Szép lányok nyomdokain
Grecsó Krisztián Megyek utánad című regénye egy sajátos formában tálalt élettörténet, mely a legbensőbb nézőpontból követi végig egy fiú férfivá érését: szerelmi életének bemutatásán keresztül. A főhős bőrébe bújva az óvodaudvarról indulva járjuk végig az ösvényeket, melyeket Daru lányok és nők nyomában, utánuk járva választ, és lehetünk tanúi a mindig másként kibontakozó és elhamvadó szenvedélynek. A regény az ország távoli csücskébe, a Viharsarokba kalauzolja az olvasót, ahol az álmos-poros alföldi települések életébe és problémáiba is bepillantást nyerünk.

Minden megváltozik
A gyermek Daru saját birodalmának teljhatalmú ura, ismer minden titkos ösvényt és rejtekhelyet a kis alföldi falu határában, nem is sejtve, hogy érzelmi élete és emberi kapcsolatai is épp ennyire kuszák és szövevényes lesznek a későbbiekben. Eleinte úgy tűnik, könnyű a dolga, hiszen a kölykök bandájának ő a fővezére, társai szeretve tisztelik, és oldalán – persze szigorúan csak barátként – ott a legelső lány, a legelső nő, Lili.
Minden olvasónak ismerős lesz a helyzet, a gyermeki álmok valóságba fordulása, a felismerés gyönyörű kínja, hogy a korábban barátként ismert ellentétes neműben több is van, mint egy jó barátban, hogy ő valamiképpen más, különbözik tőlünk, és személye mindenki másnál izgalmasabb. A nemi érést azonban nem szorosan követi az érzelmi fejlődés, Daru kínjai a fiúk és lányok változásainak eltérő területéből és sebességéből fakadnak. A lányok érthetetlensége és elérhetetlensége mutatkozik meg először a főhős előtt, majd jön a szembenézés a nagy riválissal, és a felismerés, hogy az ismert világból minden nagyon megváltozni látszik.

Szeretők kavargása
A kötet lapjain Daru személyisége a vele tartó és mellette elsuhanó nők sorával együtt bontakozik ki, mely sorban meghatározó elemet jelent a másodikként érkező Eszter, a nagy szenvedélyt lezáró nagy tragédia. A vonzódás a tőlünk teljesen különbözőhöz, a még mindig nem teljesen érthetőhöz, alapmotívum, mely előrevetíti ugyan a kapcsolat zárlatát, de annak minőségét nem. A főhős továbbra is elemez magában, keresi a saját hangját, amit legfeljebb időlegesen vél megtalálni. A húsz évvel későbbi, érett férfi visszatekintései, utólagos önvizsgálata csak tovább növelik a mű feszültségét.
Az egyetemi évek sorában egymás után következnek az újabb kapcsolatok és csalódások, a táguló világ újabb és újabb tanításai. Miközben Daru magát is egyre jobban megismeri, és visszatér néma, tetszhalott érzelmi valóságából, a kérdések szaporodnak, és bár valamilyen választ mindig talál, rendre kételkedik azok elfogadhatóságában. Személyes kapcsolati hálója egyre növekszik, az alkohol és a kábítószer együtt kövezik azt a bizonyos utat, a züllés állomásai saját érzelmi mélységeinek (sekélységeinek?) is újabb és újabb bugyrait tárják fel előtte.
Hűség és hűtlenség, vélt és valós szerelmek, szeretők kavarása és kavargása rajzolódik ki a szemünk előtt, a főhős pedig egyre csak sodródni látszik ebben az áramlatban. Újabb kapcsolatok érkeznek, régiek térnek vissza, és Darut viszi a sárga Ikarusz busz, megy utánuk. Végül valamiféle partot ér egy házasságban, de ennek történetét már csak röviden, a válás eseményein keresztül ismerjük meg. A házasság lezárása közös megegyezésre épül, ezzel érkezünk el a ma történéseihez, az utolsó nő megismeréséhez, a jelenben létező és működő kapcsolathoz, Julival.

Daru ösvényei
A regény végére a magát Daruként sokszor újraértelmező elbeszélő megtalálja valódi önmagát, a hosszú évek kapcsolatai alatt felépült ént, aki fogadalmat tesz társának, hogy megmarad mellette, többé nem megy, és nem fut senki után. Elfogadja saját „daruságát” és elengedi a valaha volt barátságokat és szerelmeket, a ragacsos múltat.
Nem állíthatom, hogy Grecsó regénye könnyű olvasmány lenne, a mű stílusa és lassú tempója miatt számomra kifejezetten döcögős volt. A gyakran rövid vagy tőmondatokra épülő szöveget lassan tudtam csak olvasni, nem sikerült ráéreznem a szöveg ritmusára. Számos részben köszöntek rám általam is megélt élethelyzetek, valahogy mégsem tudtam azonosulni az állandóan gyötrődő Daruval, akinek karaktere mindvégig rettenetesen elveszettnek, reménytelennek, kilátástalannak tűnt. A származási közeg, a nehéz sorsra predesztináló környezet meghatározó elem a műben, ám számomra ez teljesen idegen volt. Talán nem is fontos, hogy valaki tapasztalta-e már ugyanezeket a helyzeteket, a kérdés csak az, sikerült-e tanulni valamit Daru szerelmi hányattatásaiból? Biztosan lesz, aki ugyanezen ösvényeken követi majd Darut, megy utána, én biztosan nem így teszek.

Minden megváltozik
A gyermek Daru saját birodalmának teljhatalmú ura, ismer minden titkos ösvényt és rejtekhelyet a kis alföldi falu határában, nem is sejtve, hogy érzelmi élete és emberi kapcsolatai is épp ennyire kuszák és szövevényes lesznek a későbbiekben. Eleinte úgy tűnik, könnyű a dolga, hiszen a kölykök bandájának ő a fővezére, társai szeretve tisztelik, és oldalán – persze szigorúan csak barátként – ott a legelső lány, a legelső nő, Lili.
Minden olvasónak ismerős lesz a helyzet, a gyermeki álmok valóságba fordulása, a felismerés gyönyörű kínja, hogy a korábban barátként ismert ellentétes neműben több is van, mint egy jó barátban, hogy ő valamiképpen más, különbözik tőlünk, és személye mindenki másnál izgalmasabb. A nemi érést azonban nem szorosan követi az érzelmi fejlődés, Daru kínjai a fiúk és lányok változásainak eltérő területéből és sebességéből fakadnak. A lányok érthetetlensége és elérhetetlensége mutatkozik meg először a főhős előtt, majd jön a szembenézés a nagy riválissal, és a felismerés, hogy az ismert világból minden nagyon megváltozni látszik.

Szeretők kavargása
A kötet lapjain Daru személyisége a vele tartó és mellette elsuhanó nők sorával együtt bontakozik ki, mely sorban meghatározó elemet jelent a másodikként érkező Eszter, a nagy szenvedélyt lezáró nagy tragédia. A vonzódás a tőlünk teljesen különbözőhöz, a még mindig nem teljesen érthetőhöz, alapmotívum, mely előrevetíti ugyan a kapcsolat zárlatát, de annak minőségét nem. A főhős továbbra is elemez magában, keresi a saját hangját, amit legfeljebb időlegesen vél megtalálni. A húsz évvel későbbi, érett férfi visszatekintései, utólagos önvizsgálata csak tovább növelik a mű feszültségét.
Az egyetemi évek sorában egymás után következnek az újabb kapcsolatok és csalódások, a táguló világ újabb és újabb tanításai. Miközben Daru magát is egyre jobban megismeri, és visszatér néma, tetszhalott érzelmi valóságából, a kérdések szaporodnak, és bár valamilyen választ mindig talál, rendre kételkedik azok elfogadhatóságában. Személyes kapcsolati hálója egyre növekszik, az alkohol és a kábítószer együtt kövezik azt a bizonyos utat, a züllés állomásai saját érzelmi mélységeinek (sekélységeinek?) is újabb és újabb bugyrait tárják fel előtte.
Hűség és hűtlenség, vélt és valós szerelmek, szeretők kavarása és kavargása rajzolódik ki a szemünk előtt, a főhős pedig egyre csak sodródni látszik ebben az áramlatban. Újabb kapcsolatok érkeznek, régiek térnek vissza, és Darut viszi a sárga Ikarusz busz, megy utánuk. Végül valamiféle partot ér egy házasságban, de ennek történetét már csak röviden, a válás eseményein keresztül ismerjük meg. A házasság lezárása közös megegyezésre épül, ezzel érkezünk el a ma történéseihez, az utolsó nő megismeréséhez, a jelenben létező és működő kapcsolathoz, Julival.

Daru ösvényei
A regény végére a magát Daruként sokszor újraértelmező elbeszélő megtalálja valódi önmagát, a hosszú évek kapcsolatai alatt felépült ént, aki fogadalmat tesz társának, hogy megmarad mellette, többé nem megy, és nem fut senki után. Elfogadja saját „daruságát” és elengedi a valaha volt barátságokat és szerelmeket, a ragacsos múltat.
Nem állíthatom, hogy Grecsó regénye könnyű olvasmány lenne, a mű stílusa és lassú tempója miatt számomra kifejezetten döcögős volt. A gyakran rövid vagy tőmondatokra épülő szöveget lassan tudtam csak olvasni, nem sikerült ráéreznem a szöveg ritmusára. Számos részben köszöntek rám általam is megélt élethelyzetek, valahogy mégsem tudtam azonosulni az állandóan gyötrődő Daruval, akinek karaktere mindvégig rettenetesen elveszettnek, reménytelennek, kilátástalannak tűnt. A származási közeg, a nehéz sorsra predesztináló környezet meghatározó elem a műben, ám számomra ez teljesen idegen volt. Talán nem is fontos, hogy valaki tapasztalta-e már ugyanezeket a helyzeteket, a kérdés csak az, sikerült-e tanulni valamit Daru szerelmi hányattatásaiból? Biztosan lesz, aki ugyanezen ösvényeken követi majd Darut, megy utána, én biztosan nem így teszek.
Egypercesek

Kötet Kína kormányzásáról
Kína sikerének titkairól is ír Hszi Csin-ping
Magyar olvasóihoz fordult Krasznahorkai
A Nobel-díjas író most magyarul is reagált a kitüntetésének hírére
Rózsa Dávidot felfüggesztették az OSZK főigazgatói posztjáról
A nyilvánosság előtt egyelőre nem világos a döntés háttere