Újjászületik a klasszikus baloldal
Kohei Saito japán filozófus, a University of Tokyo professzora, gazdasági és ökológiai alaptanulmányait az USA-ban majd mesterképzését a berlini Freie Universität-en végezte. Doktori munkája Marx ökológiai kapitalizmuskritikájának újrafogalmazása Marx hagyatékának eddig feldolgozatlan jegyzetei és kivonatai alapján, amelyért 2018-ban elnyerte a német állami Deutscher Memorial Prize-t. Slow down - How degrowth communism can save the earth című könyve 2020-ban jelent meg először Japánban és a fiatalok körében nem várt sikert aratott.
A kötetről lelkes ismertetőt kaptunk, amelyből nemcsak az derül ki, milyen nagy hatással van olvasóira a mű, de az is, hogy egy-egy új szempontrendszer megjelenése, döbbenetes erővel képes újra keretezni akár legszörnyűbb tapasztalatainkat is. Kohei Saito lendületes érvelése ugyan sokszor elnyomja azt a tényt, hogy elképzeléseit korántsem bizonyított premisszákra építi, zárójelbe teszi mindazokat a kérdéseket, amelyeknek a megválaszolása nélkül nehéz elképzelni az általa felvázolt társadalmi kísérletet, és persze annak veszélyeit sem hajlandó meglátni, ám mégis izgalmas olvasmány könyve, s mégis érdemes megismerkednünk az újkommunista mozgalom koncepciójával. Annál is inkább, mivel ez a kezdeményezés végre kirángathatja a baloldalt abból a tartalmatlan identitáspolitikából, wokeness gesztus-közéletiségből, amibe belezuhant az elmúlt évtizedekben.
Lássuk tehát Stiedl Gábor barátunk elkötelezett könyvismertetőjét!
Önkéntes egyszerűség
Bizony, már a cím is provokatív és a tartalom lesz csak igazán az, hiszen Saito nem fél kimondani a tényt, hogy közelítünk ahhoz a ponthoz, ahol a visszafordíthatatlan környezeti hatások, majd katasztrófák az egész emberi civilizáció létét veszélyeztetik.
A szerző a klímaváltozás kezelésére alkalmazott mai módszereket nem tartja elégségesnek, illúziónak látja a „zöld gazdasági növekedést” vagy az ENSZ által kitűzött „fenntartható fejlődési célokat” és radikális megoldást javasol. Ez a degrowth, vagyis a globális nemnövekedés.
A nemnövekvő gazdaság elmélete már évtizedek óta létezik és azt az elvet hirdeti, hogy növekedés csak az ökológiai határokon belül megengedett. Globális szinten az elmaradott régiók tovább fejlődhetnek, a fejletteknek viszont be kell érniük a mostaninál kevesebbel. A korlátlan növekedés (ami már önmagában is egy ellentmondás) illúziójával gerjesztett fogyasztói társadalmat le kell váltani az önkéntes egyszerűségre épülő léttel. A globális gazdaságot lokális gazdaságok hálózatává kell átalakítani, át kell szervezni a termelést és a munka világát. A nemnövekedő gazdaság tehát a szöges ellentéte a mai kapitalista rendszernek, amely produktivista és a növekedés jelentette fejlődésben hisz. Úgy tűnik azonban, hogy ez a kívánt fejlettségi szint csak nem akar megérkezni, az egyre nyíló jövedelmi olló már a fejlett világ országaiban is kikezdte a társadalmi békét – állítják az elképzelés hívei.
Újragondolt kommunizmus
A kapitalizmus másik nagy problémája, hogy egy mélyen igazságtalan rendszer. A szerző egy egész fejezetet szentel a kapitalizmus kritikájának, amelyben marxista alapokról indulva mutatja meg hogyan teremt mesterségesen hiányt a kapitalista rendszer szemben a kommunizmussal, amely relatív bőséget tud nyújtani az emberek számára. Természetesen a kommunizmus itt nem egy a múltból vett politikai ideológia, hanem az a társadalmi-gazdasági rendszer, amely visszaveszi az irányítást a közös dolgaink felett, ahogyan a közös a kapitalizmus megjelenése előtt létezett. Ne feledjük a kapitalizmus úgy jöhetett létre, hogy Angliában kisajátították a közös földeket és vizeket a városokba kényszerítve ezzel az embereket, akik hamarosan nyomorult munkásosztályként ismerhettek önmagukra.
