A jó és a rossz Claudiusok
Mi történik ha a klasszikus értelemben vett történetírást megbolondítjuk egy kis intrikával, személyes történetekkel, és mindezt az antik Római Birodalom időszakába helyezzük? Nem kell sokat gondolkodnunk a kérdésen, magunk is megtudhatjuk, ha elolvassuk Robert Graves, mára már klasszikusnak számító, Én Claudius című munkáját.
Anyagi okok miatt
Robert Graves-t valószínűleg nem kell bemutatnunk az olvasóközönségnek, megközelítőleg száznegyven művel gazdagította a világirodalmat, hosszú élete során, 1895-ben született Angliában és 1985-ben halt meg Spanyolországban. Az 1934-ben megjelent Én, Claudius és annak folytatása a Claudius, az Isten tették híressé és a modernkori történelmi regény műfajának úttörőjévé. Saját elmondása szerint a Claudius-könyveket elsősorban anyagi okok miatt írta, szoros határidővel és magát inkább költőnek tartja. Ezeket követte több másik történelmi témájú munkája, mint például a Vitéz Belizár (1938) vagy a Jézus király (1946). Szintén fontos megemlítenünk az első világháborús élményeivel foglalkozó alkotásait, mint például az Isten hozzád Angliát (1929). A fentiek mellett fordítói tevékenysége és mítosz-gyűjteménye a Görög mítológia (1957) is figyelemreméltó.
Sánta, fogyatékossággal küszködő alak
Ezen a nyáron jött el az ideje annak, hogy törlesszem adósságomat, és elolvassam a méltán híres Én, Claudius című művet. Egy dolgot bánok csak, hogy Graves nagy könyve nem gimnáziumi pályafutásom során jutott az eszembe, hiszen a regénynek köszönhetően sokkal könnyebben megtanulhattam volna császárkori római történelmet. A regény a történelmi hitelességen túl kitűnően átadja a régi római hangulatot.
A mű Claudius császár szemszögéből íródott. Érdekes választás Graves részéről, hogy pont egy sánta, sok fogyatékossággal küszködő alakot emel ki, aki egyáltalán nem akar császár lenni. Mindenesetre ő a legnagyobb túlélő, akivel a korszakban találkozhatunk. Claudius császár, őszinte történészként meséli el a Claudius család történetét, saját véleményével, gondolataival kiegészítve az eseményeket. Kifejezetten szórakoztató az önirónia, amellyel gyakran ostorozza magát. Családját sem kíméli: megismerhetjük és a „jó” és a „rossz” Claudiusokat egyaránt.
Magával ragadó regény. Hiszen, ha csak a sztorira lennénk kíváncsiak, elég lenne, elolvasnunk néhány bekezdést egy átlagos történelemkönyvből, a száraz eseményeket ott is megismerhetjük. Sőt, Graves a regény elején egy jóslaton keresztül tulajdonképpen el is mondja, hogy mi fog történni, ez a vers később a könyv tartalomjegyzékeként szolgálhat az olvasóknak.
Nyakatekert rokonsági kötelékek
A mű történetcentrikus, a leírások lényegre törőek, a jellemeket rendkívül részletesen ismerhetjük meg, szinte várjuk a jósolt fordulatokat, hiszen azok beteljesülésének mikéntje az igazi meglepetés.
Egyetlen dolog teszi nehézzé az olvasást: a nyakatekert rokonsági kötelékek felismerése és a hasonló hangzású nevek megkülönböztetése. Én ehhez néha segítségül hívtam a császári családfát az egyértelműség kedvéért.
Mindent összevetve méltán tekinthetjük Graves művét klasszikusnak. Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akiket lebilincsel az antik Róma története, szeretik a történelmi regényeket, vagy azoknak, akik egy huszadik századi klasszikusra vágynak.
Anyagi okok miatt
Robert Graves-t valószínűleg nem kell bemutatnunk az olvasóközönségnek, megközelítőleg száznegyven művel gazdagította a világirodalmat, hosszú élete során, 1895-ben született Angliában és 1985-ben halt meg Spanyolországban. Az 1934-ben megjelent Én, Claudius és annak folytatása a Claudius, az Isten tették híressé és a modernkori történelmi regény műfajának úttörőjévé. Saját elmondása szerint a Claudius-könyveket elsősorban anyagi okok miatt írta, szoros határidővel és magát inkább költőnek tartja. Ezeket követte több másik történelmi témájú munkája, mint például a Vitéz Belizár (1938) vagy a Jézus király (1946). Szintén fontos megemlítenünk az első világháborús élményeivel foglalkozó alkotásait, mint például az Isten hozzád Angliát (1929). A fentiek mellett fordítói tevékenysége és mítosz-gyűjteménye a Görög mítológia (1957) is figyelemreméltó.
Sánta, fogyatékossággal küszködő alak
Ezen a nyáron jött el az ideje annak, hogy törlesszem adósságomat, és elolvassam a méltán híres Én, Claudius című művet. Egy dolgot bánok csak, hogy Graves nagy könyve nem gimnáziumi pályafutásom során jutott az eszembe, hiszen a regénynek köszönhetően sokkal könnyebben megtanulhattam volna császárkori római történelmet. A regény a történelmi hitelességen túl kitűnően átadja a régi római hangulatot.
A mű Claudius császár szemszögéből íródott. Érdekes választás Graves részéről, hogy pont egy sánta, sok fogyatékossággal küszködő alakot emel ki, aki egyáltalán nem akar császár lenni. Mindenesetre ő a legnagyobb túlélő, akivel a korszakban találkozhatunk. Claudius császár, őszinte történészként meséli el a Claudius család történetét, saját véleményével, gondolataival kiegészítve az eseményeket. Kifejezetten szórakoztató az önirónia, amellyel gyakran ostorozza magát. Családját sem kíméli: megismerhetjük és a „jó” és a „rossz” Claudiusokat egyaránt.
Magával ragadó regény. Hiszen, ha csak a sztorira lennénk kíváncsiak, elég lenne, elolvasnunk néhány bekezdést egy átlagos történelemkönyvből, a száraz eseményeket ott is megismerhetjük. Sőt, Graves a regény elején egy jóslaton keresztül tulajdonképpen el is mondja, hogy mi fog történni, ez a vers később a könyv tartalomjegyzékeként szolgálhat az olvasóknak.
Nyakatekert rokonsági kötelékek
A mű történetcentrikus, a leírások lényegre törőek, a jellemeket rendkívül részletesen ismerhetjük meg, szinte várjuk a jósolt fordulatokat, hiszen azok beteljesülésének mikéntje az igazi meglepetés.
Egyetlen dolog teszi nehézzé az olvasást: a nyakatekert rokonsági kötelékek felismerése és a hasonló hangzású nevek megkülönböztetése. Én ehhez néha segítségül hívtam a császári családfát az egyértelműség kedvéért.
Mindent összevetve méltán tekinthetjük Graves művét klasszikusnak. Ajánlom ezt a könyvet mindazoknak, akiket lebilincsel az antik Róma története, szeretik a történelmi regényeket, vagy azoknak, akik egy huszadik századi klasszikusra vágynak.
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból