Megölik-e az iskolák a kreativitást?
Idén bizonyára még inkább hangsúlyos a Magyar Közoktatás Napja ünnep, melyet a Pedagógus Szakszervezet 1991-es kezdeményezése alapján tartunk több, mint harminc éve november 22-én. A téma kapcsán három könyvet ajánlunk olvasóinknak, melyek között egy középkori iskoláskönyv, egy közkedvelt magyar pszichológus tanulmánykönyve és egy kreatív iskola vízióját felvonultató szerzőpáros kiadvány szerepel.
Belelapoztunk egy középkori iskoláskönyvbe
2019-ben adtunk hírt olvasóinknak arról, hogy az eredetit majd minden részletében újraalkotott változatban adták ki a Szalkai-kódexet, Szalkai László esztergomi érsek iskoláskönyvét. A páratlannak mondható kiadvány a magyar római katolikus egyház legnagyobb könyvgyűjteményének újabb facsimile darabjaként a 15. század második felében iskoláit végző Szalkai László tetemesnek mondható tanulmányi jegyzetei, házi feladatai, különféle oktatási anyagai, tudományosnak is mondható írásai gyűjteményét jelentik. A történelmi, egyháztörténeti, tudománytörténeti, filológiai különlegességre akkor végül is nem elegen kapták fel a fejüket akkor, ezért is érdemes újra feleleveníteni, hogy miként jelenhetett meg ez a középkori magyar iskoláskönyv. A Szalkai-kódexben a névadó tanulmányainak lenyomata látható, melyeket a sárospataki plébániaiskolában írt bele. A kódex értékét ugyanakkor nem is a tartalma, hanem annak ritkasága adja, mivel a török pusztításban a legnagyobb magyar római katolikus könyvgyűjtemény – melyet Nagyszombatra menekítettek a vész elől – kivételével alig maradt fenn ilyen jellegű irat a hódoltsági területekről. A könyvritkaság megjelenésekor Sarbak Gábor tudós, szerkesztő előszavában fel is hívta a figyelmet, hogy a középkori iskoláskönyvek nem tartoztak a magán- és közkönyvtárak díszkéziratai közé, ugyanakkor a megmaradt Szalkai-kódex „a könyveknek nemigen kedvező történelmi viharok miatt” rendkívüli értékkel bír a ma embere számára. A 2019-ben megjelent facsimile kiadás során nemcsak az átlagolvasóra gondoltak, hanem a gyűjtőkre is, így a kódexet díszkötésben is meg lehetett akkor vásárolni, de talán ma már az ár is érdekes lehet, a sima bőrkötéses változat is 10 ezer forintba került. A patinás könyvben hat különböző nagy egységben találhatók a középkori gondolkodás tartalmi és logikai összefüggésekkel átszőtt tananyaga. Az első részben a csillagászat, a naptárszámítás és az egészségügyi ismeretek találhatók. A további részekben zeneelméleti, egyházjogi, irodalmi, filozófiai, teológiai és retorikai tanulmánytémákról lehet olvasni.
Iskola, közoktatás a szakértő szemével
Oktatási, gyereknevelési témában a 2019-ben elhunyt Vekerdy Tamás talán az egyik legtöbbet idézett pszichológus, író, ami egyrészt a szaktekintélyének, másrészt az online közösségi oldalaknak is nagyban köszönhető. A több, mint ötven könyvre rúgó írásos életművéből most Az iskola betegít? című lapjaiba kalauzoljuk el olvasóinkat. A kötet nem mellesleg posztumusz jelent meg idén, februárban, igaz ez már a sokadik kiadás. A szerző ezúttal az indivídumot állítja középpontba, az egyszeri és megismételhetetlen gyereket, egészen pontosan a mindenki számára egységes tananyagot adó közoktatásban diákként létező egyéniség-gyermeket. Ez a felállás persze nagyon régi vita fészke, miszerint az általános műveltség, általános, avagy elemi tudás, ismeretanyag elsajátítása milyen akadályokba ütközik az eltérő képességű tanulóknál, akiknek az ítéletet adó 1-től 5-ig skálaszámozás akár egész életre szóló stigmát vagy kényszerpályát is jelenthet. Vekerdy a könyvben nemcsak az iskola ilyeténképpen való betegítő (?), az indivídumot befolyásoló hatásáról ír, de kielemzi a gyermek testi-lelki fejlődésének összefüggéseit az iskolásévek buktatóival, a családi háttér szerepét, a tanár és a szülő jó vagy éppen rossz kapcsolatát. Az író kötete amolyan kalauz ahhoz, hogy segítségével bejárjuk a gyermeki benső labirintusát, a belső gondolatok, a kimondott gondolatok, a szokások, a viselkedés, a társas kapcsolatok létesítésének és megélésének szép és furcsa mozzanatait, az esetleges tanulási nehézségek útjait. A meglehetősen markáns kötetcímről is megtudjuk a könyvből, hogy az író alapvetően arra célzott vele, hogy a környezet, s így az iskolai környezet a meghatározó abban, hogy a gyerekből ki tud-e jönni a benne szunnyadó maximum, tehetség, képesség. A kiadványt különösebben nem kell ajánlani az érintett köröknek, hiszen a korábbi kiadások óta sokat forgatott ismeretanyag szülőknél, nagyszülőknél és pedagógusoknál egyaránt.
Egy TED-előadó, akire sokan hallgatnak
Bár néha becsúszik egy-egy áltudományos expozé is, azért a TED-konferencia, a TED előadások ma már mértékadónak mondhatók világszerte. Ken Robinson, nemzetközleg elismert oktatási szakértő is fellépett egy ilyen eseménysorozaton, ahol a TED Technology, Entertainment, Design – technológia, szórakoztatás, dizájn témák között elsőre nem gondolnánk, hogy melyikhez csatlakozott. Mindez 2006-ban történt, azóta Robinson nagyon híres lett az előadásnak köszönhetően is, így Kreatív iskolák című könyve – melyet Lou Aronica ismeretterjesztő és irodalmi kötetek szerzőjével közösen írt – igencsak nagy figyelmet kapott. A Magyarországon 2018-ban megjelent kiadványban a szerzők elsőként azt a kérdést teszik fel, hogy valóban megölik-e az iskolák a kreativitást, valóban baj van-e tehát akkor az oktatási intézményekkel világszerte? A könyv abból indul ki, hogy az iskolának az állandóan változó, kiszámíthatatlan jövőre kell felkészíteni a gyerekeket, ami az elmúlt pár év globális csapásait, válságait, háborúit tekintve nem is túlzás. Ken Robinson állítja: a ma működő iskolák alaphibája, hogy „iparosított oktatás”-t művelnek, melyeket olyan elemek kísérnek, mint az állandó tesztkényszer (dolgozatok és felelés kényszere) vagy a szülőktől való elidegenítés. Robinson nem is kissé Vekerdyre hajazva vázolja fel kötetükben, hogy milyen egyénre, egyéniségekre, indivídumokra szabott módszerekkel lehet jobb hatást, eredményt elérni a diákoknál. A metódusok lényege, hogy a tanulók a 21. századi kihívásokra legyenek felkészítve, mely felkészítés az adott technológiák és a meglévő szakmai források együttesére alapozva történik. Tény, hogy a kötet két szerzője nem rejti véka alá, hogy a most felnövekvő nemzedékeknek a legkülönfélébb gazdasági, klíma és háborús válságokra kell megtalálniuk a megoldásokat, így nagy szükségük lesz az általuk és sokak által jónak tartott módszerre.
Egypercesek

Szabadon elérhetőek a Jókaihoz kapcsolódó műtárgyak
A hírekkel ellentétben az olvasás, a könyv egyáltalán nincs válságban ma Magyarországon
Az űrutazás első ötletétől az utolsó esélyt jelentő misszióig