A hippik királya visszatér
Jack Kerouac az író és költő, akitől elementárisan nagyobbat, a huszadik századi amerikai irodalomra leginkább hatást tevőt nem, vagy csak alig találunk. Sokan ismerik prózájának ékkövét, az Útont, s ennél többet kevesen tudnak róla – ez Kerouac átka is, hiszen életében alig, halála után azonban annál nagyobb elismerést kapott. Most az Úton folytatását, a Művésztelep (Big Sur) című regényét ajánljuk az irodalmi csemegékre vágyóknak.
Az irodalom hidrogénbombája
De hogy folytassam a bevezetőben megkezdett hozsannázást, Kerouacot szokás a beatnemzedék királyának, a hippik atyjának is mondani, nos, ha ez így is van, én inkább Allen Ginsberg költővel együtt az irodalom hidrogénbombájának mondanám, hiszen életükkel és munkásságukkal, műveikkel gyakorlatilag újra rajzoltatták az irodalom-művészet világtérképét. Az amerikai irodalom sokszor forradalmasítást igénylő terepén alapvető hatást gyakorolt az a módszer, ahogy Jack Kerouac a megélt életforma forradalmat, az 1940-es, 1950-es évek jazzből rock & rollba hajló (de ekkor még valójában beatniknek vagy Norman Mailer után „fehér négernek” nevezett) új stílust és irányzatot, a spontán vallomásos prózát papírra vetette. Így vált az Úton egy, az egyszerűségből és kis túlzással még akár a talking blues –ból is építkező poszt-nomád, de mindennél zseniálisabb, zsenge írásformává, új irodalmi fogalommá. A találmányt szabad prózának, illetve az említett Ginsbergnél, szabad versnek mondjuk azóta.
Winnetou visszatér
A kérdésben ott a felelet, mi magunk vagyunk a válasz. Kerouac tán gondolt ránk is, nem de? De biza.
Bohó hobók
Az Úton megjelenése után öt évvel kiadott, 1961-es Művésztelep című regénynek ugyanazok az Amerikát a 66-os úton átszelő önhitt és kedvesen naiv, bohó hobói, csavargó, tehát Dean Moriarty és barátai, barátnői i a főszereplői, mint a „nagy műben”, de itt, a folytatásban (már ha egyáltalán feltétlenül annak kell, hogy vegyük) nem szükséges az Úton-hoz hasonló alapvetéseket formai és tartalmi szempontból megtenni.
A Művésztelep egyfajta gálaműsor, ajándék, egy bónusz, Kerouac laza, könnyedén mesélő stílusban, de mégis valahogy amolyan felszabadult. Már nem abban a világmegváltó hangulatban adja elő egy különös hely lakóinak életepizódjait. A kötetben jócskán ott van a habókos szerelmek, esetenkénti bunyók és más balhék ragacsossága, „rejtőjenős” mákonyossága, de semmi sulykolás, semmi nehézfémmel teli megmondás. Tény, hogy kiérződik az elmúlás halvány szele is, sőt az egyik fejezetben a legendás csavargói csapat utolsó útjára, egy elvonó kórházba kíséri erősen fogyasztgató társát, hogy aztán mindörökre búcsút vegyenek tőle a kijáratnál.
A Művésztelep előszavát maga Kerouac írja, többek között így: „Ez az egész dolog, egyetlen hatalmas komédiát alkot, amelyet az olvasó szegény Jean (jómagam), más néven Jack Duluoz szemével láthat – a fergeteges történések, bolondságok, s ugyanakkor a mindent elárasztó, végtelen, édes jóindulat világa ez, Jean szemének kulcslyukán keresztül.”