A közös dolgok feletti kontroll azt jelenti, hogy az új rendszernek mindenki számára egyenlő módon kell biztosítania az alapvető létszükségleteket. Ilyenek a lakhely, az egészséges környezet, víz, élelem, közlekedés, oktatás és egészségügyi ellátás.
Saito ezen kívül megnevez öt fontos elemet, amelyre az új gazdaság épül. Elsőként a használati érték alapú gazdaságról beszél, amely a mai értéktöbbletet teremtő technikák helyett a dolgok használati értékét helyezi a gazdálkodás előterébe. Másodjára munkaidő csökkentést javasol, amit már Marx is elengedhetetlennek vél a Tőkében, amikor a használati érték alapú gazdaság megteremtéséről ír. Harmadikként a jelenkori erősen behatárolt és leszűkített munkamegosztási gyakorlatot kell felszabadítani és visszaadni a munka lényegi, emberi és kielégítő mivoltát. Negyedik a termelési folyamat demokratizálása, a dolgozók számára a munkafolyamatokba való beleszólás lehetősége, közösségi tulajdonlási formák bevezetése. Ötödikként az alapvető, nélkülözhetetlen fontosságú munkák kiemelése kerül megnevezésre, mint a gyermek- és idősgondozás, egészségügyi ellátás, oktatás, nevelés, szociális munka. Ezeket a tevékenységeket nem érdemes tovább gépiesíteni, bürokratizálni vagy pénzben mérni hiszen ezek a legtöbb emberi befektetést igénylő szakmák, amiket annak megfelelően kell kezelni és értékelni.
Lehet más a népi demokrácia?
Láthatjuk, hogy itt egy új értékeken álló társadalmi rend alapjainak lerakásáról van szó, ami a kifáradó, rogyadozó kapitalista rendszert fogja követni. Ennek a rendszernek az ön-meghatározás, az ön-kormányzás áll a középpontjában, amely döntési hatalmat biztosít a helyi egyesüléseknek és ezzel megkívánja a demokrácia újraértelmezését is. A mai képviseleti demokráciák legjobbjai is lobbycsoportok fogságában vergődnek és ennélfogva könnyen korrumpálhatók. Az új rendszernek közvetlen beleszólást kell biztosítania az emberek számára közös ügyeik intézésébe, oly módon, mint például a citizens assembly, a nyilvános állampolgári gyűlések.
Az író konkrét példákat is említ ilyen kezdeményezésekre, például Barcelonában az elmúlt két ciklusban nem pártpolitikus, hanem a kilakoltatás-ellenes mozgalom civil vezetője ült a főpolgármesteri székben és ez idő alatt rengeteg állampolgári javaslatot valósítottak meg. Elkészült a Climate Emergency Declaration, amely egy átfogó, a város működését radikálisan átalakítani szándékozó kísérlet, és egyben a kapitalizmust kritizáló irat, amely leszögezi a globális Észak felelősségét a globális Dél kizsákmányolásában. Egy újabb pont a kapitalizmus bűnlajstromán, amely nemcsak a társadalmon belüli egyenlőtlenségekért felelős, de az országok, illetve régiók közötti igazságtalanságokért is.
Saito hiánypótló munkája egy rendkívül fontos és bíztató kísérlet a jelenkort mardosó válságtünetek kezelésére, amint őszintén szembenéz a helyzettel, felvázolja a lehetséges utakat és kiválasztja a számunkra egyetlen jó megoldást. Talán maga is meglepődött, ahogy egy rádióinterjúban fogalmaz: “… sajnálom, de ezt a rendszert kommunizmusnak hívják.”
A könyv egyelőre csak angolul olvasható, de reméljük, hamarosan lesz magyar fordítás is és lesz módunk arra, hogy komolyan megvitassuk állításait.
Egypercesek
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból