Elmondani az elmondhatatlant
Mint azt a minap a Jelenkor Kiadó tudatta, a közelmúltban megjelent Georges Didi-Huberman Adorno-díjas francia filozófus és művészettörténész a Saul fia elemzését nyújtó levélesszéjének magyar fordítása. A kötet a Saul Fia Kft. és a Kiadó kötött született együttműködési programban jelent meg. Az Oscar-díjas filmhez kapcsolódóan további három kötet fog megjelenni: a Saul fia filmkönyv júniusban, az Ünnepi Könyvhéten fog megjelenni, Vági Zoltán, Saul gyermekei című kötete, illetve a Tekercsek a Sonderkommandóból című összeállítás valamivel később kerülhet az olvasók kezébe.
A Saul fia hivatalos kiadványainak első könyve, a Túl a feketén tulajdonképpen egy hosszú magánlevél, amelyet a francia filozófus írt Nemes Lászlóhoz, a Saul fia rendezőjéhez, miután megnézte a most Oscar-díjat kapott alkotást.
Sötétség, emberség, embertelenség
Georges Didi-Huberman francia művészettörténész és filozófus, napjaink egyik meghatározó teoretikusa, a párizsi EHESS oktatója, fő kutatási területe a képelmélet és a kép esztétikája.
A filozófus, tanár a Nemes Jeles Lászlónak címzett írásban a filmet méltatva úgy fogalmaz: „az Ön filmje, a Saul fia, egy szörnyeteg. Szükséges, koherens, áldásos, ártatlan szörnyeteg. Magas esztétikai tét és rendkívül kockázatos narratíva eredménye".
A kötetet fordító Forgách András elmondta: Georges Didi-Huberman több új szempontot nyújt a Saul fia elemzésére, köztük összekapcsolja a filmben rendkívül fontos szerepet játszó sötétséget, fekete színt Theodor Adorno német filozófusnak az Auschwitz utáni művészet lehetőségeiről alkotott gondolataival.
A Didi-Huberman-esszé középpontjában más összefüggésben is a sötétség motívuma áll, melyhez a szerző újra és újra visszakanyarodik. Adorno felvetésein túl Didi-Huberman a moziterem sötétjén keresztül a fény-árnyék ellentétére is kitérve, a halál sötétségén át eljut a „fekete lyuk” fogalmáig, beleillesztve a sötétség szimbólumába mindazt, amit az emberségről és az embertelenségről gondolhatunk.
Saul, mint mesefigura
A fordítót ugyancsak meglepte a filozófus Saulról, mint mesefiguráról megfogalmazott eredeti gondolata is. „Újdonság volt, és nagyon sok kérdésemre választ adott, hogy Saul figuráját a klasszikus mesefigurákkal hozza összefüggésbe. Megérteti az olvasóval, miért volt szükség arra, hogy ezt a minden katasztrófán keresztül menő, valamilyen módon mégis diadalmas figurát megalkossa a rendező, a forgatókönyvíró és az operatőr” – fogalmazott.
Forgách András beszélt arról is, hogy véleménye szerint nem zárja ki egymást a filmben Georges Didi-Huberman által felismert mesei motívumok használata, és az, hogy a Saul fia egyben történelmileg is hiteles interpretáció. Elmondása szerint a film minden egyes képkockájáról érezhető, hogy az alkotók alapos képi és történeti kutatómunkát folytattak, olyan dolgokat, tényeket mutatnak meg hitelesen Auschwitzról, amelyek újdonságként hathatnak még a témában jártasabb nézőkre is.
Hozzátette: a francia filozófus a kötetben izgalmas és értő módon elemzi, miként kapott szerepet a Saul fiában az a négy fényképfelvétel, amelyet 1944 augusztusában készített titokban egy sonderkommandós az auschwitzi haláltáborban.
A rettenetet dokumentuma
A francia filozófus természetesen arra is rákérdez levelében, hogy miképpen lehet túllépni a holokausztreprezentációk hagyományain, hogyan lehet a rettenetet dokumentálni?
Forgách András erről úgy fogalmazott: meg lehet-e haladni a minden holokauszt-ábrázolás esetében ott feszülő, Georges Didi-Huberman által is felhozott filozófiai paradoxont – hogyan lehet elmondani az elmondhatatlant, vagy a francia szerző szavaival „kilépni a sötétségből”, túljutni a „fekete lyukon” – feloldja az alkotók bátorsága, akik képesek voltak nem csupán történészként, hanem művészként tekinteni a készülő filmre.
A történetírók ugyanis nem történeteket mondanak el, hanem történelmi tényeket rekonstruálnak, a művésznek viszont az a dolga, hogy mítoszokat és történeteket alkosson.
