Billie Holiday, a jazz hullócsillaga
Egy nyomorult zseni
A kislány nagyjából tizenhat éves lehetett, amikor felfedezte egy producer, akinek kitörését köszönheti. Persze nem volt ez igazi kitörés: a drogok és az alkohol továbbra is nagy szerepet játszottak életében. Egyik függőséget követte a másik. Később igen közeli barátságba került Lester Younggal, akiről úgy tartják, ő volt az egyik összekötő kapocs a swing és a modern jazz között. Rajta kívül azonban nemhogy nem volt szerencséje a szerelemben, egyenesen a legrosszabbakat fogta ki. Minden fontosabb férfi az életében kihasználta tehetségét és hírnevét. Verték, minden adandó alkalommal költötték a haknipénzeit és semmiféle érzelmi kötődésre nem volt alkalma a legendás Lester Youngon kívül.
Elém keveredett a minap egy nem is akármilyen képregény. Billie Holiday-ról szólna, ha szólna egy konkrét történetről. Igaz, az énekesnő élete éppen olyan zavaros és követhetetlen volt, mint ez a kis füzet.
A történet és írói stílus.
A képregényben így inkább csak amolyan villanásokat kapunk a művésznő életéről. Megismerjük például a hatóságokkal folytatott folyamatos konfrontációkat, látjuk a férfiakat, akik kihasználták és találkozunk azzal a pár barátjával, akik igyekeztek őrizni tehetségét, nehogy belefojtsa azt az alkoholba és heroinba.
Való igaz, Billie Holidaynek igen erős személyisége miatt – meg persze neme, bőrének színe, valamint függőségei okán is – rengeteg konfliktussal kellett szembenéznie. Nem volt jó azokban az időkben feketének lenni. A híres tehetségekről csak úgy ömlenek a pletykák a drogokról, más zenészekről, a prostituáltakról, vagyis bármiről, ami miatt börtönbe csukhatnák az egész bandát. Akkoriban azonban a fehér zenészek mindezt úgy tehették, hogy őket csupán bohém alkotóművésznek tekintették, a fekete zenészeket azonban züllött alaknak tartották, s ekként zaklatták a hatóságok.
Egyszer például egy vidéki kisvárosban, egy kültéri koncerten lépett fel zenekarával. A koncertsátor telis-tele volt fekete zenészekkel és fekete rajongókkal. Nem sokkal a kezdés előtt, megjelent egy csapat fehér kámzsás alak vasvillákkal. Billie dührohamot kapott, s torka szakadtából üvöltve elkezdett támadói felé rohanni. A pletyka szerint a rasszista csapat annyira megijedt a nagydarab nőtől, hogy fejvesztetten menekülni kezdtek.
Rengeteg hasonló történettel találkozhat az olvasó, amiről egy rövid háttérkutatás után kiderül, hogy szín igazak. (Habár az iménti sztori sajnos éppen nincs benne a képregényben. Ezért is meséltem el.)
Káosz a káoszból
José Antonio Muñoz argentin művész 1972-ben költözött Spanyolországba, majd onnan Olaszországba vezetett útja és kezdett együttműködni az ugyancsak argentin íróval, Carlos Sampayo-val. Közös munkájuk során remekművek születtek. Sampayo történeteit kiválóan tudta illusztrálni Muñoz a megszokottól elrugaszkodott stílusában. Így jött létre a nagy sikert aratott bűnügyi sorozat, Alack Sinner és annak spin-off-ja, Joe Bar és Sophie, és persze így jött létre a Billie Holiday képregényes életrajz.
Más tészta a mű maga. Hiába fűztem hozzá sok reményt, nem ütötte meg azt a szintet, amit vártam. Van benne néhány remek ötlet – az erősen kontrasztos ábrázolás, az amerikai rasszizmus intenzív megjelenítése –, azonban a sztori sajnos követhetetlen. Fontos, hogy az alkotók szabadon játszhassanak a dramaturgiával, hogy hangsúlyozni lehessen a történet fontos elemeit, de itt nincs mire tenni hangsúlyt annyira szétfolyó a történet. Nem nevezném életrajznak sem, hiszen, ha valaki e könyvecske által szeretne mélyebben betekinteni Billie életébe, nem lesz sokkal előrébb. Bár az is tény, hogy Billie követhetetlen életét nehéz követhetően ábrázolni...
Én évekig erről tanultam Jazz-tanszakon, így némi előképzettséggel szórakoztató volt felismerni az egyes jeleneteket Billie Holiday életéből. Háttér nélkül azonban tényleg csak egy nagyon nehezen követhető, rendkívül művészién kivitelezett képregény.
Egypercesek
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból