A motorozás westernmítosz?
Egy alkalommal így tették helyre a tengerentúlon Hunter S. Thompson, gonzó pápa első komolyabb könyvét, a Hell’s Angels címűt: pop szociológia. Nos, igen, Amerikában mindent nagyon-nagyon komolyan vesznek. Pont annyira, mint amennyire mifelénk, itt a Kárpát-medencében nem. Itt senki nem venné komolyan azt, ha valaki a Pokol Angyalainak motoros banda tagja, a tengerentúlon ez a véresen komoly valóság. De vajon tényleg csak bűnözők voltak a Hell’s Angels tagjai? Vagy folytonosan száguldó életmódjuk csak a fogyasztói társadalom ellenére folytatott makacs lázadozás volt?
Elvontnak tűnő kifejezés- és lázadásformák
Az amcsik úgy tudják, hogy nemcsak a szabadság az eszményi, de az is, ha valaki hisz benne és saját vagy más kútfőből merítve, de megéli azt. Ilyen csapat például a motorosok kasztja, akik már a jó ötvenes évektől kezdve száguldoztak USA-szerte, hogy egyre jobban kinyilvánítsák társadalmonkívüliségüket. És igen, a motoros-kultúra is egy kultúra. Még ha idehaza ez egy teljesen értelmezhetetlen dolog, Magyarországon ugyanis csak egy dolgot lehet a motorral csinálni: motorozni. Itt nincs az, ami Hunter S. Thompson szülőföldjén: az individuumba, szabadságába vetett hit, illetve a szabadság konkrét meg- és kiélése a maga primitíven önkifejező módján (motorozás a végtelennek tűnő highway-eken államról-államra) vagy hasonló elvontnak tűnő kifejezés- és lázadásformák megjelenítése.
Bulis-balhés proligyerekek
Thompson könyve alapvetően ezt a hatvanas évekre kiteljesedett motoros imidzset rombolta le könyvével, azzal a meglehetősen alapos dokumentumregénnyel, melynek végpontján a szerzőt – aki azért valljuk be mégis csak nagyot lendített az „easy rider”-ek legendáriumán – összeverték a Pokol Angyalai. A gyalázat hátterében valami érthetetlen összeszólalkozás volt, de már mindegy is.
Az 1966-os kötet „némi” késéssel 2003-ban látott napvilágot Magyarországon, természetesen Hunter S. Thompson hazai tolmácsolójának, fordítójának, Vágvölgyi B. Andrásnak köszönhetően. Ő írja a kötet előszavában többek között: „A Hell’s Angels az utolsó valóságos westernmítosz Billy The Kid, Jesse James vagy John Dillinger és Bugsy Siegel után, és a cyberpunkok megjelenése előtt. (…) A Berkeley Egyetem újbaloldali intellektüeljei az „elidegenedésből” és a „lázadó generációból” és más – tegyük kezünket a szívünkre – zavaros elméletekből vezették le ezeket a motoros fiúkat, pedig ők csak affléle bulis-balhés proligyerekek voltak, akik túl sokszor nézték meg a The Wild One-t.”
Motoros bedekker
Hunter S. Thompson tehát nem elégszik meg könyvével a motoros bandák társadalmának, opp, bocsánat, társadalmonkívüliséget hangsúlyozó rétegének belső élete bemutatásával, hanem komplex módon, komoly szociografikus alapossággal járja körbe a Pokol Angyalai törvényszegésen alapuló balhéin, életén keresztül a hatvanas évek Amerikájának szubkulturális közegét. Nem leleplező könyv, hiszen nagy vonalakban sok minden nyilvánvaló volt a nagyközönség számára is, hanem amolyan motoros bedekker arra az esetre, ha valakinek kétségei lennének afelől, hogy az Egyesült Államok az álmok, egészen pontosan, az önmegvalósítással kombinált álmok hazája.
Elvontnak tűnő kifejezés- és lázadásformák
Az amcsik úgy tudják, hogy nemcsak a szabadság az eszményi, de az is, ha valaki hisz benne és saját vagy más kútfőből merítve, de megéli azt. Ilyen csapat például a motorosok kasztja, akik már a jó ötvenes évektől kezdve száguldoztak USA-szerte, hogy egyre jobban kinyilvánítsák társadalmonkívüliségüket. És igen, a motoros-kultúra is egy kultúra. Még ha idehaza ez egy teljesen értelmezhetetlen dolog, Magyarországon ugyanis csak egy dolgot lehet a motorral csinálni: motorozni. Itt nincs az, ami Hunter S. Thompson szülőföldjén: az individuumba, szabadságába vetett hit, illetve a szabadság konkrét meg- és kiélése a maga primitíven önkifejező módján (motorozás a végtelennek tűnő highway-eken államról-államra) vagy hasonló elvontnak tűnő kifejezés- és lázadásformák megjelenítése.
Bulis-balhés proligyerekek
Thompson könyve alapvetően ezt a hatvanas évekre kiteljesedett motoros imidzset rombolta le könyvével, azzal a meglehetősen alapos dokumentumregénnyel, melynek végpontján a szerzőt – aki azért valljuk be mégis csak nagyot lendített az „easy rider”-ek legendáriumán – összeverték a Pokol Angyalai. A gyalázat hátterében valami érthetetlen összeszólalkozás volt, de már mindegy is.
Az 1966-os kötet „némi” késéssel 2003-ban látott napvilágot Magyarországon, természetesen Hunter S. Thompson hazai tolmácsolójának, fordítójának, Vágvölgyi B. Andrásnak köszönhetően. Ő írja a kötet előszavában többek között: „A Hell’s Angels az utolsó valóságos westernmítosz Billy The Kid, Jesse James vagy John Dillinger és Bugsy Siegel után, és a cyberpunkok megjelenése előtt. (…) A Berkeley Egyetem újbaloldali intellektüeljei az „elidegenedésből” és a „lázadó generációból” és más – tegyük kezünket a szívünkre – zavaros elméletekből vezették le ezeket a motoros fiúkat, pedig ők csak affléle bulis-balhés proligyerekek voltak, akik túl sokszor nézték meg a The Wild One-t.”
Motoros bedekker
Hunter S. Thompson tehát nem elégszik meg könyvével a motoros bandák társadalmának, opp, bocsánat, társadalmonkívüliséget hangsúlyozó rétegének belső élete bemutatásával, hanem komplex módon, komoly szociografikus alapossággal járja körbe a Pokol Angyalai törvényszegésen alapuló balhéin, életén keresztül a hatvanas évek Amerikájának szubkulturális közegét. Nem leleplező könyv, hiszen nagy vonalakban sok minden nyilvánvaló volt a nagyközönség számára is, hanem amolyan motoros bedekker arra az esetre, ha valakinek kétségei lennének afelől, hogy az Egyesült Államok az álmok, egészen pontosan, az önmegvalósítással kombinált álmok hazája.
Egypercesek
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból
Könyvbörze
November 14-15-én több, mint 5000 könyv várja új gazdáját a Klauzál téren, az Idegenforgalmi Szakkönyvtár épületében
Családi nap a PIM-ben
Felnőttek és gyerekek járhatják be Burger Barna Európáját