Az irodalom hidrogénbombája
De hogy folytassam a bevezetőben megkezdett hozsannázást, Kerouacot szokás a beatnemzedék királyának, a hippik atyjának is mondani, nos, ha ez így is van, én inkább Allen Ginsberg költővel együtt az irodalom hidrogénbombájának mondanám, hiszen életükkel és munkásságukkal, műveikkel gyakorlatilag újra rajzoltatták az irodalom-művészet világtérképét. Az amerikai irodalom sokszor forradalmasítást igénylő terepén alapvető hatást gyakorolt az a módszer, ahogy Jack Kerouac a megélt életforma forradalmat, az 1940-es, 1950-es évek jazzből rock & rollba hajló (de ekkor még valójában beatniknek vagy Norman Mailer után „fehér négernek” nevezett) új stílust és irányzatot, a spontán vallomásos prózát papírra vetette. Így vált az Úton egy, az egyszerűségből és kis túlzással még akár a talking blues –ból is építkező poszt-nomád, de mindennél zseniálisabb, zsenge írásformává, új irodalmi fogalommá. A találmányt szabad prózának, illetve az említett Ginsbergnél, szabad versnek mondjuk azóta.
Winnetou visszatér
Az is irodalomtörténeti tény hogy ennek a fajta irodalomnak csupa olyan képviselője volt, akik a társasági életben is rengeteget beszéltek, természetesen Kerouacról is feljegyezték, hogy speciális munkamódszeréről órákig képes volt beszélni, feltéve, ha részeg volt. Jellegzetes estéket töltöttek így el a New York-i Bronxban barátaival, akik szintén sokat szövegeltek, kinek, ha úgy tetszik: bőséggel nyomták az akusztikus prózát.
Az Úton azóta iskolai tananyag lett, Kerouac a hippik mennyországába repült, mi meg (még egyelőre) itt maradtunk a Földön és csak néznénk magunk elé, mint a vett malac, de ekkor jön a képbe a Művésztelep, az On The Road folytatása. Kegyetlenül érdes, de logikus kérdés, hogy mi a lófüttyért akart Jack Kerouac még egy bőrt lenyúzni az őszintén underground irodalom vezérhimnuszának számító Útonról, minek kellett ezt a „Winnetou visszatér”-szindrómát a klasszikus szentségtörés receptje szerint ezzel is eljátszani?A kérdésben ott a felelet, mi magunk vagyunk a válasz. Kerouac tán gondolt ránk is, nem de? De biza.
Bohó hobók
Az Úton megjelenése után öt évvel kiadott, 1961-es Művésztelep című regénynek ugyanazok az Amerikát a 66-os úton átszelő önhitt és kedvesen naiv, bohó hobói, csavargó, tehát Dean Moriarty és barátai, barátnői i a főszereplői, mint a „nagy műben”, de itt, a folytatásban (már ha egyáltalán feltétlenül annak kell, hogy vegyük) nem szükséges az Úton-hoz hasonló alapvetéseket formai és tartalmi szempontból megtenni.
A Művésztelep egyfajta gálaműsor, ajándék, egy bónusz, Kerouac laza, könnyedén mesélő stílusban, de mégis valahogy amolyan felszabadult. Már nem abban a világmegváltó hangulatban adja elő egy különös hely lakóinak életepizódjait. A kötetben jócskán ott van a habókos szerelmek, esetenkénti bunyók és más balhék ragacsossága, „rejtőjenős” mákonyossága, de semmi sulykolás, semmi nehézfémmel teli megmondás. Tény, hogy kiérződik az elmúlás halvány szele is, sőt az egyik fejezetben a legendás csavargói csapat utolsó útjára, egy elvonó kórházba kíséri erősen fogyasztgató társát, hogy aztán mindörökre búcsút vegyenek tőle a kijáratnál.
A Művésztelep előszavát maga Kerouac írja, többek között így: „Ez az egész dolog, egyetlen hatalmas komédiát alkot, amelyet az olvasó szegény Jean (jómagam), más néven Jack Duluoz szemével láthat – a fergeteges történések, bolondságok, s ugyanakkor a mindent elárasztó, végtelen, édes jóindulat világa ez, Jean szemének kulcslyukán keresztül.”
Egypercesek
Elhunyt Nemere István író, műfordító
Halálhírét felesége, Szentgyörgyi Judit hozta nyilvánosságra közösségi oldalán
Egy kicsit késtem…
Fél évszázaddal múlva vittek vissza egy könyvet a könyvtárba
Női sorsvallomások egy csokorban
Huszonegy asszony a huszonegyedik századból