„A művészetben csak ilyen határátlépések nyomán jöhet létre érték, izgalom” – hangsúlyozta Forgách András, aki szerint minden jelentős alkotás esetében, Van Goghtól kezdve Andy Warholig megfigyelhető, hogy „olyan dolgokat kapcsolnak össze, amelyeket addig nem tartottunk teljes mértékben összekapcsolhatónak”.
A Saul fia hivatalos kiadványainak első könyve, a Túl a feketén tulajdonképpen egy hosszú magánlevél, amelyet a francia filozófus írt Nemes Lászlóhoz, a Saul fia rendezőjéhez, miután megnézte a most Oscar-díjat kapott alkotást.
Sötétség, emberség, embertelenség
Georges Didi-Huberman francia művészettörténész és filozófus, napjaink egyik meghatározó teoretikusa, a párizsi EHESS oktatója, fő kutatási területe a képelmélet és a kép esztétikája.
A filozófus, tanár a Nemes Jeles Lászlónak címzett írásban a filmet méltatva úgy fogalmaz: „az Ön filmje, a Saul fia, egy szörnyeteg. Szükséges, koherens, áldásos, ártatlan szörnyeteg. Magas esztétikai tét és rendkívül kockázatos narratíva eredménye".
A kötetet fordító Forgách András elmondta: Georges Didi-Huberman több új szempontot nyújt a Saul fia elemzésére, köztük összekapcsolja a filmben rendkívül fontos szerepet játszó sötétséget, fekete színt Theodor Adorno német filozófusnak az Auschwitz utáni művészet lehetőségeiről alkotott gondolataival.
A Didi-Huberman-esszé középpontjában más összefüggésben is a sötétség motívuma áll, melyhez a szerző újra és újra visszakanyarodik. Adorno felvetésein túl Didi-Huberman a moziterem sötétjén keresztül a fény-árnyék ellentétére is kitérve, a halál sötétségén át eljut a „fekete lyuk” fogalmáig, beleillesztve a sötétség szimbólumába mindazt, amit az emberségről és az embertelenségről gondolhatunk.
Saul, mint mesefigura
A fordítót ugyancsak meglepte a filozófus Saulról, mint mesefiguráról megfogalmazott eredeti gondolata is. „Újdonság volt, és nagyon sok kérdésemre választ adott, hogy Saul figuráját a klasszikus mesefigurákkal hozza összefüggésbe. Megérteti az olvasóval, miért volt szükség arra, hogy ezt a minden katasztrófán keresztül menő, valamilyen módon mégis diadalmas figurát megalkossa a rendező, a forgatókönyvíró és az operatőr” – fogalmazott.
Forgách András beszélt arról is, hogy véleménye szerint nem zárja ki egymást a filmben Georges Didi-Huberman által felismert mesei motívumok használata, és az, hogy a Saul fia egyben történelmileg is hiteles interpretáció. Elmondása szerint a film minden egyes képkockájáról érezhető, hogy az alkotók alapos képi és történeti kutatómunkát folytattak, olyan dolgokat, tényeket mutatnak meg hitelesen Auschwitzról, amelyek újdonságként hathatnak még a témában jártasabb nézőkre is.
Hozzátette: a francia filozófus a kötetben izgalmas és értő módon elemzi, miként kapott szerepet a Saul fiában az a négy fényképfelvétel, amelyet 1944 augusztusában készített titokban egy sonderkommandós az auschwitzi haláltáborban.
A rettenetet dokumentuma
A francia filozófus természetesen arra is rákérdez levelében, hogy miképpen lehet túllépni a holokausztreprezentációk hagyományain, hogyan lehet a rettenetet dokumentálni?
Forgách András erről úgy fogalmazott: meg lehet-e haladni a minden holokauszt-ábrázolás esetében ott feszülő, Georges Didi-Huberman által is felhozott filozófiai paradoxont – hogyan lehet elmondani az elmondhatatlant, vagy a francia szerző szavaival „kilépni a sötétségből”, túljutni a „fekete lyukon” – feloldja az alkotók bátorsága, akik képesek voltak nem csupán történészként, hanem művészként tekinteni a készülő filmre.
A történetírók ugyanis nem történeteket mondanak el, hanem történelmi tényeket rekonstruálnak, a művésznek viszont az a dolga, hogy mítoszokat és történeteket alkosson.
„A művészetben csak ilyen határátlépések nyomán jöhet létre érték, izgalom” – hangsúlyozta Forgách András, aki szerint minden jelentős alkotás esetében, Van Goghtól kezdve Andy Warholig megfigyelhető, hogy „olyan dolgokat kapcsolnak össze, amelyeket addig nem tartottunk teljes mértékben összekapcsolhatónak”.
Egypercesek
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból
Könyvbörze
November 14-15-én több, mint 5000 könyv várja új gazdáját a Klauzál téren, az Idegenforgalmi Szakkönyvtár épületében
Családi nap a PIM-ben
Felnőttek és gyerekek járhatják be Burger Barna Európáját