül, és nem tekinthető felsőbbrendűnek más „megismerési módokhoz” – például a mitológiához vagy a valláshoz – képest, addig Rovelli a tudomány racionalitását hangsúlyozza, s rámutat állításainak kísérleti, illetve gyakorlati kontrolljára, amely lényeges különbség a világ más értelmezései lehetőségeihez képest.
Egyszóval Rovelli tudományfilozófiája dinamikus és relációs szemléletű, amely szerint a tudomány folyamatosan fejlődik, és az elméletek egymásra épülve finomodnak. Bár egyetért azzal, hogy a tudomány nem abszolút igazságokat keres, nem fogadja el Feyerabend radikális relativizmusát és anarchista nézeteit, amelyek szerint a tudomány teljesen szabálytalan és önkényes módon működik, s egyenértékű volna a mágiával vagy a vallással.
Egypercesek

A fiatalok többet olvasnak, mint az idősebbek
Sütő András szobrának felállítását ígéri a marosvásárhelyi önkormányzat
A kortárs magyar irodalom kiemelkedő alakja 84 éves volt